BirgitS
Planlösningen i sig tycker jag verkar fungera även om det ser lite trångt ut där med kök, matbord och soffgrupp väldigt nära varandra. Men det är ju lite synd att man inte kan njuta av utsikten inifrån.

Du skriver om att övervaka barnen när de leker utomhus. Men hur gamla kommer de att vara när det verkligen är dags att flytta in?
Kan vara lite dumt att planera bara för att kunna hålla koll på dem i några få år när huset ska stå där i flera årtionden.
Två idéer, men du måste förstås kolla att det går ihop sig i med allt annat.
Om man har stora sovrummet där köket är inritat, vardagsrummet där det sovrummet är inritat samt kök och matplats flyttat uppåt i ritningen så får man matplats och vardagsrum åt varsitt håll.
Alternativt stora sovrummet där köket är inritat, köket där vardagsrummet är ritat, matplats där sovrummet är ritat och slutligen soffgrupp rakt framför hallen. Då får man utsikten från matbordet i stället.
 
  • Gilla
Lovih
  • Laddar…
L
Tack, jag ska testa det direkt!

Yngsta är 2 år och vi har tre vilda härliga pojkar. :) Jag gillar ju tanken på en altan inåt tomten för jag gillar att växla mellan att sitta på den och att vara med i barnens lekar. Jag gissar att de kommer att vilja vara inåt ängen. Österut mot ena fjällsidan kommer boende och nyfikna köra in i området och och vi vill ha möjlighet att både se fjällen där och ha en tomt mer avskilt. Tomten är stor, ca 2100 kvm, så egentligen har vi möjlighet till båda. Sen tänkte jag på hur solen går, vi kommer inte ha hus som skymmer så har möjlighet att skapa uteplatser helt som vi vill här. Svår ekvation att få ihop allt!
 
Lite reflektioner utav mig som har ett hus i samma storlek som ni har med ungefär samma planlösning uppe i sälen.

Vi skall tex nu bygga en attefallare där vi huserar en bastu med dusch och lite förvaring. Det blir en helt annan känsla att få gå ut till bastun och det blir inte heller så varmt i huset. Där kan man även ställa undan väskor och liknande. Det blir fort fullt i skåpen med alla stora kläder och då står gärna väskorna ute i rummet.

Vi har en altan i sydvästläge. Det är super trevligt. Men gör den inte förstor. Tänk på att du måsten skotta den. Och med lite skare så är det en heltidssyssla. Vi har nu tagit bort staketet på vår och det blivit betydligt mindre att skotta.

Gör även en farstukvist till entrén. Så slipper du skotta bort 3kubik snö varje gång du kommer upp
 
  • Gilla
Lovih
  • Laddar…
L
BirgitS BirgitS skrev:
Planlösningen i sig tycker jag verkar fungera även om det ser lite trångt ut där med kök, matbord och soffgrupp väldigt nära varandra. Men det är ju lite synd att man inte kan njuta av utsikten inifrån.

Du skriver om att övervaka barnen när de leker utomhus. Men hur gamla kommer de att vara när det verkligen är dags att flytta in?
Kan vara lite dumt att planera bara för att kunna hålla koll på dem i några få år när huset ska stå där i flera årtionden.
Två idéer, men du måste förstås kolla att det går ihop sig i med allt annat.
Om man har stora sovrummet där köket är inritat, vardagsrummet där det sovrummet är inritat samt kök och matplats flyttat uppåt i ritningen så får man matplats och vardagsrum åt varsitt håll.
Alternativt stora sovrummet där köket är inritat, köket där vardagsrummet är ritat, matplats där sovrummet är ritat och slutligen soffgrupp rakt framför hallen. Då får man utsikten från matbordet i stället.
Vet du hur stor påverkan på det totala VVS-arbetet det har att placera kök och badrum nära varandra? Vi har en tajt budget så jag försöker hitta sätt att spara där det går.
 
L
A atomlab skrev:
Lite reflektioner utav mig som har ett hus i samma storlek som ni har med ungefär samma planlösning uppe i sälen.

Vi skall tex nu bygga en attefallare där vi huserar en bastu med dusch och lite förvaring. Det blir en helt annan känsla att få gå ut till bastun och det blir inte heller så varmt i huset. Där kan man även ställa undan väskor och liknande. Det blir fort fullt i skåpen med alla stora kläder och då står gärna väskorna ute i rummet.

Vi har en altan i sydvästläge. Det är super trevligt. Men gör den inte förstor. Tänk på att du måsten skotta den. Och med lite skare så är det en heltidssyssla. Vi har nu tagit bort staketet på vår och det blivit betydligt mindre att skotta.

Gör även en farstukvist till entrén. Så slipper du skotta bort 3kubik snö varje gång du kommer upp
Tack för tips! Har inte tänkt på att det kan vara trevligare med en fristående bastu.

Jag gjorde ett nytt förslag nu, vad tycker ni? Utsikt både mot fjällen och utgång inåt tomten. Farstukvist och liten altan på baksidan.
Ignorera småfel då det här bara var ett första utkast för att se placeringarna av rummen och huset. Såg också nu att huset ska vridas 90 grader. :)
 
  • Ritning av ett första utkast till en fristående bastu med rumsuppställning och husplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Huset vridet.
 
  • Ritning av en husplan med markerade rum och möbler, ritad ur vinkel som ger ett vridet intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon plan/placering för värmepump, tvättmaskin och torkskåp?
 
  • Gilla
Charlie2 och 1 till
  • Laddar…
En kommentar om nya planen: Det är mycket dyrare att inte bygga helt rektangulärt. Det blir å andra sidan väldigt mycket större utrymme på loftet också.
 
L
L Loffe1 skrev:
Någon plan/placering för värmepump, tvättmaskin och torkskåp?
Ja torkskåp i hallen och här behövs en modifiering av utrymmena och dörren. Resten i badrummet. Planlösningen är mest förslag på ytorna i sig och behöver finjustering.

En fråga för en som aldrig ägt hus, behöver värmepannan stå i eget teknikrum som det är på många planlösningar, låter den mycket?
 
L
Anna_H Anna_H skrev:
En kommentar om nya planen: Det är mycket dyrare att inte bygga helt rektangulärt. Det blir å andra sidan väldigt mycket större utrymme på loftet också.
Tack! Byggaren sa samma sak och här utgick jag från en av deras färdiga former och gjorde om lite inuti. Ska kolla med dem vad prisskillnaden blir. Just på det här huset älskade jag loftet där vi skulle kunna ha ett sovrum mot fjällen på det. :)
 
L Mariaa_lh skrev:
Ja torkskåp i hallen och här behövs en modifiering av utrymmena och dörren. Resten i badrummet. Planlösningen är mest förslag på ytorna i sig och behöver finjustering.

En fråga för en som aldrig ägt hus, behöver värmepannan stå i eget teknikrum som det är på många planlösningar, låter den mycket?
Det är lämpligt att ha den i ett stängt rum, även om de blivit tystare så låter de mer än både kyl å frys tillsammans. Vår plan är att trycka in VP, TM och TS i en liten extra WC, samlar det som låter. Förhoppningen är att stora toan i anslutning till bastun kommer vara upptagen ofta, i samband med bastubad. :)
Jag har VP hemma som står bakom två dörrar innan köket, men den hörs iaf. Inte farligt men kommer byta ut stötdämparna till kompressorn, som är grunden till det värsta ljudet!
 
  • Gilla
Lovih
  • Laddar…
L
L Loffe1 skrev:
Det är lämpligt att ha den i ett stängt rum, även om de blivit tystare så låter de mer än både kyl å frys tillsammans. Vår plan är att trycka in VP, TM och TS i en liten extra WC, samlar det som låter. Förhoppningen är att stora toan i anslutning till bastun kommer vara upptagen ofta, i samband med bastubad. :)
Jag har VP hemma som står bakom två dörrar innan köket, men den hörs iaf. Inte farligt men kommer byta ut stötdämparna till kompressorn, som är grunden till det värsta ljudet!
Tack snälla!
en fråga, vilka bygger ni med?
 
Inte kommit så långt... Vi räknar med att börja bygget nästa vår.
Men har ritat och byggt det hus vi bor i nu... Är därför inte så sugen att börja om med ett nytt bygge från grunden och lösvirke...
 
  • Gilla
Lovih
  • Laddar…
T
Nu brukar man tänka lite på planlösning när det gäller fritidshus, som att alla sovrum ligger ifrån varann, detta på grund av att man brukar vara ledig och uppe olika länge när man är ledig, samt att ha umgängesytor som att kök v-rum sitter ihop, man ska umgås när man är i stugan, även vid uthyrning kanske två olika par hyr huset, även då bara att det inte är så lyhört mellan närliggande rum.(inte vägg i vägg)
Kanske ha en groventre att hänga av avgasluktande skoter kläder, eller efter korvgrillning, slippa slalom pjäxor i hallen osv...

Börja från en liknade planlösning som denna och utgå ifrån, se hur dom tänkt och lite varför.

Arkitektritning av fritidshus planlösning med separata sovrum, integrerat kök och vardagsrum, samt groventré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
T Takläggare skrev:
Nu brukar man tänka lite på planlösning när det gäller fritidshus, som att alla sovrum ligger ifrån varann, detta på grund av att man brukar vara ledig och uppe olika länge när man är ledig, samt att ha umgängesytor som att kök v-rum sitter ihop, man ska umgås när man är i stugan, även vid uthyrning kanske två olika par hyr huset, även då bara att det inte är så lyhört mellan närliggande rum.(inte vägg i vägg)
Kanske ha en groventre att hänga av avgasluktande skoter kläder, eller efter korvgrillning, slippa slalom pjäxor i hallen osv...

Börja från en liknade planlösning som denna och utgå ifrån, se hur dom tänkt och lite varför.

[bild]
Groventré är bra, det har jag börjat fundera på. Men man kan också välja en rejäl hall. Då är det förstås skoterkläderna, men jag har faktiskt aldrig tänkt på att de luktar efter åkturen.
Poängen med sovrummen isär var bra, har jag inte tänkt på. Men ska två par hyra måsta det ju vara bättre med två stora sovrum på nedervåningen?
Toalett precis vid entrén är ett måste också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.