Jag beställde varor igår, och kunde inte förstå hur man räknar total kostnad. Två varor(hårddiskar) gick på 400 pund, och med frakt o avgift totalt 429 pund. ca 10 pund av detta är frakt, och ca 19 pund övriga avgifter. Det jag inte fattar är om jag betalar "övriga avgifter" per beställning eller per vara. Texten tycker jag är ovanligt knepigt utformad, och missvisande. Troligen har jag betalat "övriga kostnader" per vara samt per kilo, men texten nedan tycke jag inte kan förklara detta så att det blir begripligt. Hur tolkar du?

Först kan man läsa :
The total delivery cost is calculated by adding the "Per Delivery" cost and the "Per Item" or "Per kg" cost. "Per Item" costs are applied to the number of items and "Per kg" are applied to the actual weight (listed as delivery weight) and dimensional weight (delivery package dimensions - space that the item will take up in a delivery vehicle).

Sen kan man läsa :
Sweden
Standard (5-7 days)

  • Books / Music / DVD / Blu-ray / Software / Video Games (excluding consoles) - £4.49 per delivery + £1.99 per kg.
  • Other categories (including Video Games consoles) - £5.49 per delivery + £1.99 per kg.
For any combination of items from the categories listed above the highest "Per Delivery" rate applies. Add the appropriate "per kg" rate as listed above, rounded to the nearest 0.10kg.

Expedited Delivery (2-4 days)

  • Books / Music / DVD / Blu-ray / Software / Video Games (excluding consoles) - £10.49 per delivery + £2.49 per kg.
  • Other categories (including Video Games consoles) - £12.49 per delivery + £3.49 per kg.
For any combination of items from the categories listed above the highest "Per Delivery" rate applies. Add the appropriate "per kg" rate as listed above, rounded to the nearest 0.10kg.
 
Eftersom det inte tillkommer nåt från england som ju ännu är med i eu så får du nog se 29pund som frakt. Låter ju dock märkligt om startpriset är 4.99 och resten tillkommer per kilo.
 
Jag är helt övertygad om att detta komplicerade upplägg, medvetet svårtolkat, är hela affärsidén. Det saltade priset, som är svårt fatta, är troligen vinsten till Amazon. Se nedan faktura. Priser per hårddisk är 200 pund inkl.moms. När man gjort beställningen så är priset plötsligt 209,36 pund. Därutöver tillkommer "postage & packing" 8,46 pund + moms 25%. Så vad är det man betalat för utöver "postage & packing" ? ...dessa 9,36 pund som adderades på varje hårddisk. Cirka 10 pund i "postage & packing" är ju helt rimligt för frakt, kanske tom ganska billigt. Men att betala ca 19 pund i någon övrig diffus kostnad är ju horribelt. Ja jag visste totalsumman när jag beställde hårddiskarna, men jag ogillar detta krångliga diffusa upplägg som gör att kunden blir helt bortdribblad med vad denna betalat för.

Faktura för två externa hårddiskar med fokus på priset som ökat från 200 till 209,36 pund var, plus fraktkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ha! Inte ens chatten förstår vad jag betalat för. Trots 45 min chatt. Man säger bara att 209,36 är det jag betalat för, men man kan inte förklara vad dessa extra 9,36 pund per vara är.
 
De ber mig vänta in varorna. Då frågar jag om detta skulle hjälpa mig förstå bättre? De svarar, "då kan du göra en claim om du vill" ...men då måste jag kontakta chatten igen, som kommer svara goddag yxskaft igen. Herregud.
 
Microkatten
Priserna på Amazon UK visas med engelsk moms (20%). Sedan när du går till kassan så justeras automatiskt momsen till svensk storlek (25%). De ca 10 pund tillägg på 200 pund motsvarar alltså detta tillägg på 5 procentenheter. (överslagsräkning, 10/200=0,05=5%)

Amazon är enligt EU skyldig att lägga på (eller i alla fall redovisa till myndigheterna) svensk moms om de säljer till Sverige. Det kunde ju stå betydligt tydligare på Amazons sida kan man ju tycka, t.ex. varje gång man beställer.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Priserna på Amazon UK visas med engelsk moms (20%). Sedan när du går till kassan så justeras automatiskt momsen till svensk storlek (25%). De ca 10 pund tillägg på 200 pund motsvarar alltså detta tillägg på 5 procentenheter. (överslagsräkning, 10/200=0,05=5%)

Amazon är enligt EU skyldig att lägga på (eller i alla fall redovisa till myndigheterna) svensk moms om de säljer till Sverige. Det kunde ju stå betydligt tydligare på Amazons sida kan man ju tycka, t.ex. varje gång man beställer.
Jag tror inte det är momsen som är det konstiga. Det konstiga är självaprissättnings-kalkylen - den går inte att förstå tycker jag. Man blandar ihop begreppen "per item" och "per order" - vilken jag då inte kan veta hur jag ska betala. Addera sedan någon typ av vikt-kostnad. Sen utöver denna diffusa kostnad ska man addera "handeling & shipping". Kolla gärna mitt 1:a inlägg, det fet-stilta. Förstår du varför mina hårddiskar á 200 pund blev á 209 pund? Dessa extra 9 pund är alltså varken moms eller frakt, utan nån annan kostnad.
 
C
Liknar det mitt problem, att den slutgiltiga kostnaden inte motsvarar det som står i högerkolumnen när man lägger saker i varukorgen? (I mitt fall fraktfritt enligt högerkolumnen, men inte enligt orderbekräftelsen)
Eller är det bara konstig prissättning?
 
Microkatten
Dracula Dracula skrev:
Förstår du varför mina hårddiskar á 200 pund blev á 209 pund? Dessa extra 9 pund är alltså varken moms eller frakt, utan nån annan kostnad.
Det är som jag skrev det svenska momstillägget:

Pris inkl 20% uk moms = 200,99 pund
Pris exkl moms = 200,99/1,20 = 167,49... pund
Pris inkl 25% svensk moms = 167,49*1,25 = 209,36 pund

Sedan betalar du för transport 8,56 pund + svensk moms 25% = 8,56*1,25 = 10,58 pund

Totalt betalar du alltså 2*209,36+10,58 = 429,3 pund.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.