Hej

Vi har byggt en mindre kolonistuga där tanken var att vi skulle ha ett tåligare ”parkettgolv” i ek. Men efter att ha satt dit golvspånskivorna nu inser vi att vi vill ha plank/brädor i stället? Kan man lägga detta över på golvspånskivorna eller måste vi riva bort allt?
Sedan undrar jag vad är att föredra gällande trädslaget på golvet, tåligt för att gå med skor osv eftersom det är en koloni. Hyvlat bok, ask, björk eller ek? Vill kunna betsa det i en vit ton.
 
BirgitS
Björk och bok är mjukare träslag än ek och ask, men alla trägolv kan bli repiga om det t.ex. sitter fast ett gruskorn eller lite sand under skon. Det finns ju en anledning till att så många väljer klinker eller plastmatta i hallen och inte parkettgolv (och har man det så skyddar man med matta).
 
Jag har strukturborstad furu i min kolonistuga sedan 2013 och den är som ny (för att jag underhållsvaxade golvet förra året) trots att vi går in med leriga grova skor.
 
T Torkad gubbe skrev:
Jag har strukturborstad furu i min kolonistuga sedan 2013 och den är som ny (för att jag underhållsvaxade golvet förra året) trots att vi går in med leriga grova skor.
Vad skönt att höra, då ska det nog funka. Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.