Mitt nya kök (IKEA) håller på att ta form, men en sak fattas och det är bänkskivan.

Köket är U-format med två sidor mot vägg och en "halvö" rakt ut i rummet. En tanke jag har haft är att låta halvön få en 80 cm bred skiva med 20 cm överhäng mot matplatsen. Men det känns som att det kostar mer än det smakar.

Jag hittar ingen färdig skiva i 80-bredd. Måttbeställa just den sektionen på Ikea skulle kosta 3000 för billigaste laminatskivan. Alla skivor måttbeställda skulle kosta 7000, vilket hade gjort bänkskivan till den dyraste delen i hela köket. Jag känner att det är mer än vad jag vill lägga på en bänkskiva, åtminstone av simpel Ikea-sort.

Känner någon till var man kan köpa en färdig 80 cm bred bänkskiva eller var man kan få en måttanpassad skiva tillverkad till bra pris?
 
Hur djup ska skivan vara?
Kan du använda någon av standardskivorna från IKEA och såga till den bredd du vill ha? De har ju Ekbacken, skivor från 399:- som är 186 breda, 63,5 djupa och 2,8 tjocka.
 
Det är djupet jag menar som 80 cm.
 
Okej, du menar så. Har du inget lokalt snickeri som kan göra en skiva efter dina mått? En lite mindre firma kan ibland ta sig an såna saker hyfsat billigt. Beror förstås på storlek och materialval. Vad har du för bänkskivor i resten av köket?
 
  • Gilla
Carl Öhrman
  • Laddar…
Säkert går det att få en äkta, massiv träskiva tillverkad, men då tror jag att det sticker iväg i pengar ganska fort. Måttanpassad laminat verkar svårare.

Hela köket blir nytt så det är bara att hitta en bänkskiva som finns både som 60 och 80.

Ytterligare en sak, om jag skulle strunta i 80 cm och köra 60:
Ekbacken, Ikeas tunna bänkskiva finns färdig i längden 186 och 246 så då kan jag få till mitt U med 1 st 246 cm och 2 st 186 cm.
Säljan, Ikeas tjocka bänkskiva finns bara färdig i längden 186, vilket blir för kort så den kan jag inte få till utan en ful skarv, så där blir jag tvungen till måttbeställd skiva i vilket fall. Jag skulle alltså kunna köpa två färdiga på 186 cm och en måttbeställd på 224 x 80. Sen finns det fler färger att välja på om man bara kör måttbeställda skivor, men då är det minst 7000 kr.

Det ska inte vara enkelt...
 
Keiller Keiller skrev:
Bauhaus har skivor som är 80 djupa att använda som skrivbord t.ex. 202 långa, 2,6 tjocka med rak kant. 1095:-
Kanske inte vad du vill ha, vad gäller utseendet men det finns åtminstone 80 djupa skivor att hitta.

Länk till skivan:

[länk]
Tack för länken. Hade den varit 2,5 meter lång så hade man ju kunnat kapa den 45 grader och fått till en väldigt fin sväng i U-formen om du förstår hur jag menar. :)
 
Nej, det är inte enkelt. Eller billigt. Måttbeställde IKEAs Ekbacken laminat nu i höstas. Runt 3.000 gick det kalaset på men då var frakten ca en tredjedel.
 
  • Gilla
Anders_Falun
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Nej, det är inte enkelt. Eller billigt. Måttbeställde IKEAs Ekbacken laminat nu i höstas. Runt 3.000 gick det kalaset på men då var frakten ca en tredjedel.
Blev du nöjd med Ekbacken? Jag tycker att den ser lite simpel ut jämfört med Säljan?
 
Vi köpte två ekskivor som vi limmade och kexade ihop, 4 hemmasnickrade limmknäcktar. Sedan svartbets och man ser inte skarven on man inte vet var man ska leta. Total kostnad typ 2000:-
 
  • Svartbetsad träskiva med osynlig skarv, yttextur synlig i svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zezoz och 4 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Vi köpte två ekskivor som vi limmade och kexade ihop, 4 hemmasnickrade limmknäcktar. Sedan svartbets och man ser inte skarven on man inte vet var man ska leta. Total kostnad typ 2000:-
Intressant! Där finns ju en möjlighet som inte hade varit lika lätt med en laminatskiva.
 
A Anders_Falun skrev:
Blev du nöjd med Ekbacken? Jag tycker att den ser lite simpel ut jämfört med Säljan?
Ja, vi blev nöjda både frun och jag. Det började med att vi köpte en ekmönstrad färdigsågad Ekbacken att ha som bänk i tvättstugan och vi gillade utseendet så vi valde samma till köket. Fast vi beställde med rundad framkant till köket.
Ett lantligt kök med ekmönstrad bänkskiva, vita skåp och en matplats med tänd ljuskrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Anders_Falun
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Bauhaus har skivor som är 80 djupa att använda som skrivbord t.ex. 202 långa
Precis vad vi la in på "halvön" i vårt kök år 2010. 3 x 60 cm underskåp = 180 cm + 20 cm överhäng,
där handdukar och tygkassar hänger
(Tyvärr tog vi i hastigheten en skiva i ek i stället för bok, vilket vi önskade :worried: )
Ekbänkskiva på köksö med underskåp och handdukar som hänger från överhäng på 20 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Bauhaus har skivor som är 80 djupa att använda som skrivbord t.ex. 202 långa
Precis vad vi la in på "halvön" i vårt kök år 2010. 3 x 60 cm underskåp = 180 cm + 20 cm överhäng,
där handdukar och tygkassar hänger
(Tyvärr tog vi i hastigheten en skiva i ek i stället för bok, vilket vi önskade)
Köksö med ek-skiva och underskåp med handtag; handdukar och väskor hängande på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blev Ikeas Säljan måttbeställd, 80 x 224 cm. Kostar 3600 och då får jag komplettera med 2 Säljan i standardmått som är lagervara på varuhusen för ytterligare 450 kr per styck.

Jag har kollat runt. Hittade ett ställe på nätet - Agelito - och fick en offert på hela U:et måttbeställt i mörkt Virrvarr-mönster för 8000kr. Var in på Elgiganten och fick offert på Epoq som är deras märke. 12 000 skulle det kosta. Problemet är att IKEAs standardbänkskiva är 63,5 cm och de flesta andra färdiga skivor är 61. En 61-skiva slutar mitt på överkanten på luckorna i Ikeas kök. Därav blir det att måttbeställa varenda skiva om man inte handlar på Ikea.

Jag får min skiva om 3 veckor och då har nog tapeter och det mesta andra sakerna kommit på plats. Jag får väl lägga upp en bild när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.