Har en souterrängvilla i stockholmsområdet, byggår 2005. Vattenburen golvvärme i hela huset förutom ett badrum. Uppvärmd yta är 243 kvm varav 21 kvm egentligen är ett uterum (vinterträdgård) men det är vattenburen golvvärme även där och uterummet används året runt. Idag har vi en IVT 490 frånluftsvärmepump installerad. Vi är fem personer som bor i huset varav tre barn.

Jag anar att nuvarande värmepump (IVT 490) snart har gjort sitt och att den var underdimensionerad från början. Förra året (2019) förbrukade vi 31000 kwh. T.ex bergvärmeföretaget är helt säkra på att installation av bergvärme är mest ekonomiskt. (För att inte tala om solcellsföretaget som lyckas få ihop en kalkyl på att solceller på mitt tak som vätter mot öster ska gå att räkna hem på 10 år med 35 kvm solceller.)

Har börjat höra mig för lite men får intrycket att många i värmepumpsbranschen är alltför partiska och vill sälja just sitt system, märke eller uppvärmningsmetod.

Min fråga till er är hur ni skulle tänkt den dagen min frånluftsvärmepump ger upp? Vilken värmepump eller uppvärmningsmetod skulle ni välja?
 
Luft-Vatten värmepump eller bergvärme. Skulle nog kört på bergvärme om du har möjlighet, det lär du tjäna hem snabbt med den förbrukningen.

Tänk på att du måste åtgärda ventilationen om du byter till bergvärme. Där räcker det med en frånluftsfläkt så man måste inte gå all in på ett FTX system även om det är supernajs
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Luft-Vatten värmepump eller bergvärme. Skulle nog kört på bergvärme om du har möjlighet, det lär du tjäna hem snabbt med den förbrukningen.

Tänk på att du måste åtgärda ventilationen om du byter till bergvärme. Där räcker det med en frånluftsfläkt så man måste inte gå all in på ett FTX system även om det är supernajs
Ok, tack för synpunkter. Inväntar nu en kalkyl för bergvärme. Tror det blir dyrt. Enklast blir väl att installera en ny frånluftsvärmepump men jag hittar ingen pump som är anses vara lämplig för 243 kvm. Eller vet nån?

Frugan är ju ekonom och menar att även om bergvärme är bra så blir det svårt att räkna hem på rimlig tid.
 
Räkna med uppåt 200' för en bergvärmeinstallation i den storleken du behöver men du kommer nog kunna sänka din förbrukning till hälften. Även den bästa frånluftsvärmepumpen orkar inte med ditt hus och kommer få dålig verkningsgrad vid det effektuttaget. Med tanke på förbrukningen verkar dessutom det kanske inte så värst välisolerat för sin ålder heller.

Luft-Vatten värmepump är lite lägre investering än bergvärme och ligger lite mellan bergvärme och frånluftsvärmepump i verkningsgrad, finns i alla tänkbara storlekar.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att komplettera med någon luft-luft värmepump på bra ställe.
 
  • Gilla
The Sailor
  • Laddar…
Då tror jag frugan är för mycket ekonom och inte förstår hur en bergvärmepump fungerar.
Frånluft tar ju enkom vara på den värme som tillförts i huset. En berg eller ytjord borde du spara närmare 15000 kWh ström per år.
Bara för att ge ett exempel.
Mitt gamla helt oisolerade plank/timmer-hus från tidigt 1900-tal utanför Karlstad förbrukar knappt 15000kWh totalt inkl. Hushållström med jordvärme. Det är 190m2 + 105 m2 källare.
Så luft-vatten eller bergvärme är absolut värt merkostnaden.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Räkna med uppåt 200' för en bergvärmeinstallation i den storleken du behöver men du kommer nog kunna sänka din förbrukning till hälften. Även den bästa frånluftsvärmepumpen orkar inte med ditt hus och kommer få dålig verkningsgrad vid det effektuttaget. Med tanke på förbrukningen verkar dessutom det kanske inte så värst välisolerat för sin ålder heller.

Luft-Vatten värmepump är lite lägre investering än bergvärme och ligger lite mellan bergvärme och frånluftsvärmepump i verkningsgrad, finns i alla tänkbara storlekar.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att komplettera med någon luft-luft värmepump på bra ställe.
Jag misstänker att nuvarande pump är helt underdimensionerad och därför åker förbrukningen upp.

200000 för en bergvärmeinstallation låter rimligt.
 
Fick via Googling fram att en IVt 490 har en värmepumpseffekt på1.7 - 2.0kW samt en kompressor på 0.5 - 0.7 kW.

Dvs behöver ditt hus 5Kw effekt så drar ändå IVT 490 3,5kW el. Inte så mycket besparing alltså.

Behöver huset 9kW en kall vinterdag drar den 7,5-8kW.

Så det är en väääääldigt liten besparing den ger jämfört med en ren elpanna.

Visst finns det frånluftsvärmepumpar idag med klart mer effekt MEN då börjar de kosta avsevärt mer än om du byter ut mot en likadan som den du har.

Höftar jag lite så kostar ett utbyte till liknande som du har =60000kr.

Utbyte till en FLVP med klart bättre effekt =100000kr (du behöver isolera på frånluftskanalen då också) Tror de effektivare FLVP IVT har från början var fabrikatet Comfortzone som IVT köpte upp. Högt COP (=verkningsgrad) men lite högre ljudnivå osv.

Bergvärme =150000-170000kr för din storlek om det inte är något konstigt MEN då måste du lösa ventilationen också. Tror det finns smidiga tillsatser för det. Tex har Nibe en FLM 30 som jag tror är den funktionen du behöver om jag minns rätt. De kostar ca 13000-14000kr.

Gå in på www.värmepumpsforum.com där lärde jag mig massor när jag funderade mycket om olika värmepumpar för 15år sedan.

Jag skulle lätt valt bergvärme om det är hyfsade förhållanden för det. Solceller är nog suveränt det också under rätt förhållande MEN just nov-feb när värmen behövs som mest ger de ju tyvärr minst.

Lycka till!
 
Jag röstar också på bergvärme om det inte finns några förhindrande omstädigheter. Nuvarande frånluftvärmepump ger som sagt var inte så mycket mer än direkt-el, så besparingen kommer att bli ganska stor med en korrekt dimensionerad bergvärmepump.



S skogstomten skrev:
Solceller är nog suveränt det också under rätt förhållande MEN just nov-feb när värmen behövs som mest ger de ju tyvärr minst.
Solceller har man inte för att värma huset, utan för att spara el. Då är det intressanta hur mycket dom producerar under hela året, inte produktionen någon enstaka dålig vintermånad.
 
useless useless skrev:
Jag röstar också på bergvärme om det inte finns några förhindrande omstädigheter. Nuvarande frånluftvärmepump ger som sagt var inte så mycket mer än direkt-el, så besparingen kommer att bli ganska stor med en korrekt dimensionerad bergvärmepump.





Solceller har man inte för att värma huset, utan för att spara el. Då är det intressanta hur mycket dom producerar under hela året, inte produktionen någon enstaka dålig vintermånad.
Visst är det så! Helt korrekt hur man ska tänka kring solceller. Tack för förtydligandet. Jag skrev nog bara lite för kortfattat. Såg det som att TS på något sätt stod och VALDE MELLAN dessa två alternativ.

Så här kanske jag ska uttrycka det:
Köper man solceller så behöver TS ju samtidigt ändå köpa något nytt annat system som värmer huset under vintern och som då oftast förbrukar el i sin tur. (Där man kanske då köpt billigare, mindre effektivt uppvärmningssystem =FLVP med låg effekt för att även då köpa solceller) Då drar värmesystemet mer el vintertid än om TS köpt tex en dyrare Bergvärmepump. Då elen dessutom är dyr i inköp vintertid och solcellerna inte hjälper att producera gratis el just då om man säger så.

Så jag skulle själv föredra att FÖRST lägga pengarna på ett effektivt värmesystem som på det sättet sparar el och SEN om jag vill investera mer ev komplettera med solceller för att sänka elkostnaderna ytterligare. En investering som mycket väl kan löna sig om man bara ser på den enskilt.

Lät ju som det fanns en ”ekonomisk partner” som vill hålla igen på pengarna. Ja, jag vet att stora investeringar ändå går att räkna hem men finns många som främst fokuserar på själva investeringskostnaden och inte vill/kan lägga ut så mycket på en gång.
 
  • Gilla
The Sailor
  • Laddar…
En traditionell frånluftsvärmepump som IVT 490 sparar ca 8000 kWh/år. Tänkt för typiska småhus från millennieskiftet runt 140-185 kvm som då landar på runt 12-14 MWh/år total elförbrukning. Misstänker att vinterträdgården drar mycket uppvärmningsenergi annars skulle det vara en lägre total på ett hus från 2005 även om det är extra stort. Med väl-dimensionerad bergvärme som t.ex. NIBE F1255-16 skulle energibesparingen bli ca 31 MWh/år(!) och total elförbrukning landa på ca 13,5 MWh/år efter installation. Med luftvattenvärmepump kanske 2 MWh/år högre.
 
  • Gilla
The Sailor
  • Laddar…
useless useless skrev:
Solceller har man inte för att värma huset, utan för att spara el. Då är det intressanta hur mycket dom producerar under hela året, inte produktionen någon enstaka dålig vintermånad.
Besparingen ligger ju i pengar mätt, såvida man inte har stora batterier och kan spara el en längre tid. Om du producerar mycket under sommaren och säljer, så kan du ju kvitta detta mot elen som behövs för att värma vintertid. Så man kan se det som att ens solcellsanläggning driver ens uppvärmning, om man är ekonom d.v.s. Och det verkar TS fru vara :p
 
Tack för alla kloka svar och synpunkter. Återkommer.
 
Ryms inte bergvärme eller luft/vatten i budgeten då man även måste räkna in en vettig ventilationslösning så är det flera som har köpt en ny frånluftsvärmepump samt kompletterat med luft/luft värmepump eller 2st beroende på planlösning/våningsplan .
Låter man luft/luft ta den stora delen och sänker framledning ytterligare till golvvärme så kan man spara in en hel del, nackdelen är att luft/luft låter en del och fördelen är att du kan köra AC dom varma sommardagarna,

En vettig luft/vatten kan du nog få till bättre pris än bergvärme och med tanke på låg framledning till golvvärme och med dagens utetemperaturer vintertid så är det riktigt bra effektivitet .
Nackdelen är att du får en utedel.

31000 i förbrukning låter dock för mycket även med en frånluft då det är relativt nytt och golvvärme så antingen är ni många som duschar/badar mycket och länge eller så har ni några andra förbrukare som drar en del som tex motorvärmare, spa bad, dålig poolvärme eller annat !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.