Hej,

Vi bygger om vårat kök och ska flytta spisen. Spisen ska flyttas nästan 2 m. Den stod förut brevid murstocken och ansluten till en imkanal m. 125mm spirorör där. Nu är det så att för att ansluta köksfläkten efter flytt måste vi gå upp till taket och runt murstocken. Det blir allt som allt 3 st nya böjar och ca 2.5 m extra rör. Det gamla röret hade ca 4-5m upp till taket. Köket är ca 13 kvm.

Kommer det att bli för dåligt drag i fläkten (väggmonterad)? Är det ett bättre alternativ att dra ut ett rör till fasaden (ca 2m bort)?

Hälsn,

/ FS
 
  • Gilla
berres
  • Laddar…
Du tappar runt 15% i effekt vid varje 90gradersböj när dyu har en tryckfläkt(en siffra som man nämner rent allmänt men som stämmer på ett ungefär)så det blir inte mycket kvar.

Har du träfasad så kan det vara lite svårt att få det hela brandklassat då det enligt BBR skall hålla EI15, dvs imkanalen skall hålla för en brand i 15 minuter innan det kan spridas vidare i byggnaden
 
Det finns ju även böjbar slang. Det är enklare att jobba med.
Vad gäller brandklassningen så är jag ingen expert.

 
15% * 5 = 75% . Nä det blir ju inte mycket effekt kvar?

Måste imkanalen isoleras eller räcker det om man bygger in den i gips?

/ FS
 
15% * 5 = 75% . Nä det blir ju inte mycket effekt kvar?
Tänk att matematik är så svårt.
I så fall skulle 20 böjar bli 15% *20=150% förlust. :-*

Räkna (1-0,15)[sup]5[/sup] så blir det rätt alltså 44% kvar. Men det är illa nog.
 
Man förlorar inge luft, om inte det är hål i kanalen..
Men strömmen blir ojämn i böjen, det kan strömma på ganska ordentligt i det området eftersom det är just en böj.
Använd brandklassad isolering och se till att imkanalen är 5cm ifrån brännbart material
 
ByggaNytt skrev:
[länk]
Verka inte funka...

Men såndär härlig böjbar slang, löser inte det problemet lite?
 
gadeberg skrev:
Verka inte funka...

Men såndär härlig böjbar slang, löser inte det problemet lite?
Jag flytta också min köksfläkt ca 2,5 m i köket, drog ett flexirör för köksfläkt, byggde en trumma runt och var glad.
Men det gillade inte sotarn.

Flexröret får inte vara inbyggt. Jag hävda att det var likvärt med en kryddhylla men han tyckte att de är lösa. Måste fixa spirorör med 3 cm stenullsisolerin i stället. Men men det är väl bra att ha det brandsäkert.
 
Philler skrev:
Man förlorar inge luft, om inte det är hål i kanalen..
Men strömmen blir ojämn i böjen, det kan strömma på ganska ordentligt i det området eftersom det är just en böj.
Använd brandklassad isolering och se till att imkanalen är 5cm ifrån brännbart material
Det måste väl inte både ha brandklassad isolering och 5 cm till bränbart. Det ena räcker väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.