33 483 läst · 27 svar
33k läst
27 svar
isolera med polyuretan
Typ alla, förutom några av PU-företagen, verkar avrekommendera att man sprutar direkt mot råspont. Särskilt inte om man har tät papp på utsidan. Just för att ev vatten inte har någonstans att ta vägen och man kommer inte upptäcka skadan för det gått för långt.
Andra problem med PU verkar vara att det ljudisolerar dåligt och att akustiken inomhus kan bli märklig och kanske, som i vårt fall, att alla flygplan som passerar ovanför kommer höras her än med ex mineralull.
Jag kommer nog köra på klassisk mineralull med luftspalt och difftät plast. PU känns lite för osäkert.
Andra problem med PU verkar vara att det ljudisolerar dåligt och att akustiken inomhus kan bli märklig och kanske, som i vårt fall, att alla flygplan som passerar ovanför kommer höras her än med ex mineralull.
Jag kommer nog köra på klassisk mineralull med luftspalt och difftät plast. PU känns lite för osäkert.
En bra sammanfattande rapport från civilingenjörsutbildningen på Chalmers.
30% bättre isolering med 40-80 års återbetalningstid. Lambda 0,022 för PU och 0,037 för sten/glasull.
Rapporten tar också upp alla för och nackdelar med de olika isoleringarna.
https://www.google.com/url?sa=t&rct...1/213731.pdf&usg=AOvVaw0pzx1DLNRn5LhaH-tD5Gj0
30% bättre isolering med 40-80 års återbetalningstid. Lambda 0,022 för PU och 0,037 för sten/glasull.
Rapporten tar också upp alla för och nackdelar med de olika isoleringarna.
https://www.google.com/url?sa=t&rct...1/213731.pdf&usg=AOvVaw0pzx1DLNRn5LhaH-tD5Gj0
Försökte hitta något kring de ljuddämpande egenskaperna hos PU men det verkar iallafall inte redovisas som ett försäljningsargument. Nån som har erfarenhet ? Bor i inflygningszon till flygplats och skulle vilja ha det där "lilla extra"
Någon av er som sprutisolerat vinden direkt mot råsponten som fått några problem?
Är intresserad av att göra detta, men tycker att vissa säger att det är viktigt med luftspalt och andra att det inte behövs.
Är intresserad av att göra detta, men tycker att vissa säger att det är viktigt med luftspalt och andra att det inte behövs.
För det första som någon sa, taket, absolut viktigaste.
Om du kan och har tid, skippa lösullen , isolera på vanligtvis med skivor, ger mycket bättre värden än lösull.
Väggar använd fasadskivor och inte korsreglar, inga köldbryggor, och framförallt använd inte gullfiber utan parock eller rockwool dom sitter hårdare och tätare mot reglarna, oftast drag imellan reglar med gullfiber.dom spänner inte emot och får riktigt tätt, samt mot ljud utifrån, då är sten ull bättre.
Får du taket nerifrån med samma fasadskiva sedan vanlig isolering uppifrån då har du det perfekta taket, lösull är bara för att det är enklast men inte lika effektivt .
Jag byggde en industridel hemma på detta vis , blev förundrad på att den bar drog 4000 kwt per år och hade 4 meter i takhöjd, totalt 124 kvm bara på plattan. körde ca 18 grader året om ,
Om du kan och har tid, skippa lösullen , isolera på vanligtvis med skivor, ger mycket bättre värden än lösull.
Väggar använd fasadskivor och inte korsreglar, inga köldbryggor, och framförallt använd inte gullfiber utan parock eller rockwool dom sitter hårdare och tätare mot reglarna, oftast drag imellan reglar med gullfiber.dom spänner inte emot och får riktigt tätt, samt mot ljud utifrån, då är sten ull bättre.
Får du taket nerifrån med samma fasadskiva sedan vanlig isolering uppifrån då har du det perfekta taket, lösull är bara för att det är enklast men inte lika effektivt .
Jag byggde en industridel hemma på detta vis , blev förundrad på att den bar drog 4000 kwt per år och hade 4 meter i takhöjd, totalt 124 kvm bara på plattan. körde ca 18 grader året om ,
Sedan en bara tanke om isolertekniken dom använder, säger 7- 12 cm räcker, ställ det i jämförelse med en grund som har markskivor av liknande material cellplast styrofon , där är kravet 300 mm , alla dom tidigare liknande metoder med sprutskum har inte fungerat i längden, varje hus vi har rivit upp har den varit sprucken och stora krympsprickor i , om dom fått till den idag, är ???
Finns inget annat val så är det ett bra alt.
Finns inget annat val så är det ett bra alt.
T Takläggare skrev:För det första som någon sa, taket, absolut viktigaste.
Om du kan och har tid, skippa lösullen , isolera på vanligtvis med skivor, ger mycket bättre värden än lösull.
Väggar använd fasadskivor och inte korsreglar, inga köldbryggor, och framförallt använd inte gullfiber utan parock eller rockwool dom sitter hårdare och tätare mot reglarna, oftast drag imellan reglar med gullfiber.dom spänner inte emot och får riktigt tätt, samt mot ljud utifrån, då är sten ull bättre.
Får du taket nerifrån med samma fasadskiva sedan vanlig isolering uppifrån då har du det perfekta taket, lösull är bara för att det är enklast men inte lika effektivt .
Jag byggde en industridel hemma på detta vis , blev förundrad på att den bar drog 4000 kwt per år och hade 4 meter i takhöjd, totalt 124 kvm bara på plattan. körde ca 18 grader året om ,
Hej! Hur tjockt isolerade du, vad hade du mellan stenullsskivan och råsponten och vad hade du för spärr innanför isoleringen?T Takläggare skrev:För det första som någon sa, taket, absolut viktigaste.
Om du kan och har tid, skippa lösullen , isolera på vanligtvis med skivor, ger mycket bättre värden än lösull.
Väggar använd fasadskivor och inte korsreglar, inga köldbryggor, och framförallt använd inte gullfiber utan parock eller rockwool dom sitter hårdare och tätare mot reglarna, oftast drag imellan reglar med gullfiber.dom spänner inte emot och får riktigt tätt, samt mot ljud utifrån, då är sten ull bättre.
Får du taket nerifrån med samma fasadskiva sedan vanlig isolering uppifrån då har du det perfekta taket, lösull är bara för att det är enklast men inte lika effektivt .
Jag byggde en industridel hemma på detta vis , blev förundrad på att den bar drog 4000 kwt per år och hade 4 meter i takhöjd, totalt 124 kvm bara på plattan. körde ca 18 grader året om ,
Hej. Har sprayat hela krypgrunden med detta. Dvs ungefär som utvändig isolering. Ska vara ärlig: förutom att det blev ganska ordnat snyggt och enhetligt och även lite varmare upptill s är farhågan att jag råkat bygga in fukt och att den konvektion kapillär och diffusion ja på alla sätt vandrar uppåt. Visserligen tar husets ventilation hand om detta. Dessutom fanns det lite läkt av tryckimpregnerat och ja,,,, det sprayade vi in. Klart risken finns för giftig emission från C4 trä och rakt upp. Det viktigaste sist. Jag hoppas inte det fanns mögelsporer innanför de är allt detta inbyggt nu.
Generellt: Ska man isolera så är det ju utvändigt och oftast är jag vän av diffusionsöppet men undantaget är ju krypgrund (radon mm). Vi får se!
Generellt: Ska man isolera så är det ju utvändigt och oftast är jag vän av diffusionsöppet men undantaget är ju krypgrund (radon mm). Vi får se!
Vi drog krypgrunden- bra på allt men inte ljudM merlrmindre skrev:
Jo, allt det där är bra - men du missar en detalj: Hur vet du att det inte redan finns osynliga mögelsporer och annat som du bygger in? Möglet dör väl inte eller? Vi har ännu inte haft problem men vi hade en mögelhund för något år sedan och den gjorde en liten markering på elskåpet (som har lite håligheter mot krypgrunden även om de är tätade). Men snyggt och prydligt är det. Däremot inget ljudisolerande vad jag märkt -kanske lite.
hur har det gått måntro?R RSRC skrev:Hej. Har sprayat hela krypgrunden med detta. Dvs ungefär som utvändig isolering. Ska vara ärlig: förutom att det blev ganska ordnat snyggt och enhetligt och även lite varmare upptill s är farhågan att jag råkat bygga in fukt och att den konvektion kapillär och diffusion ja på alla sätt vandrar uppåt. Visserligen tar husets ventilation hand om detta. Dessutom fanns det lite läkt av tryckimpregnerat och ja,,,, det sprayade vi in. Klart risken finns för giftig emission från C4 trä och rakt upp. Det viktigaste sist. Jag hoppas inte det fanns mögelsporer innanför de är allt detta inbyggt nu.
Generellt: Ska man isolera så är det ju utvändigt och oftast är jag vän av diffusionsöppet men undantaget är ju krypgrund (radon mm). Vi får se!