hej!

Jag har en enorm majbrasa (hälften består av gamla grenar/sly och resten nytt blött).

Jag har även några andra högar lite här och där. Klippta/sågade/huggna nyligen.

Vad tycker ni jag ska göra? Måste jag vänta på att allt är torrt om jag ska elda? Teknik, metoder? Alla tips välkomnas! :)
 
  • Gilla
Manderson och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det ser ut hos er men hos oss är det prefekt att elda nu då det är så extremt blött i marken. På med diesel (aldrig bensin!) och lite torra grenar/vedträn så brukar det gå bra att elda även om inte allt är torrt. Sen brukar det underlätta om man tar en del av det torra riset i en stor hög som man lägger bredvid och tänder på enligt ovan. När det sedan har tagit sig kan man undan för undan lägga på mer från den stora högen. Det brukar ta lite tid men är oftast mycket lättare än att få en stor hög som legat länge att brinna bra. Dessutom kan man då sluta lägga på efter ett tag och därmed släcka brasan till kvällen.

Om det är väldigt stora mängder ris så kan jag rekommendera att höra dig för i området om det finns någon med flisbil som säljer flis till värmeverket för då kan de ofta hämta helt gratis. Vi fick två stycket 30m höga granar över huset i stormen för ett år sedan och passade samtidigt på att ta ner en tredje lika stor, om inte större, gran så det blev ohanterbara mängder ris att försöka elda. Högen blev nästan 10 m lång, 4-5 m hög och minst lika bred. Som tur var kom en granne förbi som jobbar med bla trädfällning som tipsade om en lokal firma med flisbil som brukar hämta de högar han får i jobbet och det kostade inte honom en krona mot att de då får sälja fliset och får komma och hämta det när det passar dem. Ringde dem och var tydlig med att det var försäkringsbolaget som skulle betala så att jag verkligen inte hade något emot att få en faktura, men trots det så hämtade de riset helt gratis en eftermiddag. Så skönt!
 
Hemmakatten
Väldigt många kommuner (de flesta?) tillåter bara eldning en eller ett par veckor per år och då endast torrt ris och kvistar.
 
Långt ifrån alla har den policyn.
Hos oss är det ett eldningsförbud över sommaren som miljö och hälsa lagt (inom tätbebyggt område)
Dock hela hösten fram till 1 maj är det fritt fram så länge inte räddningstjänsten lägger förbud pga brandrisken
 
Hyr en stor flistugg så har du täckmaterial till trädgården sen.
 
  • Gilla
jespersteen89
  • Laddar…
Att tänka på om ni ska elda är att med rådande väderlek kommer vi snart ha seriös gräsbrandsrisk i stora delar av Sverige. Gräsbrandssäsongen inträffar normalt strax efter snösmältningen, innan det börjar grönska, men i år har det ju knappt varit snö i halva Sverige. Fjolårsgräset är dock gult ändå. Att regnet har vräkt ner hela hösten är av mindre betydelse. Några dagar av torrt, blåsigt väder räcker för att torka ut fjolårsgräset.

SMHI:s gräsbrandsrisksprognos säger till exempel så här på söndag:
Karta över Sverige som visar gräsbrandsrisk med områden markerade i gult och rött för olika risknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elda heller inte gamla högar som de ligger så här års av omsorg om de djur som eventuellt övervintrar i högarna. Det är alltid en god idé att elda lite i taget och ha en rejäl grundbrasa av torrt material om man ändå bestämmer sig för att elda och sedan mata på mer material vart efter.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Väldigt många kommuner (de flesta?) tillåter bara eldning en eller ett par veckor per år och då endast torrt ris och kvistar.
Hos oss är det bara förbud att elda om räddningstjänsten har gått ut med det. Kanske att det inne i tätorterna finns andra regler men inte ute i byarna i alla fall. Många som jag känner har samma sak så jag skulle inte tro att det är de flesta kommunerna som har så som du säger. Men jag kan tänka mig att en del har det beroende på var i landet det är
 
F fuentes skrev:
hej!

Jag har en enorm majbrasa (hälften består av gamla grenar/sly och resten nytt blött).

Jag har även några andra högar lite här och där. Klippta/sågade/huggna nyligen.

Vad tycker ni jag ska göra? Måste jag vänta på att allt är torrt om jag ska elda? Teknik, metoder? Alla tips välkomnas! :)
Lite mer info från är önskvärt om du vill ha bra svar.
Var bor du? Vischan eller villaområde? Jag gissar på att du bor utanför tättbebyggt område om du har stora högar. Nära till grannar? Tänk på röken o glöd/gnistor som flyger iväg.
Ligger högarna bara öppet utan närhet till ledningar eller annat så är det bara att elda, såvida inte det föreligger något hinder i den kommunala ordningsstadgan. Men som sagt, bor du utanför detaljplan så lär det inte vara några problem.
Gör dig en tjänst o ring räddningstjänsten innan bara. Bara meddela dem att du har för avsikt att elda ris, så vet de om det om någon skulle ringa in. Det är iofs inte olagligt att låta bli, men de är ytterst tacksamma om man hör av sig.

Angående brännbara vätskor att tända riset med (läs diesel, bensin, spillolja mm) så var beredd på en diskussion här. Samma fråga kom upp för några år sedan, o då har jag för mig att tongångarna gick höga för o emot att tända brasan med dylika metoder.
Fö använder jag alltid en skvätt diesel och eller bensin för att få fart på möget.

Så mitt tips är, tänd eld på det nu, innan våren kommer. Det går snabbt till dess att gräset är torrt, o då blir det bara jobbigt.
Torrt i botten o lägg på efterhand.
Elda på!!(y)
 
K knipo skrev:
Angående brännbara vätskor att tända riset med (läs diesel, bensin, spillolja mm) så var beredd på en diskussion här. Samma fråga kom upp för några år sedan, o då har jag för mig att tongångarna gick höga för o emot att tända brasan med dylika metoder.
Fö använder jag alltid en skvätt diesel och eller bensin för att få fart på möget.
Om man tycker att det är en bra idé att tända med brännbara vätskor får man avgöra själv. Men oavsett ska man aldrig tända med bensin eller andra vätskor där ångan är så lättantänd som bensin ångor, det kan vara förenat med livsfara.
Min pappa gjorde det och hade inte på särskilt mycket bensin och tände dessutom en trasa på en pinne för att kunna stå en bit ifrån när bensinen tog eld. Det hjälpte inte ett dugg när ångorna tog eld så han brände ena benet, armen och halva ansiktet. Han hade tur att han bara behövde få det omlagt på vårdcentral varannan dag i någon vecka och fick inga synliga ärr, men det var riktigt läskigt att se. Så ska man tända med vätskor så tänd ALDRIG med bensin eller liknande utan i så fall är det diesel eller andra vätskor utan lättantänd ångor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.