L Leif i Skåne skrev:
I sådana hus och fjärrvärme system är en inne kontrollpanel fantastiskt bra.
I vårt hus tar innegivaren och kontrollerar tempen exakt till inställd temp 21˚C året runt. Det innebär att har man gäster eller solinstrålning Och tempen stiger till 22˚C så blir alla element kalla, och när tempen går ner så möter det med värme på elementen.
Att bara ha en utegivare är en utopi som bara fungerar under idealiska förhållanden och välisolerade och täta hus. Den tar inte hänsyn till om det blåser eller om huset har luftläckor som alla gamla hus har.
Det låter som en bra ide, jag antar man kan komplettera med en innegivare om så inte finns ? Vi kommer se över detta när vi flyttar in i huset. Känns som många bra ideer och tips för att få ner husets värmekostnader. Jag har funderat på dränering men det var ingen fuktlukt, tortt i källaren, vilket inte var så konstigt när de säkert va 20-22 grader där .
 
Danin Danin skrev:
Hur mycket tror ni en effektiv insats kan påverka ? Jag köper den främst för jag tycker det är mysigt samt att jag gillar den torra luften av att elda. Det är sen ett plus om jag kan dra ner på fjärrvärmen.
Se inte en insats för myseldning som en investering i värmesystemet utan som ett sätt att boosta de kalla dagarna.

Vår insats (Keddy 1002) kostade 15k + lika mkt i arbete, så 30 000.

Effekt 4-9 kW. Säg att du får ut 8 kW i 3h och eldar varje dag. 24 kWh om dagen x .65 öre ger över 5 års användning innan du nåt break even på 30 000 kr investeringskostnad.

24 kWh på en är en extrem glädjekalkyl...

Varje lass ved brinner i 20-40 min... Jag orkar bara med tre, högst fyra lass på en dag. (Dessa insatser ska ju inte eldas så hårt)
Det ger 2h brinntid. Jag når kanske maxeffekt vid tredje lasset. Det ger 80 min på full effekt... *tänker högt*, vad kan det bli. Försöker se en kurva framför mig... Kanske får jag ut 16 kWh på en dag, säg 12 kWh då jag inte hinner med 4 lass varje gång.

Eldar från november till mars. Går åt mängder med ved huggen i rätt storlek så det eldas långt ifrån dagligen, säg 3 ggr/vecka på 20 veckor (men inte ens i närheten denna varma vinter).

12 kWh * 3 dagar * 20 veckor = 720 kWh extra per år.
30000 / (720 * 65 öre) = 64 år för att nå break even...

(Dessutom ersätter inte brasan den huvudsakliga värmekällan till 100%. För att det ska ske måste ju temperaturen vara densamma när vi eldar som när vi inte eldar. Men i verkligheten stiger temperaturen i rummet till 24 grader vid eldning, även om vi samtidigt stänger av elementen. Mätbart på elräkningen? Knappast)

Det finns säkert mkt mer effektiva vedkaminer och som är enklare (mer förlåtande storlek på tändved) än min.

Om nån tycker jag räknat tokigt så säg gärna till.

OM du installerar en kasett. Försök att få till en tilluftskanal utifrån direkt till kaminen. Då slipper du suga in kall luft i andra rum. En komfortfråga, ej ekonomi. Blir också enklare att elda med spisfläkten på.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej tack för de goda råden.
Jag läser en del om att det kan va dåligt och tillägsvärma när man har fjärrvärme. Kan detta bli problem eller är fjärrvärmen så smart att den sänker tillförsel av värme så fort luft luft pumpen går ?

Går det även installera något så man ser förbrukning i kwh i en app ? Så kan man direkt se effekten av det man gör och behöver inte hålla på och gissa sig till varje månad.
Jag planerar att installera en luft-luft värmepump som komplement till min fjärrvärme. I samband med det tänker jag installera nya termostater på alla element så inte fjärrvärmen brassar på när jag kör värmepump eller braskamin. En innegivare för fjärrvärmen blir nog svårplacerad tänker jag.
 
Danin Danin skrev:
Fjärrvärmen kostar 65 öre kwh, och 3500kr årskostnad. Bra eller dåligt?
Det är ruskigt bra pris.
Du kommer inte under det med ngt annat än luft luft. I alla andra fall är avskrivningskostnaden och rep en post som gör att du troligtvis hamnar på mer än så. Om totalkostnaden för en luft-vatten är säg 130' på 15 år så är bara det nästan 10' om året. Sedan kan du behöva säkra upp huset, ett antal tusenlappar till.
 
Jag vet inte hur det är i er stad, men vi har 20,4 öre +moms mellan Maj-Aug!
Det är skönt att lägga varmvattenslangen i barnbarns-bassängen en sommar dag utan att tänka på att det kostar något. Typ 2-5 kr för en dag.
När jag bytas vatten i mini-poolen 2m²
så spolar jag i med 40ºC vatten direkt!
Det tar 1 timme med 20mm rör/slang. Kostnad 14:- för värme (52 kWh) + 30:- kallvatten.
 
Som referens så kostar fjärrvärmen 75.90 öre/kWh och 4325 kr i årsavgift i Malmö kommun vilket ger ett totalpris på c:a 1 kr/kWh vid 20.000 kWh förbrukning.

Värmepump känns som ett bra alternativ. Vad skulle det kosta med 20.000 kWh i direktverkande el?
 
M Micke_xyz skrev:
Se inte en insats för myseldning som en investering i värmesystemet utan som ett sätt att boosta de kalla dagarna.

Vår insats (Keddy 1002) kostade 15k + lika mkt i arbete, så 30 000.

Effekt 4-9 kW. Säg att du får ut 8 kW i 3h och eldar varje dag. 24 kWh om dagen x .65 öre ger över 5 års användning innan du nåt break even på 30 000 kr investeringskostnad.

24 kWh på en är en extrem glädjekalkyl...

Varje lass ved brinner i 20-40 min... Jag orkar bara med tre, högst fyra lass på en dag. (Dessa insatser ska ju inte eldas så hårt)
Det ger 2h brinntid. Jag når kanske maxeffekt vid tredje lasset. Det ger 80 min på full effekt... *tänker högt*, vad kan det bli. Försöker se en kurva framför mig... Kanske får jag ut 16 kWh på en dag, säg 12 kWh då jag inte hinner med 4 lass varje gång.

Eldar från november till mars. Går åt mängder med ved huggen i rätt storlek så det eldas långt ifrån dagligen, säg 3 ggr/vecka på 20 veckor (men inte ens i närheten denna varma vinter).

12 kWh * 3 dagar * 20 veckor = 720 kWh extra per år.
30000 / (720 * 65 öre) = 64 år för att nå break even...

(Dessutom ersätter inte brasan den huvudsakliga värmekällan till 100%. För att det ska ske måste ju temperaturen vara densamma när vi eldar som när vi inte eldar. Men i verkligheten stiger temperaturen i rummet till 24 grader vid eldning, även om vi samtidigt stänger av elementen. Mätbart på elräkningen? Knappast)

Det finns säkert mkt mer effektiva vedkaminer och som är enklare (mer förlåtande storlek på tändved) än min.

Om nån tycker jag räknat tokigt så säg gärna till.

OM du installerar en kasett. Försök att få till en tilluftskanal utifrån direkt till kaminen. Då slipper du suga in kall luft i andra rum. En komfortfråga, ej ekonomi. Blir också enklare att elda med spisfläkten på.
Ja det låter som en svår kombination att få ihop ekomiskt kanske, men går det inte kombinera insats i spis med pellets som klarar hålla elden igång under natten ? Då bygger man ju upp värmen i murstocken som kanske kan värma huset mer effektivt ? Någon som har erfarenhet av en sådan.

Så får man en köldknäpp vilket är ovanligt i skåne, så kan man elda på någon dag.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag vet inte hur det är i er stad, men vi har 20,4 öre +moms mellan Maj-Aug!
Det är skönt att lägga varmvattenslangen i barnbarns-bassängen en sommar dag utan att tänka på att det kostar något. Typ 2-5 kr för en dag.
När jag bytas vatten i mini-poolen 2m²
så spolar jag i med 40ºC vatten direkt!
Det tar 1 timme med 20mm rör/slang. Kostnad 14:- för värme (52 kWh) + 30:- kallvatten.
Menar du detta priset är för fjärrvärme ?
 
Danin Danin skrev:
Menar du detta priset är för fjärrvärme ?
Ja Maj till Aug !!!
Övrig tid 67 öre
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja Maj till Aug !!!
Övrig tid 67 öre
Så hur tar man reda på om man har så lågt pris själv ? Eller gäller det hela skåne eller de med fjärrvärme ?

Kan man inte använda en stor pool som ackumulatortank då och värma huset under vintern :D
 
Kolla fjärrvärmeräkningen, där ska aktuellt pris stå.
Sedan kolla även fjärrvärmenätsägarens hemsida, där bör det stå.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kolla fjärrvärmeräkningen, där ska aktuellt pris stå.
Sedan kolla även fjärrvärmenätsägarens hemsida, där bör det stå.
Verkar tyvärr bara vara samma pris hela året. Prislistan visar enbart pris på 64.8 öre kwh
 
Danin Danin skrev:
Verkar tyvärr bara vara samma pris hela året. Prislistan visar enbart pris på 64.8 öre kwh
En del fjärrvärme har ännu billigare på sommaren typ Linköping 9,5 öre/kWh men dom debiterar en schablon avgift för den delen man använder till varmvatten typ 1500:-/säsong.
Detta är för att man vill bli av med värme på sommaren, dom sänder ut 85˚C och måste kondensera/kyla returen, det görs med stora kylare i MegaWatt klass på taket innan man kan värma det i panna igen.
Så värma en pool på sommaren med fjärrvärme är win/win för alla.
 
L Leif i Skåne skrev:
En del fjärrvärme har ännu billigare på sommaren typ Linköping 9,5 öre/kWh men dom debiterar en schablon avgift för den delen man använder till varmvatten typ 1500:-/säsong.
Detta är för att man vill bli av med värme på sommaren, dom sänder ut 85˚C och måste kondensera/kyla returen, det görs med stora kylare i MegaWatt klass på taket innan man kan värma det i panna igen.
Så värma en pool på sommaren med fjärrvärme är win/win för alla.
Pratade med fjärrvärmeföretaget, de har 65 öre hela året , går inte binda utan det som gäller, inget billigare på sommaren.

Hur räknar jag ut va de kostar och fylle en större "barnpool" på ca 10-15 tusen liter vatten ?

Han rekommenderade även temperaturmätare inomhus för jämnare värme, samt byte av termostatet på alla telement om de var äldre än ca 15 år, då de kan haka upp sig.
 
Att höja 15000 liter vatten från kallvatten 10°C till 40°C går åt 1,163 Wh x 15000 l x 30° (temp diff) = 523350 Wh = 523 kWh
Sedan kostar själva vattnet en slant också vid påfyllning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.