Hej!

Vi har sökt och försökt hitta något om att bygga dessa låga skjutdörrar men vi kan inte hitta det vi söker så vi skulle behöva er hjälp.

Vi har tänkt att bygga ett skjutdörrs parti på H100-120cm x 140cm bred, det är tänkt att kunna ”dra” fram dessa i tider då djur inte är så uppskattade att ha i vardagsrummet för att sedan enkelt kunna skjuta bort dom när det är okey för oss att dom är i vardagsrummet och ist för ett tråkigt babygaller som man ser helatiden så då tänkte vi att man kanske kunde bygga någon sorts skjutdörrs lösning, men vi vet inte hur vi skall gå till väga för få det att både vara praktiskt och snyggt.

Det skall alltså skärmas av från vardagsrummet (140cm) till övriga delen av vårt boende och vi hade tänkt att sätta det på väggen inne i vardagsrummet då den är bredare än 140 och soffan skjuter ut där så då kanske man hade kunnat gömma det lite genom att det skjuts in bakom soffan då det inte används, snälla om det är någon som har gjort något liknande någon gång eller har en lösning på hur man skulle kunna få till på ett sätt som är både praktisk, enkelt och ser bättre ut än babygaller, skriv! Vi hade uppskattat all typ av feedback som vi kan få positiv som negativ.

mvh
 
Redigerat:
Det jag tänker på är en fullhöjds skjutdörr med skena ovanför öppningen och ett stort hål från 120 cm höjd och uppåt. behövs ju bara en tunn "pinne" på vardera sidan.

Protte
 
Jag tänker mig något som är veckad, eller gör den delen att den är vikt. Antar du tänkt dig skicka in allt i en vägg eller skall de vara synliga? Kommer någon pressa på de? Skulle principen annars med barngrind sådan man viker upp mot väggen fungera? Kanske går att sätta någon väv eller liknande på de. Sidomarkis, men de kanske hunden trycker sig under.
 
Jag gjorde något liknande med kompostgaller och stripes, enkelt och funktionellt för mig.
 
Babygaller? Då tänker jag på kompostgaller?

En babygrind med 140cm bredd finns ju och blir uppvikbar men kanske är just det ni menar med babygaller?
 
G Grahn85 skrev:
[länk]

[bild]

Sån kanske kan funka, smidig att dra fram och tillbaka.
Ser ut som en sidomarkis
 
En avkapad vikdörr kanske skulle funka?

/M
 
Hur hänger du upp en vikdörr som är 120 hög?
 
  • Haha
U i CAR
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det jag tänker på är en fullhöjds skjutdörr med skena ovanför öppningen och ett stort hål från 120 cm höjd och uppåt. behövs ju bara en tunn "pinne" på vardera sidan.
Protte

Skulle jag ju iofs kunna göra, jag börjar bli mer och mer inne på att montera hela skjutdörrar och isf får man väl sätta 2st 70cm dörrar, antar att det inte går att få tag på en sån bred som 140cm, seda bygga på ett lager med gips och spackla och måla. Lite omständigt projekt, men det är nog det som skulle bli snyggast estetiskt sett.

mvh
Protte[/QUOTE]
 
Skall du täcka 140cm så en dörr? Så länge du kan skjuta in ~160cm så lär det vara tillräckligt. Räcker väl i princip med att ha en skiva då som kan skjutas in. Liten styrskena i golvet skulle väl inte skada och hjul som går i skenan.
 
B larry78 skrev:
Jag tänker mig något som är veckad, eller gör den delen att den är vikt. Antar du tänkt dig skicka in allt i en vägg eller skall de vara synliga? Kommer någon pressa på de? Skulle principen annars med barngrind sådan man viker upp mot väggen fungera? Kanske går att sätta någon väv eller liknande på de. Sidomarkis, men de kanske hunden trycker sig under.
B larry78 skrev:
Jag tänker mig något som är veckad, eller gör den delen att den är vikt. Antar du tänkt dig skicka in allt i en vägg eller skall de vara synliga? Kommer någon pressa på de? Skulle principen annars med barngrind sådan man viker upp mot väggen fungera? Kanske går att sätta någon väv eller liknande på de. Sidomarkis, men de kanske hunden trycker sig under.
nej, vi vill ju helst att det skall synas så lite som möjligt så tanken är ju att bygga in det isf, men funderar på om det inte blir snyggast att ha ”full” längd på dörrarna estetiskt sett, tror jag kommer störa mig rejält på att gipsa halva väggen, då blir det ju samma jobb att sätta ”full” längd på dörrarna .Nej, det är ingen som kommer att trycka sig mot den. Tipset med markis är bra, men hon vill gärna till soffan om hon är själv hemma så den hade hon förmodligen tagit sig igenom på ett eller annat sätt. Jo, den guiden var väldigt bra! Tack så mycket. Nu har vi mätt och lurat lite och kommit fram till att den måste vara minst 120cm hög annars hoppar hon över den om hon känner för det.

mvh
 
Z zzoink skrev:
Babygaller? Då tänker jag på kompostgaller?

En babygrind med 140cm bredd finns ju och blir uppvikbar men kanske är just det ni menar med babygaller?
Kompostgaller går inte, det stoppar inte henne.

Jo, det är ju det som är ett av alternativen som vi funderar på.

mvh
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag gjorde något liknande med kompostgaller och stripes, enkelt och funktionellt för mig.
Det är ingen tax jag har, dom gångerna vi är iväg och sätter upp kompostgaller så ligger hon så nöjd och glad soffan ändå när vi kommer hem och hoppar ner från den, tar två skutt och sen ett tredje över gallren sen springer hon och hälsar på oss. Kanske finns högre kompostgaller? Dom vi har nu är ca 70cm.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.