Synd att tråden blivit kapad av Bill och Bull.
Det är dock sant, som Bull sa, att om det är varmare på vinden än ute (vilket det nästan alltid är på en vind) så blir uteluften torrare när den kommer in och det är bra för huset. Ventilationen ska alltså vara tillräcklig så se till att det finns tillräcklig luftomsättning på vinden, men kanske inte fullt tvärdrag i händelse av mulet väder eller regn. De ventiler du skriver om är för lite om de motsvarar torpargrundsventiler i storlek.

Ett vindsutrymme kan ha ständig ventilation till skillnad från en torpargrund eller oisolerad källare som inte ska ventileras på sommaren utan ha luftavfuktare. Eftersom på vinden är det vid alla årstider varmare än ute, det ordnar solen på dagen och kylan ute på natten. Vid mulet väder eller regn på sommaren kan det vara ungefär samma men sett över hela dygnet är det ändå varmare på vinden än ute, förutsatt att man inte har kyla inne i huset.

Jag undrar dock om det kan bero på något annat, som fuktig varm luft (från tex torktumlare eller badrum) som läcker in på vinden vid rören på bilden och kyls ner, otätt tak oppifrån, AC inne på sommaren, duschkabin i ett rum utan fuktspärr...
 
Redigerat:
A
M multix skrev:
Synd att tråden blivit kapad av Bill och Bull.
Det är dock sant, som Bull sa, att om det är varmare på vinden än ute (vilket det nästan alltid är på en vind) så blir uteluften torrare när den kommer in och det är bra för huset. Ventilationen ska alltså vara tillräcklig så se till att det finns tillräcklig luftomsättning på vinden, men kanske inte fullt tvärdrag i händelse av mulet väder eller regn. De ventiler du skriver om är för lite om de motsvarar torpargrundsventiler i storlek.

Ett vindsutrymme kan ha ständig ventilation till skillnad från en torpargrund eller oisolerad källare som inte ska ventileras på sommaren utan ha luftavfuktare. Eftersom på vinden är det vid alla årstider varmare än ute, det ordnar solen på dagen och kylan ute på natten. Vid mulet väder eller regn på sommaren kan det vara ungefär samma men sett över hela dygnet är det ändå varmare på vinden än ute, förutsatt att man inte har kyla inne i huset.

Jag undrar dock om det kan bero på något annat, som fuktig varm luft (från tex torktumlare eller badrum) som läcker in på vinden vid rören på bilden och kyls ner, otätt tak oppifrån, AC inne på sommaren, duschkabin i ett rum utan fuktspärr...
Alltså det är skillnad på temperatur och RF.
Det är bara fördelaktigt att ha stor ventilation när den relativa luftfuktigheten är lägre utomhus än vad den är på vinden. Det är detta som är själva nyckeln i en produkt som Trygghetsvakten och de har sensorer som startar fläktar när detta sker, dvs INTE alltid.

Forskning har också gjorts på olika vindar och det gick inte att ge generell är rekommendation på mer eller mindre luft utan det finns så många olika förutsättningar att ta hänsyn till.

Så om Måns :p vill lägga till fakta i tråden är det bra att ha fakta och inte bara göra så att Bill och Bull skäms. ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hej igen och tack för alla svar!
Det har, åtminstone mestadels ;), varit intressant att följa diskussionen. För att försöka svara på frågorna så har vi luftspalt vid takfoten och även små glipor i nocken. Vi är en barnfamilj, liksom familjen som bodde här innan även om deras barn var lite större än våra. Vi har inte noterat något läckage eller annat dylikt.
Det hela har nu landat i sanering och installering av Trygghetsvakten då fuktvärdena var lite för höga när vi mätte. Det kanske hade gått att lösa på annat sätt men det här känns som en bra lösning, och förhoppningsvis förhindrar det ytterligare mögelpåväxt.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Lägg inte för mycket energi på sanering. När klimatet tillåter mögelpåväxt kommer det växa oavsett vad du gör, när klimatet inte tillåter det så kommer befintligt mögel torka och dö.

Det du kan göra för att bromsa detta är att spruta på Japes Mögelfri. Fyll i tryckspruta, på med ansiktsmask med rätt skydd, och spraya sedan på takytorna. att mekaniskt ta bort det lilla mögel du har är meningslöst.

Vad gäller TV Vind - se upp med värmeledningen om du skaffar sådan. Över lång tid drar den en hel del ström. Jag använde den i början men har sedan stängt av den och hos mig fungerar det ändå (ingen garanti för att det är lika hos dig, men eftersom den drar pengar så är den värd att ha lite koll på).
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Om en firma installerar utrustningen begär även en garanti att installationen fungerar eller att de byter ut till avfuktare kostnadsfritt.

Har en kollega som installerade TV men efter 8 månader fick de ge upp då TV inte kunde hålla luftfuktigheten tillräckligt lågt.

Jag valde därför själv att välja avfuktare då jag ändå hade rensat vind från isolering och kom enkelt åt att täta och installera innan det lösullades med cellulosa.

Nu 2 år senare är vinden jättefin och vi räknar med cirka 2000 kWh / år i drift för avfuktaren.
 
"Måns" igen, jag ville inte gå in på detaljer, RF sjunker när kall luft värms upp, vilket sker vid (begränsad) ventilation av ett utrymme som är och förblir varmare än den luft som tillförs. Luftfuktigheten (relativ) sjunker alltså i utomhusluften när den "kommer in" och blir varmare, luften tar upp fukt på vinden, sedan åker den ut genom en ventil på andra sidan och tar med sig mer fukt ut än vad som kom in. Därför är det i princip alltid bra med ventilation på vinden, men som mathiash77 säger så ska det vara begränsad ventilation, inte tvärdrag, särskilt inte på fuktiga dagar för vid tvärdrag blir utrymmet lika kallt som ute och då blir också luftfuktigheten densamma som ute, ingen sänkning av RF sannolikt.

I oisolerade källare/kryp/torpargrunder på sommaren blir det det omvända, att RF stiger när varm sommarluft kommer in och kyls ner när, den avger fukt i grunden och luften åker ut på andra sidan torrare än den kom in. Det är dåligt och därför är torpargrunder en riskkonstruktion som behöver avfuktare och avstängd ventilation sommartid. På vinden är det som sagt inte likadant och vad jag försökte säga är att det inte är alls lika nödvändigt, kanske tom onödigt att ha luftavfuktare på vinden jämfört med i grunden.

Ta reda på var fukten kommer ifrån hursomhelst, om det finns en fuktkälla inne i huset, om ventilationen läcker inomhusluft in på vinden, om underlagspappen under takpannor är otät eller liknande .
 
Redigerat:
M multix skrev:
som kom in. Därför är det i princip alltid bra med ventilation på vinden,.
hur många dagar under senhöst vinter och tidig vår är det bra att ventilera lite?
 
Enkelt förklarat så kondenserar fukten från luften mot takskivorna på vinden när det är kallare på vinden än i omgivningen

Mögel går att döda ganska effektivt och billigt med klorin

-Sedan behövs mer långsiktiga lösningar ...
-Det finns numera ganska billiga solcellsdrivna värmare som kan kombineras med utsugsfläktar (så det inte blir övertryck på vinden)
-Då blir vindslösningen billig i drift och är mest aktiv då omgivande temp riskerar att bli högre - d.v.s. då värme och luft behövs som mest
 
A
D Destrier skrev:
Mögel går att döda ganska effektivt och billigt med klorin

Nej, klorin är inget bra och effektivt medel för att döda mögel på porösa ytor.

Sök på nätet och du får detta förklarat väldigt tydligt. Klorin är dock väldigt bra att använda för att bleka bort mögelfläckar innan man använder något bättre och tillförlitligare medel.
 
T
M multix skrev:
"Måns" igen, jag ville inte gå in på detaljer, RF sjunker när kall luft värms upp, vilket sker vid (begränsad) ventilation av ett utrymme som är och förblir varmare än den luft som tillförs. Luftfuktigheten (relativ) sjunker alltså i utomhusluften när den "kommer in" och blir varmare, luften tar upp fukt på vinden, sedan åker den ut genom en ventil på andra sidan och tar med sig mer fukt ut än vad som kom in. Därför är det i princip alltid bra med ventilation på vinden, men som mathiash77 säger så ska det vara begränsad ventilation, inte tvärdrag, särskilt inte på fuktiga dagar för vid tvärdrag blir utrymmet lika kallt som ute och då blir också luftfuktigheten densamma som ute, ingen sänkning av RF sannolikt.

I oisolerade källare/kryp/torpargrunder på sommaren blir det det omvända, att RF stiger när varm sommarluft kommer in och kyls ner när, den avger fukt i grunden och luften åker ut på andra sidan torrare än den kom in. Det är dåligt och därför är torpargrunder en riskkonstruktion som behöver avfuktare och avstängd ventilation sommartid. På vinden är det som sagt inte likadant och vad jag försökte säga är att det inte är alls lika nödvändigt, kanske tom onödigt att ha luftavfuktare på vinden jämfört med i grunden.

Ta reda på var fukten kommer ifrån hursomhelst, om det finns en fuktkälla inne i huset, om ventilationen läcker inomhusluft in på vinden, om underlagspappen under takpannor är otät eller liknande .
Haha här har alla fått karaktärer , då må jag bli Rickard från Rickomberga eller Murre från skogstibble är som sagt norrlänning.

Nu verkar jag vara från någon annan planet , vi bygger helt olikt hur dom flesta bygger och tänker, men du har rätt angående cirkulation och luftflöden , detta bör eller måste finnas.
Vi bygger så kallade kalla ventilerade tak konstruktionslösningar, hitintills bäst bevisade resultat av dom flesta tak med problem.
Nu är energin förbrukningen en stor fråga bland folk, även mig , jag tror inte på mekaniska lösningar som drar en massa energi och med för kännbara extrakostnader som dom flesta mekaniska system tillför., vi lever i ett samhälle där energibesparing ständigt eftersträvas, och det är det vi jobbar efter.
Så mekanisk eller luftavfuktnings aggregat monteras oftast för att dom inte besitter kunskapen om något annat vilket även blir resulterar i höga energikostnader. alltså dom jobbar i motsatt riktning.

Hur styr vi luftflödet från takfot så den inte är för stor och för kraftig trotts att vi använder ca 45-50 mm luftning, vi bygger så kallade snölås eller spoilers, lite beroende på hur kunden vill ha utseende på sitt hus,vad gör ett snölås kanske dom flesta inte förstår eller ens vad det är vid takfot , det är ett sätt att begränsa luftflödet som uppstår vid exempel vindpåverkan,(tryckutjämnings cell) samt att den lämnar av sig partiklar som snö, luftburna is partiklar som annars dras med upp på kallvind och landar på isoleringen, otroligt viktigt när man bygger stugor eller hus i fjällmiljöer/kustområden, där det yr snö i blåsten och regnar på tvären.(hindra dessa våta partiklar att ta sig upp på vinden)

Efter det så jobbar vi med tryckdifferenser , dom uppstår när varmluft färdas i uppåtgående riktning,samt vindpåverkan som uppstår,, den varma luften har högre förmåga att bära fukt än kall.
Därför är cirkulationen viktig, vilken väg luften ska ska ta och i vilken hastighet, samt att varmluft stiger och kall sjunker.därför är nock luftning också viktigt, men i lagom mängd.
Nu kommer även kallstrålning in i bilden den kyler råsponten på kalla nätter och så osv... varav vi jobbar med takboard mellan råspont och takpappen, på så sätt minskar vi kondensen som bildas mot den kalla ytan.

Det här är lite hur jag från en helt annan syn vinkel ser och jobbar för bästa och mest energi tillämpade lösningar, jobbar oss framåt, ett helt annat tänk på vissa detaljer och luftflöden,cirkulation, luftningar, kalluft , varmluft, som sagt vi är från en helt annan planet än dom flesta, samt dom flesta forskningar om miljön på vinden.
 
....och skulle jag lägga om taket ink råspont så skulle jag utan tvekan bygga vad man traditionellt kallat "klimatvind", där jag med det avser att en del av isoleringen läggs utanför täta skikt i taket. För jobbigt för den som bara ska byta pannor eller byta papp, men klockrent för den som gör en större renovering av taket eller bygger nytt.

Det betyder inte att @Takläggare s lösning är fel eller inte fungerar.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
....och skulle jag lägga om taket ink råspont så skulle jag utan tvekan bygga vad man traditionellt kallat "klimatvind", där jag med det avser att en del av isoleringen läggs utanför täta skikt i taket. För jobbigt för den som bara ska byta pannor eller byta papp, men klockrent för den som gör en större renovering av taket eller bygger nytt.

Det betyder inte att @Takläggare s lösning är fel eller inte fungerar.
Ja vi ser ofta folk som river sina gamla undertak av flis eller sticktak, spec när dom har dom bästa resultat genom tiderna, ibland över 100 år och ännu i prima skick, då brukar vi bara räta ut taket och regla mot flisen, spänna en diffusionsöppen duk över. då får dom ett mycket säkert tak, och snabbt går det och göra.
Takboard kostar inte mycket per kvm ca 130 kr m2 och går mycket snabbt att lägga vid takbyte. förändra luftningen med snölås är inte heller någon nämnvärd kostnad, handlar om hur man sätter brädor och insektsnät rätt, på så sätt styr man luftmängden.

Så byggsättet är inte direkt nytt på kommet utan bara lite mer utvecklad från gamla bevisade fungerande metoder.
 
MathiasS MathiasS skrev:
hur många dagar under senhöst vinter och tidig vår är det bra att ventilera lite?
I princip alla, det är mest på sommaren det är dåligt. RH förändras som sagt när temperaturen på luften förändras, så om det är kallare ute än på vinden går det mycket bra att ha begränsad ventilation även om RH är hög innan luften värms upp. Med begränsad menar jag att temperaturen på vinden fortsätter vara högre än den ute. Jag är inte ute efter att bråka med någon, vill bara förklara att RH i gaser förändras vid ändrad temperatur. Detta är en av de grundläggande principerna vid konstruktion av hus, tex att man har plast innanför isolering/bjälklag och papp/luftspalt på utsidan.
 
Även om min fråga var retoriskt ställd så är jag inte ute efter att mucka gräl. Det är bra att förklara hur RH ändras med temperatur, det är inte klart för alla.

Vad gäller svaret på frågan så finns det förstås inte ett exakt svar, men jag kan säga att här i Stockholm, i mitt hus, är det långt ifrån alla dagar. Det ser jag genom att ha koll på när Trygghetsvaktenfläkten går och framförallt när under dagen den går. Tyvärr har jag ingen logg på det då fläktens elmätare saknar pulsutgång jag kan använda.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.