Om man ska bygga nytt permanentboende finns det ju massa regler att förhålla sig till...Men om man skulle vilja smäcka upp ett relativt sett minimalistiskt boende där man kapar bort allt som inte behövs enligt eget tycker och smak så faller det ju på regelverket.

Kan man komma runt detta på något sätt?

Snackar inte om ett "tinyhus" men inte långt ifrån. Toaletten kan för min del vara minsta möjliga med 70x70 dusch och tight mellan toa och handfat (dvs långt ifrån handikappanpassad)
Sovloft => man kan inte bo och utföra alla sysslor på ett plan vilket väll oxå är ett handikappskrav. Gissar även att utrymmen runt kök och bänkar ska vara tillräckliga (onödigt stora).
 
Kalla det för fritidshus så ställs inga krav på tex tillgänglighet och energi.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Laszlo Toth
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Du menar som en egen, fristående bostad?
Det finns ju numer lite möjlighet för avsteg om det är ett studentboende eller liknande. Likaså finns det möjlighet att bygga bostadsrum med vissa utrymmen gemensamma, så som det ofta var förr.
Om du vill bygga något som komplement till din befintliga bostad finns det ju möjlighet genom att det helt enkelt inte blir en riktig bostad. Ett fristående hobbyhus kan ju ha en toalett och ett litet pentry, och hur du möblerar det är ju din ensak. Men du kan nog inte exempelvis hyra ut en sådan byggnad som bostad egentligen.
Eller om det är en liten jaktkoja du vill bygga finns det också möjligheter. Så frågan blir ju vad du vill ha den till och var?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Tackar för en bra sammanfattning! Tycker dock att detta är väldigt störande... Om man skulle vilja bygga ett minimalistiskt boende, skräddarsydd för de behoven man själv vill ha för att minimera resursåtgången, uppvärmning etc så får man inte det utan man måste bo i en av samhället satt standard....

Samtidigt förstår jag argumenten för handikappsanpassning men att allt ska vara anpassat efter värsta tänkbara scenario (att man skulle hamna i rullstol) känns ju som ett resursslöseri
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Bygg ett fritidshus. Det är inte förbjudet att bo permanent i ett sånt (inte än iallafall...).
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker mig ett permanentboende. Och jag snackar som sagt inte om att bo på typ 15kvm i ett tinyhus men om man skulle vilja skala bort allt som man själv tycker är onödigt så blir det i min värld ett ganska litet boende

kök och badrum kan för min del vara minimalt
Garderob/förvaring kan vara minimalt
Vardagsrum kan skalas ner till typ två fåtöljer och en kamin
Uterum är ersätter vardagsrum men behöver inte vara vinterbonat (det går utmärkt att värma upp kortvarigt vid behov ändå) Detta ska dock vara väl tilltaget så man får plats för gäster
Sovloft med en dubbelsäng
Till detta ett garage/semikallföråd för de prylarna man vill ha


=> ett litet billigt hus med minimal uppvärmning och inga onödiga material MEN inte godkännt att bo i gissar jag...
 
  • Gilla
xl_
  • Laddar…
Jag är kluven i frågan. Jag tycker å ena sidan att det är bra att bygga litet och resurssnålt, å andra sidan är det också är bra att en bostad är tillgänglig. Men jag är inte helt säker på att de båda egentligen måste stå emot varandra som två motsatser som inte kan mötas.

Vad gäller tillgänglighet glömmer många bort att ett sådant behov kan uppstå när som helst i livet och inte alltid vara man själv som är den med det extra behovet. En partner eller ett barn kan vara den som behöver de extra ytorna och svängrummet. Och ibland handlar det om tragiska sjukdomar som slutar med döden efter ett antal år. Ska inte en sådan person kunna leva hemma med sin familj i sitt eget hem? (Förövrigt har vi inga alternativ eftersom vår vård ser annorlunda ut idag.)

Samtidigt som många bostäder kanske är onödigt stora så tror jag inte att det nödvändigtvis är badrummet som är den största boven i det dramat.

Tanken på den lilla, effektiva bostaden är däremot väldigt intressant och i en värld där det som uppfattas som minimiyta för bostäder tenderar att växa är diskussionen om den lilla bostaden något vi måste hålla vid liv. Vad behöver vi för att bo?

Pga bullerriktvärden byggs tex väldigt många bostäder som är max 35 kvm, fullt tillgängliga.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
japp att först göra ett fritidshus är väll en väg runt...
 
A Arne999 skrev:
Jag tänker mig ett permanentboende. Och jag snackar som sagt inte om att bo på typ 15kvm i ett tinyhus men om man skulle vilja skala bort allt som man själv tycker är onödigt så blir det i min värld ett ganska litet boende

kök och badrum kan för min del vara minimalt
Garderob/förvaring kan vara minimalt
Vardagsrum kan skalas ner till typ två fåtöljer och en kamin
Uterum är ersätter vardagsrum men behöver inte vara vinterbonat (det går utmärkt att värma upp kortvarigt vid behov ändå) Detta ska dock vara väl tilltaget så man får plats för gäster
Sovloft med en dubbelsäng
Till detta ett garage/semikallföråd för de prylarna man vill ha


=> ett litet billigt hus med minimal uppvärmning och inga onödiga material MEN inte godkännt att bo i gissar jag...
Tja, det går ju att få in på 25 kvm. Vill du ha det mindre än så?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Då jag byggde för 15 år sedan fanns inget standardhus som var tillräckligt litet för mig. Det blev, arkitektritat, på 106 kvm och uppfyller handikappanpassningens krav. Nu innehåller det både bastu, atelje (20 kvm) & 2 rejäla sovrum så utan dessa skulle huset kunna bli betydligt mindre men handikappanpassningen blev byggmässigt en ytterligt liten merkostnad som helt låg på rumsplaneringen. Jag förstår egentligen inte varför det klagas så mycket över just dessa myndighetskrav.

Grannen råkade bryta bägge benen och kunde smidigt bo hemma under hela konvalescensen i sitt nybyggda hus. Det behöver alltså inte betyda att man är rullstolsbunden för hela livet.

Jag kan bara förstå de som vill modernisera ett äldre hus och där handikappanpassningen kan ge större ekonomiska problem.
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Det kanske går att kompromissa så det blir tillgängligt men ändå litet. Visst kan tråkiga saker hända så man hamnar i behov av rullstol etc etc men att bygga hela sitt hus baserat på detta tycker jag ändå är lite överdrivet, det borde vara mer upp till var och en. Om olyckan skulle vara framme så kan jag finna mig i att släppa mitt boende och skaffa nått mer anpassat. Det finns väl tillräckligt med tillgängliga boenden i samhället (som gissningsvis även bara ökar ). Däremot köper jag tillgänglighetskraven om man bygger "normalstort" då finns det inga skäl att ha smala dörröppningar eller en trång toalett/kök.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som har för mig att de har ändrat reglerna, så att man inte längre kan kringgå regelverket genom att bygga fritidshus?
 
Tillgänglighetskraven brukar som sagt gå att lösa genom att kalla det för Fritidsboende.
Något annat att ha i åtanke är storlekens inverkan på värdering och eventuell finansiering. Har en ensamstående bekant som precis ska börja bygga ett litet permanentboende nu med finansiering genom baklån. Från början var tanken att bygga väldigt litet men efter lite resonemang med bank och oss bekanta husintresserade landade det ändå i att bygga lite större ändå. På så vis byggs ett hus som blir mer attraktivt på marknaden, får en bättre värdering och bättre möjlighet till lån.
Skillnaden i byggkostnad beräknas ändå underskrida skillnaden i värdet när huset är klart.
 
Det finns såklart olika skäl och motiv till varför man vill bygga på ett visst sätt.

Frågan gäller regler och för min del lockar det att

1. Använda minimalt med resurser
2. minimala driftskostnader
3. inte tumma på MIN komfort vilken i högsta grad är individuell
4.Göra en sport av 1- 3 :)

För min del är lån inget jag funderar över, ej heller värdering för framtida försäljning.
 
  • Gilla
MariaT75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.