Hej!

Jag är tvungen att ha två olika typ av golv i samm rum. Vilka tror nimatchar bäst? Elller har ni en annan idé?
 
  • Modernt badrum med enhetligt grått kakel på väggar och golv, stora fönster med sjöutsikt och vitt badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med grått kakelgolv och stenvägg med inbyggt vedförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med enhetligt betonggolv och trädetaljer, stor fönstervägg med stadsutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med fiskbensparkett, möbler och konst på väggarna, ser övergång till annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Personligen tycker jag att klinkers som har liknande färg som fiskbensparketten fungerar bäst ihop med fiskbensparketten, alltså åt den bruna hållet. Då tycker jag att man upplever det mer som ett och samma golv.

Men visst kan man också bryta av helt men då bör ju klinkern i stället matcha det som är runt omkring den och du har ju inte berättat hur det ser ut där klinkern ska läggas.
 
  • Gilla
Sdee
  • Laddar…
Vad är det för miljö det handlar om? För mig handlar det mer om att få två fungerande material som passar in i miljön snarare än att få bara två golvbeläggningar att att passa. I en klassisk eller funkis miljö skulle jag kombinera fiskbensparkett med natursten (kalksten, marmor osv eller motsvarande klinkers). I en modern miljö kanske man gör ett annat val
 
  • Gilla
Sdee
  • Laddar…
Jag vill ha en mer klassisk miljö. Har ni eventuella förslag om färg? Jag är so hemskt att matcha färger!
 
BirgitS
Vad är det för rum och vad finns det mer i rummet, särskilt i den del där klinkern ska vara?
 
Förlåt, jag glömde att uppladda planritning. Det ska vara entré och ett svart kök. Jag har uppladdat nya bilder. Tack!
 
  • Planritning som visar entré markerad i rosa och ett svart köksområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en vitrum med svarta köksinredningar, bardisk och vardagsrumsdel med soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en planritning med ett svart kök inklusive köksö och barstolar samt en sittgrupp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en ljus interiör med svart kök och möbler, inklusive köksö och vardagsrumsdel.
Beror ju på vilken effekt du vill ha. Övergång mellan ekparkett och svarta klinkerplattor som avgränsning mellan kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart/grått och ek ger ju en tydlig uppdelning men är kanske inte så harmoniskt. Det här är gränsen mellan vårt kök och vardagsrum. Det är ju tydligt vilka ytor som är vad. Om jag hade valt hade jag valt tegel eller något mer varmt, men ändå åt det mörka hållet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är bilden med fiskbensparketten det aktuella rummet eller mer inspiration? Generellt tycket jag parkett av ek som ofta när den är oljad eller lackad utan pigmentering går åt det varmare hållet passar bra med tex gråbrun kalksten eller även rödbrun.

Bildgoogla på "parkett kalksten", "parkett marmor" och liknande så kommer du hitta inspiration
 
BirgitS
Vet inte var du tänkt att handla, bör ju vara i en riktig affär så att du kan kolla på klinkern innan eftersom man inte kan lita på att färger ser rätt ut på bildskärmen och vilken budget du har, så jag kollade på Bauhaus.
En som går i brunt med metallisk lyster som kan passa om fiskbensparketten är blank.
3807255A_6.jpg
https://www.bauhaus.se/trend-metallic-iron-30x60

En rustik med lite ojämn färg och därför ger lite gammalt/traditionellt/klassiskt intryck.
3701496A_2.jpg
Visserligen på vägg där men går lika bra på golv.
https://www.bauhaus.se/klinker-cosmos-lux-brun-30x60cm-1-08m-krt

Den var lite dyrare så här är en billigare brun:
3700737A.jpg
https://www.bauhaus.se/time-brown-300x600

Bauhaus har också flera som går i det moderna greige (grå-beige) som är ljusare. Det kanske är bra med lite ljusare när du har svarta köksskåp.
https://www.bauhaus.se/golv-kakel/klinker/klinker-efter-farg/greige
 
Vi har en ljusbeige blankslipad platta som ligger an mot parketten utan list... Tycker det blev riktigt snyggt med 60x60 plattor som bryter av fiskbenets mindre mönster...
 
Blank klinkergolv i ett vardagsrum med julgran, utsikt över en sjö och juldekorationer som reflekteras i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte bästa bilden men man ser klinkern i alla fall... :)
 
  • Gilla
Sdee
  • Laddar…
S Sdee skrev:
Förlåt, jag glömde att uppladda planritning. Det ska vara entré och ett svart kök. Jag har uppladdat nya bilder. Tack!
Med tanke på det du visar och berättar så vill jag instämma i redan sagt i tråden.. liknande färg och ton vore fint, blir ofta allra finast att hålla golven enhetliga inte minst i mindre utrymmen. Ibland dock fint att bryta av helt..Tror i förhållande till den lägenhetslösning som presenteras, med svärta i köket att det kunde bli fint med något alternativ, som innebär mjukare naturtoner. Personligen är jag förtjust i greige, till ek.. men det där beror lite på hur befintlig ek ser ut, om den är för gul i tonen, så kan man behöva ta hänsyn till det.. det där kan ju variera.
Bricmate har en vacker och mycket tålig platta i den nyansen, som kan passa.. (Heter Beton, greige) inte minst mot kökets mörka toner som man möter.. och kan bli fint också till lite eken; men du behöver nog jfr med tonen i den faktiska miljön, mot befintlig ekparkett. Här länk, där plattan kan ses: https://bricmate.se/.

Jag tycker du redan fått några bra synpunkter och förslag i övrigt.. ta hem prover och ställ mot parketten.. är mitt tips.

Men dessutom.. betänk ännu en sak, välj gärna en platta som kan läggas med minsta möjliga fog; som granitcementplattor kan ge. Lite dyrare är de. Men det ser absolut snyggast ut i den typ av interiöra kontexter vi talar, tycker jag.. som du tycks ha där hos dig.
 
  • Gilla
Sdee
  • Laddar…
Tycker hexagonala plattor är nice, med det sagt är nog en mellanmörk grå platta mest safe, och samma färg på fogen, och skippa den hemska aluminiumlisten som ofta dyker upp
 
  • Gilla
Sdee
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]
Inte bästa bilden men man ser klinkern i alla fall... :)
De ser jättesnygg ut!
 
S Sdee skrev:
De ser jättesnygg ut!
Tack, skarven mellan klinker och parkett är helt plan (även om bilden inte riktigt visar det).
Jag lämnade 3 mm mellan som jag fyllt med silikon (beige).
Jag var lite orolig att det skulle röra sig eller svälla men det har fungerat bra nu i över 7 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.