ca mått.
bredd 5,5m
längd 7m
höjd till mellanbjälklag 2,8m(ska komma in med lastartraktor för utgödsling)och sedan ca0,6m förhöjdväggliv upp till hammarband.
Det är alltså en relativt liten byggnad
 
Jag skulle satsa på fyra ramar i limträ, som placeras med förslagsvis 2,4 m avstånd. Yttertak, väggar och golv skapar du med hjälp av vanligt konstruktionsvirke som löper i ladans längdriktning. Då behövs inga märkvärdiga dimensioner. Du slipper pelare mitt på golvet och balkar längs ytterväggarna.
Fyra limträramar för en lada placerade med jämnt avstånd för att undvika pelare och balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Om man nu vill jobba med ett förhöjt väggliv. Finns det då några nackdelar att låta väggbjälklaget löpa obrutet ända upp till takfoten. Eller vad är fördelarna med att lägga ett hammarband och sedan ställa ett nytt bjälklag på detta en halvmeter upp. Förutom att man får ett upplag för mellanbjälklaget. Rent spontant känns det enklare/stabilare att låta väggkonstruktionen löpa obruten hela vägen och sedan skapa infästning för mellanbjälkar på annat sätt, exempelvis att lägga fästa bärlina där man vill ha golvet upp till loftet. Givetvis får man säkerställa infästningen av denna då mellanbjälklaget kommer hålla ihop väggarna till viss del så de inte trycks ut.
 
Enda chansen att få ett förhöjt väggliv att fungera bra är att det hänger ihop med väggen hela vägen. Det är så jag ritade det på min skiss (fast det syns dåligt). Jag har använt extra djupa pelare som jackats ur för att ge upplag för mellanbjälklagets balkar. Dimensioerna på takstolarna är bara tillyxade eftersom jag saknar uppgift om snözon bl.a. Troligen kan de göras betydligt klenare än vad bilden visar.
Skiss av en husstomme med förhöjda väggliv och djupa pelare, avsedda för upplag av bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ahh. Nu förstår jag din ritning bättre. Ser ut som en enkel och stabil lösning. Tack för den!
Konstigt nog när jag googlar verkar det vanligt att man bygger som jag beskrev innan. Att man liksom ställer ett nytt bjälklag på det undre. I min värld känns det onödigt med en skarv på vägen. Men det kanske finns andra aspekter som jag inte tänker på.
 
Alla är inte proffs som ritar hus, särskilt inte ekonomibyggnader. Däremot kan man utgå från att äldre ladugårdar ofta är rätt byggda ur konstruktiv synpunkt. Både på 1800-talet och 1900-talet fanns det kompetent skrivna handböcker med principritningar som var mycket spridda. Om du talar om din snözon kan jag titta på takstolsdimensionen också. Om man vill förhöja vägglivet med start från ett befintligt bjälklag krävs en stödjande konstruktion som tar upp plats.
 
snözon 2,5
 
J justusandersson skrev:
din snözon
justusandersson Har i förbifarten glömt att skriva om vindlasten blir avsevärd om ibland större än snölasten när man ökar vinkeln.
(förstår att justusandersson har denna koll men en info åt andra.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.