Vår fasad är nu färdig putsad. Det ser kanon fint ut när solen står rakt på fasaden men är det sol från sidan bildas det skuggor i fasaden så att man ser frigolit plattorna bakom. Någon som har erfarenhet av detta och vet om det är vanligt att fasaden ser ut så. Det känns som att putsen är för tunn.
 
Ja det kan jag inte se på mitt hus i alla fall... då måste den väl vara för tunn? ???
 
Inte skall du se plattorna igenom. Låter som om putsen är för tunn.
 
Får nog erkänna att jag har sett samma tendens på vårt hus.... Hmmm, går det att reklamera tro....?
 
Vi kommer helt klart att ta upp det på besiktningen så får vi se vad dom säger om det. Problemet är att det kan vara svårt att se när solen står på. Vad vi har märkt så verkar det som det syns mest vid kvällssol när solen står lågt men då syns det tydligt.
 
Gick ut och kollade på grannhuset (putsat av yrkesmän). Inte syns det ngt där...
 
Går det att putsa om nu när fasaden är målad? Eller det kan gå illa om man "stänger inne" färgen under det nya lagret puts?
 
Ring och prata med tillverkaren av putsen. De brukar ha mycket bra teknisk rådgivning. Dessutom får du ett någolunda objektivt svar på dina problem.
 
Hej!

Jag antar att ditt hus är putsat med ett tunnputssystem (7-8 mm tjock puts) på isolering av mineralull eller cellplast. Putsen är alltså inte "för tunn", systemet bygger på att putsskiktet är tunnt.

Utan att ha sett huset skulle jag säga att ditt problem beror på ojämnt monterade isoleringsskivor, det kan bero på okunskap eller slarv vid monteringen eller att huset är skevt och snett eller så klart en kombination av dessa faktorer. Eftersom putsen är så tunn syns ju varje liten ojämnhet i underlaget.

Felet är svårt och dyrt att åtgärda. Du bör ta fotografier på fasaderna i släpljus och skicka till besiktningsmannen innan besiktningen tycker jag så att han kan sätta sig in i frågan. Du bör dessutom prata med besiktningsmannen och be att han lägger besiktningen vid lämplig tidpunkt på dygnet så att någon fasad kan besiktigas i släpljus.
 
Oddj. Tackar för ett mycket bra tips ang. fotograferingen av fasaden inför besiktningen. Ska genast fixa det.

Det stämmer att det är tunnputs på cellplast. Att huset skulle vara skevt tror jag inte eftersom det syns på hela fasaden men att cellplasten är ojämn kan det bero på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.