A
Hej,

Har ett ventilationshål som går rakt upp genom taket på vinden. Borde jag täta detta?

Lång histora:
har bytt FTX-aggregat på vinden. Tidigare togs tilluften från vinden men nu tar vi tilluften utifrån. Hantverkaren satte en ny kanal för tilluft och frånluft, och kapade av det gamla frånluftsröret. Nu har vi alltså ett rör rakt upp i taket på vinden som är avsågat. Det är avsågat 1dm under taket så det fläktar rätt bra under. Det sitter givetvis en kåpa/skorten ovanpå.
 
Det är väl jättebra för att ventilera vinden ordentligt, antar att den är självventilerande.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja, det är den. Bra, då låter jag huven sitta kvar.

tack
 
  • Gilla
Pemaj
  • Laddar…
Nej det är inte nödvändigtvis jättebra att ventilera vinden kraftigt.

Jag föreslår följande sätt att resonera:

Om du haft en problemfri vind (med avseende på mögel) givet begränsad ventilation (jag tolka ratt ftx aggregatet tog luften genom vinden och denna takgenomföring, inte FRÅN vinden?) så skulle jag fortsätta att ha begränsad ventilation.

Har du redan tidigare haft stor luftomsättning och det fungerat bra, fortsätt med det och lämna hålet öppet.

Att inte ändra på saker som fungerar är ett tråkigt men bra tips som är synnerligen tillämpbart på kallvindar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är inte nödvändigtvis jättebra att ventilera vinden kraftigt.

Jag föreslår följande sätt att resonera:

Om du haft en problemfri vind (med avseende på mögel) givet begränsad ventilation (jag tolka ratt ftx aggregatet tog luften genom vinden och denna takgenomföring, inte FRÅN vinden?) så skulle jag fortsätta att ha begränsad ventilation.

Har du redan tidigare haft stor luftomsättning och det fungerat bra, fortsätt med det och lämna hålet öppet.

Att inte ändra på saker som fungerar är ett tråkigt men bra tips som är synnerligen tillämpbart på kallvindar.
Tilluften togs från vinden och inte utifrån. Det hände förr att man gjorde så för att man ville inte skicka in kall utomshusluft.
När vi köpte huset var allt tilluftdon igensätta.. Det hade blivit för mycket skit i skumgummifiltrena som inte hade bytts på 30 år. Det är lite vitmögel på vinden..

Vet inte hur jag ska göra då.. Borde sätta igen hålet med isolering men samtidigt har det varit fuktproblem men vet inte om det har enbart berott på att frånluften har varit igensatt.
 
Du kan ju göra det ena eller det andra och sedan besiktiga vinden noga.

Rita en ruta på råsponten och ta ett kort. Håll koll minst en gång per månad. Jag gick från noll mögel till kubikmeter vitt ludd på 3 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.