Hej!

Har rivit bort en gammal murad spis med insats som jag tyckte var alldeles för ful så nu blir det en fristående Contura 720T med bakanslutning. Det sitter ett rökrör med en vinkel ut från en "murad skorsten i leca". Pipen stack ut 40cm ungefär med en svag lutning.

Problemet jag har är att hålet nu sitter med CC 100cm mätt från färdigt golv. Conturans anslutning ligger på 103,9cm. Dessutom ska den stå i vinkel i hörnet så röret för bakanslutning kommer gå ut med en 45graders vinkel och cz 50-60cm rakt rör för att till sist ansluta med en svag böj in i kommande stos mot väggen.

Rörigt inlägg men min egentliga fråga är om det är OK att rökröret lutar neråt 4cm från kamin till vägganslutning?
Enligt muraren och sotaren så är det ok. men undrar kommer det gå bra att få igång brasa med tanke på drag isv?

Med tanke på bild lånad bild från Google så tror jag på noll problem för egen del....
Va tror experterna? :)
 
  • Hörn av ett rum med en bar murad skorsten och rökrörsanslutning efter borttagen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre murad spis med svart böjt rökrör i en öppen spis-miljö.
Voilà
Nu bara upp med fusktegel bakom sen för sotaren slutbesikta :) Nyinstallerad kamin med tänt eld i ett hemprojekt, väntar på fusktegel och slutbesiktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Blev alldeles för mycket svaj i parketten då min gjutning inte blev så bra när kamin kom på och pressade ner golvet så höjdes det i andra änden vilket gör att det bågnar i golvet ca 1m ifrån kamin. Blir till att kapa ur med sänk/cirkelsåg och köra klinker ist
 
  • Parkettgolv med synbart svaj nära en kamin, markerat för klyvning inför ersättning med klinker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu...

Blev nöjd
 
  • Nyinstallerade grå klinkerplattor i kontrast mot ett befintligt trägolv i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.