Skeppars5 skrev:
vår nedre våning är ca 80kvm med kammare, kök och vardagsrum. Utetempen har varit mellan -3 och +7 och jag har hållit nedre våningen varm med en brasa varje förmiddag i kakelugnen i vardagsummet samt ett el-element i köket, som är ställt på 17 grader. I förrgår fick vi varmluftspumpen installerad som jämnar ut värmen i hela våningen.
Det gäller att elda rätta..såhär har jag prövat mig fram
-Fylla eldstaden en gång, bränna på för fullt,
-när elden börjar lugna sig, stänga luckorna..
-efter en tid delvis stänga spjället..
-då det endast glöder stänga lite till
-och när man endast ser skympten av ngt rött gödande stänga spjället helt.
kolmonoxid varnare är att rekomendera, men min har aldrig alarmerat, så jag funderar om den alls fungerar..borde prova att stänga spjället alltför tidigt bara för att testa...
Som flera sagt tidigare handlar det mycket om eldningsteknik. När man eldar för fullt i en kakelugn sugs det ut en herrans massa luft ur huset som givetvis ersätts med ny kall luft utifrån. Därför ska man följa Skepparns tips, men jag vill dock göra vissa justeringar.

1. Man ska inte bränna på för fullt i början heller. Poängen är att det ska brinna länge med lite luftåtgång. Alltså gå till Skepparns punkt två ganska snabbt och stäng inneluckorna.

2. Det känns farligt att leka med spjället när det är så mycket enklare att justera det med till-luft istället. När elden börjar ge sig och du har en stor härlig glödbädd med lite småbränder, stäng helt för till-luften. Både inne plåtluckor och yttre mässingsluckor. Det kommer ändå inte bli fullständigt tätt, men glöden kommer hålla sig länge och värma upp hela ugnen.

3. Kontrollera ugnen efter ca 45 min och om du inte längre ser minsta antydan till lågor, stäng allt, både till och från-luft.
 
nimhed skrev:
2. Det känns farligt att leka med spjället när det är så mycket enklare att justera det med till-luft istället. När elden börjar ge sig och du har en stor härlig glödbädd med lite småbränder, stäng helt för till-luften. Både inne plåtluckor och yttre mässingsluckor. Det kommer ändå inte bli fullständigt tätt, men glöden kommer hålla sig länge och värma upp hela ugnen.
.
Jag sotar själv och har märkt en rätt stor skillnad på om man justerar draget med spjäll eller till-luften.
Det gäller alla sorts eldstäder.
Min erfarenhet är att det ser betydligt tråkigare ut i rökgångarna med till-lufts regleringen för snålt satt, vilket ofta är nödvändigt för en lugn förbränning om man har en skorsten med bra drag i.
Stryper man istället uppe på spjället så finns det alltid nog med syre i brasan för en god förbränning trots stillsamt förlopp.

När det gäller kakelugnar så ta en ficklampa och lys in på spjället och ställ det med 5mm öppning, gör sedan ett märke ute på handtaget så vet ni vart det ska stå utan risk för gasläckage till rummet.
(Vid glödbädd o helt stängda luckor)
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Det vedertagna sättet att elda som även sotaren gillar.

Börja med att lägga in lite småhuggen ved för att göra upptändningsfasen så kort som möjligt. Lägg sedan in nästan fullt och elda med öppna spjäll och rejäl lufttillförsel. Har man öppna luckor så sprids det värme direkt i rummet. Se upp med barrved som sprätter glödrester.

Elden skall sjunga i ugnen. Vissa gånger kan det uppstå puffar eller att det låter som en ångmaskin. Det ljudet antyder att elden rusar lite väl kraftigt och lufttillförseln bör begränsas. Normalt är det ingen risk för höga rökgastemperaturer eftersom röken har en lång väg att gå genom alla rökgångar.

När det brunnit klart och inga synliga lågor finns kan spjället skjutas igen. Att stänga spjället för tidigt kan man vara livsfarligt, då de små nästan osynliga lågorna skapar enorma mängder dödliga gaser. Stänger man sent går mycket av den goda värmen till spillo. Det gäller alltså att stänga spjället (nästan) när de blå lågorna börjar slockna men glöden fortfarande finns kvar. Omrörning i glöden har för- och nackdelar. Omrörning gör att stora mängder stoft rörs upp och en del går upp i skorstenen. Fördelen är att den sista förbränningen snabbas på. Det är inte ett krav att röra om i glöden.

Den ackumulerade värmen avges nu till rummet under närmare ett dygn. En del kakelugnar har en säkerhetsklack som gör att spjället inte kan stängas helt. Är man inte säker på att den säkerhetsdetaljen finns monterad kan man skjuta igen spjället stegvis men stäng aldrig helt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Sten lagrar värme. Mycket sten lagrar mycket värme. Lite mindre sten lagrar lite mindre värme. Så enkelt är det. Väger ugnen ett ton håller den värme dubbelt så länge som en ugn på ett halvt ton. Allt annat oförändrat.

Jag vet av egen erfarenhet att åtminstone en effektiv nyproducerad ordinär ugn rätt placerad räcker för uppvärming av 400-500 kubikmeter rumsvolym.

Det som kan komplicera är att rummen i övre våningar närmast rökgångar blir olidligt varma, samtidigt som bottenplanet (där ugnen står) håller ordinär rumstemperatur. Detta kan man dock åtgärda med att återvinna värme i frånluften, och distribuera den dit den behövs.
 
Hej!

Angående värmeeffekt i kakelugn så räknade man med att varje kvadratmeter glaserad kakelyta kan värma 20-25 kubikmeter rumsvolym.

Sen är det väl också så som många sagt, att man nöjde sig med lite lägre temperaturer inne förr i tiden.

mvh / Magnus
 
Är väl det bästa med kakelugn att det inte är 30grader i rummet när man elda.Sedan kan den hålla värme många timmar om man gör rätt. Kaminer och järn spisar mm kan i bland uppfattas som effektivare då det blir grymt varmt med en gång men en kakelugn är bättre för komfort och har hög verkningsgrad.
 
Ska man tända, få det att börja brinna och ha luckorna öppna? Jag trodde man skulle stänga dem så snart det började "ta" sig och sen stänga spjället helt när det var helt utbrunnet? Jag är lite ängslig för att det ska sprätta nått ut från ugnen och att det ska börja brinna nånstans där jag inte vill ha brand... :confused:
 
Jag stänger innerluckorna ipricip direkt och låter dragluckorna vara öppna. När man hör att elden greppat veden stänger jag även dessa. Tänder alltid elden undertill och har den fulllastad, skall jag tillägga. Efter ytterligaren några minuter, kanske upp till 10min stänger jag ytterluckorna. Kollar av så att det brinner och knastrar. Därefter försöker jag få en lugn eld genom att strypa spjället något så att det endast kastrar lugnt och fint. Så får den stå i ca 20 min innan jag börjar försluta mer (kanske upp till 2/3delar) Sen kollar jag av elden och när det är blåa lågor stänger jag helt för att sedan öppna en centimeter...
Värmeeffekten är ofta god i en kakelugn, har 2st och om dessa eldas 2ggr per dygn är värmen utomordentlig särskilt på ovanvåningen. Man kan faktiskt känna att golvbjälklaget i anslutning till murstocken blir behagligt varm...
Enda nackdelen är att luften inne blir väldigt torr om man nu är känslig för det, men det är knappast till husets nackdel...
 
Jag stänger också luckorna fort (2 minuter kanske), men om jag hade haft täta luckor hade jag behållit dragluckorna helt öppna. Sedan drar jag till spjället till 1/3 och efter kanske en kvart till 1/2. Sista kvarten drar jag åt ännu mer. Brasan tar rätt exakt 45 minuter att brinna ut, om jag inte gör ett andra inlägg, vilket jag oftast gör efter ca 35 minuter.
 
TorpSara: nu vet jag inte vilken volym som du kan lägga in men 1,5h skall en eld kunna hållas i liv i mina ugnar, kanske till och med lite längre. Låter som du är försiktig på spjället. 1/2-vägs känns mer som halvöppet i detta fall, prova ytterligare lite till så får du en riktig lugn brasa som knappt knastrar mer än nån gång då och då. Spar ved och ger bättre effekt, däremot är det bra att känna ugnens förslutningspunkt, för att undvika kolmonoxidrisker.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Det är en rätt liten ugn och 45 minuter är morgonbrasan. Då måste den brinna ut på den tiden... :) Kvällstid står den nog en timme drygt och då drar vi igen till 2/3 inom 20 minuter. Men 1,5 timme räcker inte ett inlägg hos oss, om vi vill ha en bra förbränning, men det är som sagt en liten ugn.
 
B
J Jehu skrev:
På landet värmer vi med bara en kamin. 1800-talstorp. 3 rok, runt 70 m2.
Det tar ett dygns eldande efter ankomst så är det hyggligt varmt i hela huset. Värmen kommer från murstocken som tar ett tag att elda varm.
Det är viktigt att bli av med draget i gamla hus.
Ser att det är en mycket gammal post jag svarar på, men kan vara intressant då många trådar har läsare i evighet.
När du skriver att man måste bli av med draget för att få effekt i kakelugn blir det helt fel. Har du inget drag i huset kan du INTE alls elda i en Kakelugn. Då kommer det 1, inte gå att tända och elda mer än tidningspapper. 2, det kommer ryka in.
En kakelugn är utvecklad för hus med självdragsventilation.
Dvs drag in genom tilluft, springor och väggar.
Det är därför alltid bra att öppna ett fönster när man tänder upp så elden börjar suga ordentligt. Sen, så fort det brinner kan man stänga igen så har elden kraft att dra in genom andra mindre håligheter.

Om det inte finns drag genom någon form av tilluft, kommer ugnen sannolikt att börja dra in luft genom någon annan kanal, tex köksfläkten.

Alltså: det måste finns tilluft för att kunna elda i kakelugnen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Kan man så sätt in en lättreglerad friskluftsventil intill kakelugnen, för oss var det praktiskt enkelt och det blev en mycket stor skillnad på upplevelsen av drag (eller dess frånvaro)

Drag från hörn och fönster vid eldning försvann och ugnens eventuella tendenser till att vara svårtänd eller att ryka in är som bortblåsta. Som bonus har vi mer friskluft i huset om vi väljer att ha spjället öppet
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Ser att det är en mycket gammal post jag svarar på, men kan vara intressant då många trådar har läsare i evighet.
När du skriver att man måste bli av med draget för att få effekt i kakelugn blir det helt fel. Har du inget drag i huset kan du INTE alls elda i en Kakelugn. Då kommer det 1, inte gå att tända och elda mer än tidningspapper. 2, det kommer ryka in.
En kakelugn är utvecklad för hus med självdragsventilation.
Dvs drag in genom tilluft, springor och väggar.
Det är därför alltid bra att öppna ett fönster när man tänder upp så elden börjar suga ordentligt. Sen, så fort det brinner kan man stänga igen så har elden kraft att dra in genom andra mindre håligheter.

Om det inte finns drag genom någon form av tilluft, kommer ugnen sannolikt att börja dra in luft genom någon annan kanal, tex köksfläkten.

Alltså: det måste finns tilluft för att kunna elda i kakelugnen.
I gamla dragiga otäta hus är det inga problem med tilluften. Men golven blir kalla och verkningsgraden på eldningen låg.
Så täta måste man göra. Lyckas man så bra att det blir problem med eldningen är en friskluftventil en bra idé.
 
Har ett gammalt hus med flera kakelugnar. Har flera äldre släktingar som har bott i huset. Alla säger samma sak, på vintern fick man vänja sig vid att det var rejält kallt på morgonen när man kom upp.

Jag har själv provat att bara elda med vedspis och kakelugnar som enda värmekälla, och visst, det går. Men då får man vänja sig vid att det är 28 grader när man går och lägger sig, och 10-12 grader när man vaknar. Så om du har 17 grader på morgonen bör du vara nöjd.

Genom att stänga igen några rum har jag till och med lyckats värma hela huset med vedspisen i köket. Men då fick jag elda från morgon till sen kväll, och det krävs att man gör det varje dag så att murstocken blir varm.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.