Japp, och om man som målare lägger 10% påslag på färgen till kund så tjänar man givetvis mera om man köper en tre gånger så dyr färg:rofl:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med risk att svära i kyrkan så målade jag senast med ÖB-färg för ca 99 kronor hinken och det var bland den bästa slamfärg jag använt. Bara runt 1,5 år sedan så långtidshållbarheten är otestad men första vintern klarade färgen helt problemfritt och utan märkbart åldrande.
Som alternativ så kan man ju sätta på plåt som ser ut som en vägg på ladugården. Grannen gjorde det och det ser jättebra ut.
 
Har använt både Äkta Falu rödfärg och billighetskopior. Min upplevelse under de 20 år jag bott på gården är att äkta Falu Vapen håller längre och kritar mindre. Så med tanke på att även äkta Falu Rödfärg kostar inte mer än 500 kr/10 liter så kommer jag bara att använda den framöver.
 
F Finndjävel skrev:
Det var det värsta. Extraknäcker du möjligtvis som försäljare åt Falu rödfärg? Du kan gärna ta fram en objektiv källa för varför den slamfärgen skulle vara överlägsen alla andra.
nej.jag jobbar inte åt falun. däremot har jag 40 års yrkeserfarenhet och ser skillnad mellan då och nu. det handlar helt enkelt om pigment. Och där är det stor skillnad över tid(åldrande) mellan Falu rödfärg och andra fabrikat. helt enkelt för att de andra bara använder ett rent pigment,järnoxid som saknar allt det andra som finns i Faluns pigment.Förr fanns bara Faluns pigment och alla kokte på det. Då blir det få variationer. Nu är det en djungel och att kunna tillverka en rödfärgsburk och sälja den för kring hundralappen ställer ju frågan om vad som är i burken och kan det hålla samma kvalitet som orginalet? Så ur min synvinkel baserad på erfarenhet så finns det bara ett val på marknaden. Det är också det jag rekommenderar mina kunder och det jag lämnar garanti på. visst finns det en prisskillnad när man målar ett större hus. du kan kanske spara någon tusenlapp i material men om resultatet visar sig vara sämre efter 4-5 år och tvingar fram en tidigare ommålning så blir det ju ingen besparing. det räcker med att man tvingas till en desinficering av fasaden pga svartmögel (som riktig falu rödfärg hämmar) så blir besparingen en kostnad istället. Jag har själv slamfärgsfasad på ett 150 år gammalt hus,alltid falu målat. jag kan jämföra med något grannhus som köpt billigt. det är faktiskt tydlig kulörskillnad som blir tydligare för varje år då "pirat" färgerna åldras helt annorlunda.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Japp, och om man som målare lägger 10% påslag på färgen till kund så tjänar man givetvis mera om man köper en tre gånger så dyr färg:rofl:
Förekommer inte på mitt företag. kunden betalar samma pris för materialet som butiken tar. sedan är det en annan sak att företaget har rabatter men de används till hantering och transport av material ut till kund samt till det merarbete med följesedlar och fakturering som det innebär att stå för material. Större företag har ju anställda som bara sitter med detta,deras lön måste in någonstans ifrån.
det finns möjlighet för kunden att själv inhandla material men oftast visar det sig bli dyrare då överblivet material får kunden själv stå för. mitt företag debiterar bara det material som använts.
 
M malarmaster skrev:
kunden betalar samma pris för materialet som butiken tar. sedan är det en annan sak att företaget har rabatter
Hur ska du ha det? :thinking: Betalar dina kunder det pris ni betalar till butiken eller betalar dina kunder ett "hittepåpris" som inte är det ni betalar till butiken?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ska du ha det? :thinking: Betalar dina kunder det pris ni betalar till butiken eller betalar dina kunder ett "hittepåpris" som inte är det ni betalar till butiken?
kunden betalar butikspris dvs samma pris som det kostat kunden för att själv köpa färgen. Kutym i branschen... kostar burken 500 i butiken eller tapetrullen 298:- så är det detta pris som debiteras kund.
 
Så påslaget är inte 10% då utan snarare runt 40%. Då förstår jag att du rekommenderar den mycket dyrare färgen med dom magiska mineralerna som gör den unik...
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
malarmaster har helt rätt i det han skriver, jag har tidigare jobbat med tillverkning (kokning) av äkta Falu Rödfärg, dvs pigment från Falu Gruva. Innehåller diverse mineraler som hämmar röta. Nu är det ett tag sedan, men receptet då var vatten, rödslam/pigment, vetemjöl som bindemedel, järnvitriol, 8% linolja samt formalin, en riktigt mysig häxblandning.
Den som idag vill ha en äkta Falu Rödfärg i superkvalitet kan jag rekommendera Göranssons färg i Sundborn, inte billigast men bäst. Och nej, jag är inte säljare till dem, men en synnerligen nöjd kund sedan många år. Även under min tid som rödfärgskokare på ett annat företag var den allmänna meningen att Göranssons var bättre...

Mike
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Så påslaget är inte 10% då utan snarare runt 40%. Då förstår jag att du rekommenderar den mycket dyrare färgen med dom magiska mineralerna som gör den unik...
Du tycks inte förstå? det finns inget påslag. Burken kostar lika mycket för min kund som för kund Y och X som handlar och målar själva.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Jo, det är ett påslag.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är ett påslag.
Förklara: Om burken kostar min kund 500 kronor och denne blir debiterad 500. Butikspriset över disk är 500 som alla kunder betalar. Hur uppkommer påslaget?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
windestal
M malarmaster skrev:
Förklara: Om burken kostar min kund 500 kronor och denne blir debiterad 500. Butikspriset över disk är 500 som alla kunder betalar. Hur uppkommer påslaget?
Påslaget är ju om DU (ditt målarföretag) betalar mindre till butiken än 500 kr. Du skrev tidigare att ni hade rabatt... Påslag är det så fort det är en skillnad mellan vad du som köper in betalar och vad din kund betalar till dig. Oavsett om det blir billigare, dyrare eller samma som om kunden handlat själv.

Ex 1: Butikspris 500 kr. Du betalar 400 kr med företagsrabatt och tar 500 kr (butikspris) av din kund. Påslag på 100 kr, men ändå inte dyrare för kund.
Ex 2: Butikspris 500 kr. Du betalar 400 kr med företagsrabatt och tar 450 kr (billigare än butikspris) av din kund. Påslag på 50 kr, men ändå inte billigare för kund.

Påslag behöver inte vara negativt för kunden för att var påslag...
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
uppenbart att ni inte förstår hur ett företag fungerar. Nej,det blir inte dyrare för kunden i något fall. Det påslag ( företagets rabatt) du kallar används för att finansiera materialtransport,fakturering av material m.m Alternativet hade varit att öka timpeng för kunden för att täcka dessa kostnader. För ett större företag kostar just detta stora pengar. talar vi rödfärg så har mitt företag i stort ingen rabatt på denna produkt då marginalerna är ytterst låga för butiken.
vitsen är inte att måleriföretaget skall hålla lägre priser än den butik man har avtal med. det skulle troligen orsaka problem i relationen då kunden nästa gång i sin tur kräver rabatt av butiken med hänvisning till priset denne gav till måleriet. Man kan inte ha olika prislistor i en avtalsrelation. Då uppstår en konkurrenssituation. likaså kan man inte öka en timpeng hur som helst. Marknaden är konkurrensutsatt och ett timpris måste vara realistiskt i förhållande till konkurrenterna. ett rent måleri kan inte heller fungera som en lagerbutik,det kostar resurser både i form av personal samt inte minst lokalkostnader. dessutom måste man ha en leverantör. I dagens läge där färgfabrikanterna i stort har egna grossistföretag accepteras inte försäljare vid sidan av de egna /uppknutna butikerna. De flesta fabrikat har dessutom egna yrkesbutiker (särskilt i storstadsområdena) . har själv haft färgbutik så jag vet hur branschen funkar. Målerierna är idag hänvisade till resp. fabrikants butiker som fungerar som lager
 
Så fort man köper en vara är man "utsatt" för påslag. Stöldgods kanske är fredat men i övrigt så......
Prisnazister ombeds att inte förstöra ännu en tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.