Byggnaden ska i så fall förberedas för hiss.

Plan- och byggförordning (2011:338) 3 kap

4 § Om det behövs för att en byggnad enligt 8 kap. 1 § 3 plan- och bygglagen (2010:900) ska vara tillgänglig och användbar för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga, ska byggnaden vara försedd med en eller flera hissar eller andra lyftanordningar.

Trots första stycket behöver en bostad inte vara tillgänglig genom en hiss eller annan lyftanordning, om byggnaden har färre än tre våningar. Om bostaden inte kan nås från marken, ska byggnaden dock vara projekterad och utförd på ett sådant sätt att en hiss eller annan lyftanordning kan installeras utan svårighet. Vid tillämpningen av detta stycke ska med våning jämställas vind där det finns en bostad eller huvuddelen av en bostad.
 
M
(Missade lite därav nytt inlägg)
Känns inte som att man lär behöva hiss om det endast är en extrabostad på tomten, däremot om det anses som ett flerbostadshus så ska man följa BBR och PBL.
Däremot att ha det tillgängligt invändigt kräver lika mycket, men kolla med kommunen vad som gäller.

Hade tråkigt i väntan på Sambon så fixade en ritning med alla ändringar till dig. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
JuliaUppsala och 2 till
  • Laddar…
Vi byggde vår villa för drygt två år sedan och invändigt är huset såklart tillgänglighetsanpassat men för att ta sig från vägen till entrén kräva åtskilliga trappor och det är det idag mig veterligen inget som reglerar att vi behöver ramp eller hiss eller dylikt.
Den här lägenheten blir som sagt ovanpå ett garage. Garaget är i sutteräng så entrén är en egen entré från utsidan.

Alltså @Marcusskold, du är för go! Återigen, stort tack! Alltid så mycket enklare när man har en riktig ritning att jobba efter.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
M
T Tallberga69 skrev:
Vi byggde vår villa för drygt två år sedan och invändigt är huset såklart tillgänglighetsanpassat men för att ta sig från vägen till entrén kräva åtskilliga trappor och det är det idag mig veterligen inget som reglerar att vi behöver ramp eller hiss eller dylikt.
Den här lägenheten blir som sagt ovanpå ett garage. Garaget är i sutteräng så entrén är en egen entré från utsidan.

Alltså @Marcusskold, du är för go! Återigen, stort tack! Alltid så mycket enklare när man har en riktig ritning att jobba efter.
Ingen fara alls! Hoppas att det blir bra i slutändan :)
Skriv om ni behöver något annat så kanske jag kan fixa det!
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
T Tallberga69 skrev:
Håller på att bygga en lägenhet vi ska hyra ut. Har gjort ett utkast på ritning för lägenheten och tar gärna emot synpunkter och förslag på alternativ planlösning.

Alla fönster behöver vara på de två väggar de är ritade på nu, ytterdörren behöver vara på den väggen den är ritad men kan byta placering på den väggen.
Toaletten behöver vara där den är nu eller i hörnet där hallen är pga avloppet.

Känns spontant som att duschen blir lite för trång? Men jag vill ha så litet badrum som möjligt.

Tar tacksamt emot alla tips och förslag!
Handritad skiss av rumsindelning med föreslagna placeringar för dörrar och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej får större frihet för ytterdörr o garderober om du flyttar dörrarna t t sov o bad , vid 30 grad vinkel ser det bättre ut o vardagsrummet syns större, lycka till vv meddela hur det gick Handritad skiss av rumsindelning med föreslagna placeringar för dörrar och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Tallberga69 skrev:
Håller på att bygga en lägenhet vi ska hyra ut. Har gjort ett utkast på ritning för lägenheten och tar gärna emot synpunkter och förslag på alternativ planlösning.

Alla fönster behöver vara på de två väggar de är ritade på nu, ytterdörren behöver vara på den väggen den är ritad men kan byta placering på den väggen.
Toaletten behöver vara där den är nu eller i hörnet där hallen är pga avloppet.

Känns spontant som att duschen blir lite för trång? Men jag vill ha så litet badrum som möjligt.

Tar tacksamt emot alla tips och förslag!
 
M
B bengtandersson skrev:
[bild] Hej får större frihet för ytterdörr o garderober om du flyttar dörrarna t t sov o bad , vid 30 grad vinkel ser det bättre ut o vardagsrummet syns större, lycka till vv meddela hur det gick[bild]
Hej! Tror inte att detta inte klarar kraven på bostad, läs igenom hela tråden. :)
/Marcus
 
T Tallberga69 skrev:
Vi byggde vår villa för drygt två år sedan och invändigt är huset såklart tillgänglighetsanpassat men för att ta sig från vägen till entrén kräva åtskilliga trappor och det är det idag mig veterligen inget som reglerar att vi behöver ramp eller hiss eller dylikt.
Två år är lång tid. Jag gissar att reglerna skärpts. Nu ska handikappanpassningen vara även in till hus. Men det du gör är kanske mer en gästlägenhet?
 
G EmmaBjarne skrev:
Två år är lång tid. Jag gissar att reglerna skärpts. Nu ska handikappanpassningen vara även in till hus. Men det du gör är kanske mer en gästlägenhet?
Ja detta är en gästlägenhet.
Dock tveksam om reglerna skärpts angående detta. Har raljerat mycket åt de reglerna med arkitekter och byggare att man i princip kan bygga ett hus högt upp på ett berg med hundratals trappsteg dit men ändå behöver tillgänglighetsanpassa invändigt...
Men det vore ju rimligt om reglerna ändrats!
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Blir det permanent boende? Dvs någon skriver sig på adressen och bor i "nya lägenheten" ?
 
H HSP skrev:
Blir det permanent boende? Dvs någon skriver sig på adressen och bor i "nya lägenheten" ?
Det vet vi inte än. Men om vi hyr ut den så kommer vi nog hyra ut den på längre sikt och inte korta perioder så det är väl troligt att ngn skriver sig där.
 
Vid permanent boende så kan det uppstå lite problem.
Hyresgäst kan få problem med sin försäkring om lokalen inte är godkänd som bostad. ex vid brand
Du kan få problem med din försäkring vid exempel brand om bygglov inte finns för själva bostaden,

Kommunen kan ha andra krav på VA taxa
Elnätsbolaget kräver egen el-servis. om det är ett fristående hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.