Hej!
Vi har en mindre lantbruksenhet på 6ha och i samband med avverkning så tänkte vi omsätta intäkterna till att bygga en maskinhall. Vi får bygga utan bygglov då det är en verksamhet och utanför detaljplanerat område samt att maskinhallen bara används för verksamheten.
Men, vad händer om jag skulle råka byta däck på min privata bil och kommunen kommer på besök? Kontrolleras sådant?
Och vad händer när vi går i pension och avvecklar verksamheten, måste vi då riva ekonomibyggnaden?
 
Laszlo Toth
  • Gilla
JanneKing
  • Laddar…
Laszlo Toth LT Ingenjörsbyrå skrev:
Det enklaste är att du tar kontakt med en bygglovshandläggare i din kommun och ställer frågan. "Reglerna" är lite speciella utanför detaljplanerat område.

Annars har du information från Boverket på följande länk: [länk]
Hej!
Jag har redan pratat med en bygglovshandläggare på kommunen och läst på boverket samt läst flera rättsfall.
Blev tyvärr inte klokare! Isåfall måste man nog anlita en jurist, men då är det kanske lättare att helt enkelt ansöka om bygglov, ser ingen orsak till att jag inte skulle få lovet.
 
Nej.
Nej.
Nej.

/ATW
 
  • Gilla
JanneKing och 1 till
  • Laddar…
När ni går i pension så är det inte mer än att ni går i pension, verksamheten fortsätter och det är guld värt att få köpa en jordbruksfastighet när ni säljer.

Har aldrig hört att en maskinhall har behövt rivas.

Har ni avundsjuka grannar sök lov.
Har ni vettiga grannar, bygg

Protte
 
  • Gilla
JanneKing
  • Laddar…
J JanneKing skrev:
Hej!
Jag har redan pratat med en bygglovshandläggare på kommunen och läst på boverket samt läst flera rättsfall.
Blev tyvärr inte klokare! Isåfall måste man nog anlita en jurist, men då är det kanske lättare att helt enkelt ansöka om bygglov, ser ingen orsak till att jag inte skulle få lovet.
För att en ekonomibyggnad ska vara bygglovsbefriad krävs det i min kommun att de sökandes huvudsakliga inkomst kommer från näringen. Lantbruket/skogsbruket/fisket etc. En fastighetsägare ville bygga ett mindre sågverk, men eftersom sökanden hade ett ’vanligt’ jobb där den största delen av dennes inkomst kom från krävdes bygglov.
Söker du bygglov får du papper på allt vilket är något som är bra vid eventuell försäljning/överlåtelse. Du kan även byta däck där utan att någon kan säga något.
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneKing
  • Laddar…
C
M MetteKson skrev:
För att en ekonomibyggnad ska vara bygglovsbefriad krävs det i min kommun att de sökandes huvudsakliga inkomst kommer från näringen. Lantbruket/skogsbruket/fisket etc. En fastighetsägare ville bygga ett mindre sågverk, men eftersom sökanden hade ett ’vanligt’ jobb där den största delen av dennes inkomst kom från krävdes bygglov.
Det låter konstigt att det skulle vara kopplat till inkomst. Däremot är det så att t.ex. just sågverk inte räknas som bygglovsfri ekonomibyggnad.

Se: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/
"Enligt förarbetena är ekonomibyggnader endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader."
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det låter konstigt att det skulle vara kopplat till inkomst. Däremot är det så att t.ex. just sågverk inte räknas som bygglovsfri ekonomibyggnad.

Se: [länk]
"Enligt förarbetena är ekonomibyggnader endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader."
Ber om ursäkt, jag kommer nog ihåg fel. Sökanden ville slippa undan bygglov genom att kalla sågen nödvändig för sin näring. Jag rörde ihop det lite. Däremot är det i min kommun så att den huvudsakliga inkomstkällan ska komma från näringen om ekonomibyggnaden ska räknas som bygglovsbefriad. Jag bor i en kustkommun och det är många som säger att deras näring kräver bodar vid stranden för fisket skull och därmed kringgå tillstånd. I själva verket visar det sig sedan att fiskeboden blivit bastu och kanske även fått ett gästrum. Detta uppdagades flera gånger så byggnadsnämnden tog då ett principbeslut på där det står att huvudsakliga inkomsten ska komma från näringen. Principbeslut är sen inte juridiskt hållbara vid överprövning, men inget ärende har överklagats ännu.
 
  • Gilla
JanneKing
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Däremot är det i min kommun så att den huvudsakliga inkomstkällan ska komma från näringen om ekonomibyggnaden ska räknas som bygglovsbefriad.
Jamen så kan de inte göra?

Principbeslut är sen inte juridiskt hållbara vid överprövning, men inget ärende har överklagats ännu.
Aha, lite mer pragmatiskt. :)
 
  • Gilla
JanneKing
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
huvudsakliga inkomst kommer från näringen
Varje god lantbrukare kan ha en PLAN för att gå vidare i dessa föränderliga tider.
Om nästa plan råkar var att samla kottar till frö ock den planen råkar gå om intet, så?
Kommunen kan/får inte styra det lokala näringslivets planer på utveckling.
Det är ganska fritt att bygga utanför stadsplanerat område. Något krav på rivning finns inte mellan det står tomt eller användningen förändras.
 
  • Gilla
JanneKing
  • Laddar…
De jag har pratat med och läst om har inte behövt bygglov om byggnaden ska användas till verksamheten. Om användningen av byggnaden senare ändras så har inte det spelat någon roll då det endast är användningen för när den byggdes som spelar roll för om det krävs bygglov eller inte och inte hur den används flera år senare. Om det är så lagen är skriven eller om de haft tur att bara haft att göra med vettiga tjänstemän vet jag dock inte.

Om man bygger en maskinhall som används i verksamheten i 20 år och sen används som garage till privata bilar så känns det orimligt att de ska behöva riva för det eller för att verksamheten läggs ner efter 20 år. Samma sak om den används som maskinhall i verksamheten men att 10 min 2ggr/år även används för att byta däck på bilen in.
 
  • Gilla
JanneKing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.