Planerar att inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus enligt:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/

I min detaljplan så står det att endast enbostadshus är tillåtna. Dock så kan jag tillämpa det här undantaget som jag har länkat till för att kringgå detaljplanen och därmed inreda ytterligare ett kök.

Nu till problemet, vi har en sammfällighet som sköter VA. I en punkt i slutet av vårt område har samfälligheten en kontaktpunkt där vårt VA övergår i komunens VA.

Nu säger komunen att de kommer kräva 40k i anslutningsavgift av samfälligheten samt "När ni skickar in anmälan om inredning av ytterligare bostad kommer vi att kräva en godkänd VA-ansökan (från samfälligheten) och skriftligt godkännande från samfälligheten."

Tycker detta låter lite väl att ta i? Vad räknas som en till bostad är det alltid en bostad per kök eller?

Om jag tex vill att svärmor ska flytta in hos oss och hon ska ha ett eget kök så låter det som väldigt krånglig väg.
 
Laszlo Toth
Avgiften är inte riktigt anpassad för denna typen av projekt. Den ska täcka framförallt när du ansluter nya lägenheter där kommunen behöver dra nya ledningar. Det blir även mer belastning på ledningen eftersom det tillkommer ytterligare en bostad.

Det bästa vore om du kunde prata personligen med handläggaren som bortser från anslutningsavgiften och i värsta fall höjer årsavgiften för samfälligheten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.