Hej ! Övervåningen består av tre rum  som är isolerade men jag vill bättra på isoleringen ut mot vinden på båda sidor och undrar vad som är bäst att göra,har dessutom  tänkt spruta in isolering i golvbjälklaget för sågspånget har sjunkit ihop och det drar kallt när det blåser.Tacksam för tips vad som som är bäst för väggar och golv.

//Halo Motorsport
 
Hejsan..

Till golv & vind så brukar man använda lösull som man sprutar ut. Då du har spån i golvet så är det troligt att du har ett äldre hus utan diff-spärr.. dvs ett hus som "andas" då kan det vara en fördel att forsätta med det.

Cellulosa isolering. tex www.ekofiber.se, www.Thermotra.se osv.. finns flera olika.. Men allt sammans har samma funktioner som ditt spån. Dock med den stora fördelen att den isolerar lika bra som miniralull (tex www.Isover.se, www.Paroc.se).

Till väggar brukar man nyttja skivor, även här så finns det i cellulosa matreal dock är det dyrt som guld. ex på skivor eller snarare mattor är Lin isolering.

Så i väggar brukar man nog snarare "fuska" och köra med miniralulls isolering. Alternativet är att man tar dit folk som sprutar in Cellulosa isolering in i väggen genom att man gör ett hål i varje reglat fack.

Det viktigaste är dock som du bör vara medveten om att du bör se över din ventelation när du isolerar. Då du har "fritt dag" under fötterna i dag så bidrar det till att ventelera ut fuktig innomhus luft. Den fuktigta innomhus luften måste fortfarande ut. Annars kan det bli problem med möggel osv..
 
Hejsan ! Rummen på övervåningen är byggda på början av 70-talet vad jag vet ,att det bara är råspont isolering( c:a70mm ) råspont i väggen, alltså ingen plast eller vindpapp. Jag tänkte sätta på frigolit på yttervägen på vinden för det kommer jag över på jobbet efter som vi får matrial som är förpackat i 25-30mm skivor och dessa bara slängs. Är detta en bra lösning eller ska jag sätta andra skivor istället, med tanke på mögel framöver. Tycker att det försvinner för mycket värme ut på andra våning.

//Halo Motorsport
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.