Hej!

Har blivit så himla sugen på en bordssåg. Har sökt på forumet om denna bordssåg men inte hittat så himla mycket, nämnd någon enstaka gång.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ionara-sagar/bordcirkelsagar/bordssag-249450/


Tänkte det mest som en instegsmodell för min del. Är inget proffs så känner att jag behöver inte en värsting direkt. Vad tror ni om den? Kändes bra när jag var förbi och tittade på den förutom att jag tänkte byta sågklinga till fler tänder samt så skulle jag vilja hitta ett anhåll som går över hela bordet så det får en fastare känsla.
 
Har ej använt denna, men Julas "gråa-serie" är instegsgrejor. Du har en Scheppac för samma pris. Kan vara ett alternativ.
 
Rickard.
Kolla på julas billigaste dewaltsåg, dom små dewalterna har erkänt riktigt bra anhåll och är populära bland snickare som föredrar en liten portabel såg.

Vet egentligen inget om just den modellen som jula säljer men värt att kollas tycker jag. Nya anhåll är inte billigt så jag tror det är värt att köpa en "färdig" såg.

Vi har en liten bosch på jobbet som anhållet är så dåligt att man drar sig för att använda den.
 
anders07 anders07 skrev:
Lägg någon hundralapp till skulle jag säga, t.ex. [länk] har jag själv stått och funderat på, speciellt nu med sänkt pris...
Ja fan den där såg riktigt spännande ut bättre grejer på den helt klart! Kanske kan bli en sådan!
 
Anhållet på den där meec sågen är katastrofalt dåligt, ja hela sågen är rätt kass, jag köpte tyvärr en för några år sedan och efter bara ett par månader tröttnade jag på den. Sågar ved med den ibland nuförtiden och sågar virke med bosch istället..
Så mitt råd är köp nåt annat för det blir ibland dyrt att köpa billiga saker.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
@Browex, vad tänker du att du ska ha sågen till?

Det finns mycket mög som duger till att klyva en regel när man snickrar stomme. Gav själv nyss bort en sådan såg från Jula som pappa hade köpt; skräp på det stora hela men visst, kapa eller klyva en regel dög den till, inom rimliga gränser.

Om du tänker att du ska ha sågen till mer än husbygge, där toleranserna är stora, ska du glömma Meec och liknande — AEG och Ryobi är nog lägsta nivå och sedan går det fort uppför vad gäller pris/prestanda/kvalitet/precision. Du hittar mycket info här på forumet om olika sågar och deras för- och nackdelar.

Lycka till med sågköpet!
//Ronnie
 
  • Gilla
Bjonil
  • Laddar…
Lucky2015
Jag köpte en Meec i somras. Den var värdelös. Lämnade tillbaka den till Jula och köpte en Dewalt istället. Dyrare men sådan skillnad alltså!

Köpte den på nätet från Tyskland. Var mycket billigare än vad jag hittade här hemma.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ja tack för era tips!
Jag brukar köpa dewalt i vanliga fall men kände att fan man kan ju testa den billiga men det kanske jag ska hoppa då och se över lite dyrare varor. :)
 
Såg Meec var på extrapris nu 799kr. Någon som är någorlunda nöjd med den? Skulle behövs något att klyva lite reglar och även några skivor med. Ev bygga en altan så klyva lite trall också.
 
Mazen Mazen skrev:
Har själv sneglat på denna, Atika har jag läst ska vara en okej såg, vad man får för dom här pengarna vet jag dock inte, har inte kommit till att kika närmare på den..
[länk]
Lite sent svar men jag har en sån. Jag har bara klyvt impregnerade reglar i den men det har blivit några kilometer... egentligen för klen för reglar men en rengjord vass klinga gör att det går.
Sidoborden och bordet bakåt monterade jag aldrig utan slängde. Likadant med geringsanhållet. Det vanliga anhållet funkar när man inte behöver mer än millimeterprecision men inget som funkar till finsnickeri. Bordet är väldigt svagt, speciellt luckan för att byta blad. Vinkeljusteringen är väldigt yxig.
Köp två av hornbachs grovtandade blad är mitt tips så kan du rengöra en medans en annan används.

Frågar du mig om jag skulle köpt den igen i den prisklassen? Absolut. Skulle inte köpt de från Biltema, jula etc.
Med erfarenheten jag har nu inser jag att jag har högre behov. Antingen en Festool för precision eller en starkare byggsåg med stabilare bord.
 
L Lovan83 skrev:
Lite sent svar men jag har en sån. Jag har bara klyvt impregnerade reglar i den men det har blivit några kilometer... egentligen för klen för reglar men en rengjord vass klinga gör att det går.
Sidoborden och bordet bakåt monterade jag aldrig utan slängde. Likadant med geringsanhållet. Det vanliga anhållet funkar när man inte behöver mer än millimeterprecision men inget som funkar till finsnickeri. Bordet är väldigt svagt, speciellt luckan för att byta blad. Vinkeljusteringen är väldigt yxig.
Köp två av hornbachs grovtandade blad är mitt tips så kan du rengöra en medans en annan används.

Frågar du mig om jag skulle köpt den igen i den prisklassen? Absolut. Skulle inte köpt de från Biltema, jula etc.
Med erfarenheten jag har nu inser jag att jag har högre behov. Antingen en Festool för precision eller en starkare byggsåg med stabilare bord.
Tack för svar.. Har inte kommit vidare utan funtar fortfarande, blev iofs med en 3 fas Atika byggsåg av en slump, men saknar uttag så den får stå tills..
 
H Highbeam skrev:
Såg Meec var på extrapris nu 799kr. Någon som är någorlunda nöjd med den? Skulle behövs något att klyva lite reglar och även några skivor med. Ev bygga en altan så klyva lite trall också.
Svarar mig själv. Var och kände på den idag. Kändes som väldigt dålig kvalitet även för 799kr. Så jag köpte ej.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tack forumet. Reklambladet som damp ner i lådan visar en meec för 1299. Det lät lockande men varningsklockorna här får mig nog att avstå.
Jag är i färd med att renovera fönster och är ute efter något att klyva till rätt dimension med tillräcklig precision för att "halvsula" bottenstycken osv. Vad är "lägsta nivån" för en bord-/klyvsåg som gör jobbet?
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.