Hejsan,

vi funderar på att när vi nu ändå ska göra iordning golven så fundera vi på att lägga ner vattenburen golvvärme. Och skippa elementen. Är det en bra idé att ha golvvärme när det är trägolv?

Någon som har tips!!

En undrande Ullis
 
Hurdant trägolv. parkett? Träslag?
 
Jag tror att det är gran i golvplankorna. Sen vet jag att det är sågspån under så tanken är att byta ut isolering och då lägga in vattenburen golvvärme.

/Ullis
 
Hej

Det går utmärkt att ha golvvärme under trägolv. Vi har vattenburen golvvärme under golv i kök, matrum och ett vardagsrum. Golvet är lamellparkett (Tarkett rutbräda original) och det man får räkna med är att det blir litet rörelser och därmed sprickor/glipor men jag ser inte det som något stort problem. Problemet är större om golvet är stort. Sedan är ju golvvärmen litet trögare än radiatorer men inte heller det ser jag som något problem. Komforten med golvvärme överväger plus att man slipper radiatorerna.

/Martar
 
Det låter ju bra! Då ska vi köra vidare på det.
En fråga till Vad har ni för värmekälla?
Vi fundera på att byta ut vår gamla oljepanna mot värmepump luft-vatten.

/Ullis
 
Vänta nu! Det är en viss skillnad om det är 14 mm parkett eller massiva plankor på 30 mm. Vid tjocka massiva trägolv krävs bra med underliggande isolering för att få upp värmen genom golvet.
Hur är huset i övrigt vad gäller väggisolering, fönster etc. Tänk på att gamla fönster med höga U-värden garanterat ger kallras vintertid om ni övergår till golvvärme.
 
Det är ju plank på golvet men de verkar inte vara massiva men visst, tjockare är parkett. Huset är från 50-talet så isoleringen i golv o väggar är sågspån. Isoleringen i golven ska bytas när golvvärmen ska in. Isoleringen i väggarna ska bytas ut till 'riktigt' varm isolering i sommar. Fönserna är ju sen huset byggdes.

/Ullis
 
Av egna misstag och erfarenheter kan jag då säga att golvvärme i bottenbjälklag(torpargrund) med 195mm rockwoll, 22mm spånskiva + matta inte fungerar så bra.
För lite isolering. Mycket långsamt. Som tur var så lät jag radiatorn vara kvar. :)
Så jag har golvvärmen som komfort men reglerar värmen med radiatorn vid stora tempsvängningar.

När jag renoverar resten av bottenvåningen tänker jag göra likadant, dvs golvvärme i kombination med radiator, men mer isolering om det går.

mvh!
 
För massiva trägolv går det någon magisk gräns vid ca 25mm när framledningstemperaturen börjar bli orimligt hög (ur värmepumpssynvinkel). Man bör då kanske fundera över alternativa uppvärmningsmetoder (radiatorer). Det är väl också så att är golvet tjockare än så blir framledningstempen så hög att golvet inte mår bra (max 27 på ytan säger dom flesta golvtillverkare).

För parkett/lamellgolv gäller att man skall hålla sig i från bok och lönn, dessa träslag rör sig för mycket vid temperaturändringar. Det skall också ligga en ångspärr (plast) direkt ovanpå rören (även om det är ett mellanbjälklag) för att säkerställa att den fukt som bjälklaget samlar på sig under sommaren (golvvärme avstängd) inte transporteras genom golvet utan nedåt istället. Grålumppapp skall ligga mellan ångspärr och golv.

Hur reglerteknisk synvinkel kan det också vara tveksamt att ha tjocka trägolv i ett rum och klinker i ett annat. Skillnaderna i börvärdet på framledningen blir så stort att det kan vara svårt att reglera temperaturen på ett bra sätt (ref Wirsbo).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.