Hej, är det någon som har ASUS Lyra som vet om man kan koppla huvudenheten direkt till Fiberuttaget utan Router emellan?

Sitter det nätverksuttag på samtliga Lyra enheter så man kan fördela ut trafiken till en switch efter?

Har fiber i huset som vi ännu inte börjat använda då jag haft 4G tidigare. Men Fiberuttaget sitter väldigt dumt placerat, så jag vill gärna ej ha en Router där. Det lämnar mig med alternativet att dra kabel genom vägg eller tak till annan placering, och det är jag ej sugen på. Såg då dessa ASUS Lyra som jag blev nyfiken på, men vill då gärna veta lite mer ifrån "användare" och inte reklam som är uppmätta under perfekta förhållanden.
 
Inga egna erfarenheter men enligt beskrivningen på Kjell och company kan man koppla direkt.
Det betyder att lyra är en router.
Annars hade det inte gått
 
T TheGame skrev:
Inga egna erfarenheter men enligt beskrivningen på Kjell och company kan man koppla direkt.
Det betyder att lyra är en router.
Annars hade det inte gått
Det är så jag tolkar det med. Men ville vara på den säkra sidan och ställa frågan om någon här körde så
 
Claes Sörmland
Ja jag har den (egentligen 4 st Asus Lyra Mini), varje enhet är en potentiell router. Den första enheten som ansluts till tjänstefördelarna med tråd fungerar som router.

Om du skaffar dessa, notera att ASUS bytt teknik och de nu bygger på vad de kallar AIMesh. Läs på deras hemsida. D v s glöm vad det står i pappersmanualen som kommer med produkten utan uppgradera enheterna från början till senaste versionen av firmwaren och kör sen med AiMesh. Den stora skillnaden är att det är mycket stabilare jämfört med originallösningen och man använder en annan app (om man nu vill använda en smartphone och app överhuvudtaget). Försöker man med den gamla appen och den nya firmwaren så blir det mycket huvudvärk och inget nätverk.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja jag har den (egentligen 4 st Asus Lyra Mini), varje enhet är en potentiell router. Den första enheten som ansluts till tjänstefördelarna med tråd fungerar som router.

Om du skaffar dessa, notera att ASUS bytt teknik och de nu bygger på vad de kallar AIMesh. Läs på deras hemsida. D v s glöm vad det står i pappersmanualen som kommer med produkten utan uppgradera enheterna från början till senaste versionen av firmwaren och kör sen med AiMesh. Den stora skillnaden är att det är mycket stabilare jämfört med originallösningen och man använder en annan app (om man nu vill använda en smartphone och app överhuvudtaget). Försöker man med den gamla appen och den nya firmwaren så blir det mycket huvudvärk och inget nätverk.
Okej, så en uppdatering till senaste firmwaren sätter den till AIMesh alltså?
Kan man konfigurera något via webgränssnitt på dessa?

Har "slavarna" oxå nätverksutgångar för kabel eller?

Och du kör dessa direkt till fiberuttag?
 
Claes Sörmland
N Nygge72 skrev:
Okej, så en uppdatering till senaste firmwaren sätter den till AIMesh alltså?
Kan man konfigurera något via webgränssnitt på dessa?

Har "slavarna" oxå nätverksutgångar för kabel eller?
Alla enheter är identiska hårdvarumässigt. De blir bara noder för att du installerar dem som noder. Med AiMesh kan du också mixa och blanda Lyra-enheter med helt andra ASUS-routers som är AIMesh-kompatibla (Har ingen egen erfarenhet av att blanda).

Du kan göra hela uppgraderingen och installationen via webgränssnitt:

När du får enheterna så ansluter du dem en i taget trådat till tjänstefördelaren och loggar in på deras Wifi. Klicka dig igenom några fönster och sen trycker du på uppdatera och den enheten är färdiguppdaterad efter några minuter. Repetera för alla enheter. Sen väljer du en enhet som ska fungera som router och installerar den trådat i tjänstefördelaren. Slutligen så lägger du till de andra enheterna som noder en och en (tryck på resetknappen i 5 s när du slår på dem så att de inte tror att de är routrar). Sen börjar cirkusen att flytta runt dem i huset för att få bästa täckningen. Den sista delen kan vara tidskrävande.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alla enheter är identiska hårdvarumässigt. De blir bara noder för att du installerar dem som noder. Med AiMesh kan du också mixa och blanda Lyra-enheter med helt andra ASUS-routers som är AIMesh-kompatibla (Har ingen egen erfarenhet av att blanda).

Du kan göra hela uppgraderingen och installationen via webgränssnitt:

När du får enheterna så ansluter du dem en i taget trådat till tjänstefördelaren och loggar in på deras Wifi. Klicka dig igenom några fönster och sen trycker du på uppdatera och den enheten är färdiguppdaterad efter några minuter. Repetera för alla enheter. Sen väljer du en enhet som ska fungera som router och installerar den trådat i tjänstefördelaren. Slutligen så lägger du till de andra enheterna som noder en och en (tryck på resetknappen i 5 s när du slår på dem så att de inte tror att de är routrar). Sen börjar cirkusen att flytta runt dem i huset för att få bästa täckningen. Den sista delen kan vara tidskrävande.
Snyggt. Tack för din info och bra beskrivning!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.