Skall byta ut gamla elelement från 60 talet som sitter i sommarstugan mot nya effektivare. Har tre värmepumpar i huset, men i några mindre utrymmen som WC, mindre sovrum, m.m. behöver jag elelement. Någon som har bra tips på effektiva, snygga, energisnåla element? eller tips på något annat smart sätt att värma mindre utrymmen energisnålt
 
Både nya och gamla elelement har en verkningsgrad på 100%, vilket gör att du inte gör någon energivinst på att byta gmla elelement mot nya.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Byter man radiatorer med gamla bimetall-termostater till nya med elektroniska dito blir det klart mycket bättre komfort och ofta lite grann energibesparing för man klarar sig med aningen lägre innetemperatur.
 
Ok, tack för tipset, då sparar jag i alla fall kostnaden för nya element.
 
Element från 60-talet börjar nog närma sig maximal livslängd. Det du vinner med nya element är att du kan få elektroniska termostater, dvs helt ljudlösa och som har kortare till/från-intervall än bimetalltypen och reagerar snabbare på temp.förändringar.
 
Finns wifi i sommarstugan? Om det finns så rekommenderar jag Adax WIFI. Kan styras från mobilen vart du än är.
 
Tackar för fler tips, blir nog att byta ändå och ja det finns Wi-Fi så kan man styra dem är det bra så man slipper frysa ändan av sig när man kommer under vinter och skall på toa eller om man vill ändra termostaten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.