M Marcusskold skrev:
Och linjal... :)
Skalstock = linjal med olika skalor
Skalstock ovanpå rutigt papper bredvid en grön blyertspenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
M MetteKson skrev:
Skalstock = linjal med olika skalor
[bild]
Som min gamla arkitektlärare sa att man inte ska dra streck med skalstocken då den är känslig i kanterna, men vad vet jag om detta :)
Räcker med en vanlig linjal.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Som min gamla arkitektlärare sa att man inte ska dra streck med skalstocken då den är känslig i kanterna, men vad vet jag om detta :)
Räcker med en vanlig linjal.
Den hade jag inte hört, klok lärare.
Jag har en skalstock i metall som jag tror tål en del (köpt på Biltema av alla ställen...).
 
M
M MetteKson skrev:
Den hade jag inte hört, klok lärare.
Jag har en skalstock i metall som jag tror tål en del (köpt på Biltema av alla ställen...).
Lite speciell var hon haha! Men förstår hennes tanke, sen är kan det också vara lite lättare att dra linjer med en platt genomskinlig linjal över en triangel. Men håller med dig också såklart, kör också en i stål fast det sliter ju ut strecken i längden...
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Snailman
Redigerat:
Snailman Snailman skrev:
Det finns visst fortfarande ritplattor, lite dyra, denna för A3 tror jag, jag ritade mina på A3, och skrev ut på min A3 skrivare.

[länk]

Jag har fortfarande kvar mekanismen till mitt gamla Kuhlman ritbord (y) men det har väl bara legat och skräpar i 30 år, har inte använt det.
Nostalgi. En sån har jag liggande i förrådet, trodde inte de fanns att köpa längre.[/QUOTE]
 
Snailman
M MetteKson skrev:
Nostalgi. En sån har jag liggande i förrådet, trodde inte de fanns att köpa längre.
När jag tänker efter, så har jag nog också en sån där i A3 någonstans.
 
engs
När jag skulle köra sketchup efter ett längre uppehåll och skulle installera det på en ny laptop så var det nått med gratisversionen jag inte alls gillade. Kommer inte ihåg vad nu, endast molnbaserad kanske? Lyckades efter lite letande hitta installationsfil för en en äldre ”riktig” gratis version (inget pirat alltså) som funkade fint.
 
N
Du har många svar. Det enklaste a) du har ett datum du vill ha ditt projekt klart. Undersök detaljplanen. B ) ta din penna som du talade om och gör så gott du kan. C) lämna in och avvakta. D) nu har du tagit ett beslut och börja sedan arbeta på nästa steg det vill säga vem hjälper dig vidare.
 
Papper och penna duger välfigt bra att höra bygglovsritningar med. De ska normalt vara i 1:100 på A3papper så det är inte så väldigt pilligt.

Om du inte har nuvarande ritningar kan du begära ut dem från kommunen och lägga till uterummet- Då får du också en uppfattning om hur noggrant det behöver vara.

Har du ritningarna digitalt är ms-paint det lättaste sättet att klippa och klistra delar delar av befintlig ritning för att ändra. Det är inte värt tiden att sätta dig in i ett nytt ritprogram för att föra plan, sektions och relationsritningar som ändå är rätt enkla ritningar. Konstruktionsritning är en annan sak men den behöver du förhoppningsvis inte för än du fått bygglov. Om kommunen vill ha in den tidigt kan du kolla om det i stället går att villkora startbeskedet med att k-ritning ska vara inne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.