Hej å hå.
Har en gammal byrå där skivan behöver en upprustning.
Är det möjligt att på något vis få fram ett liknande utseende på skivan så som den ser ut idag och hur ska jag gå tillväga?


Träplugg, spackel, Slipa, behandla men med vad helt enkelt?
Sliten byråskiva i trä med repor och en lagad del som behöver restaurering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia
Är det fanerat? Har det varit annat där det är ljusare trä? Går det att få bild på hela byrån? (jag är långt från expert, har hobbyrenoverst en del bara)
 
Karlia Karlia skrev:
Är det fanerat? Har det varit annat där det är ljusare trä? Går det att få bild på hela byrån? (jag är långt från expert, har hobbyrenoverst en del bara)
Hej.
Tror inte det är fanerat utan behandlat massivt trä.
Byrån är från någon gång mellan 1815-1830.
Vet inte om denna bilden hjälper
Närbild på en detaljerad del av en byrå från tidigt 1800-tal med snidade ornament och synligt massivt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia
Vackert! Har det varit någon form av skrivbordsinlägg där träet är ljusare? Jag skulle nog börjat med ordentlig rengöring innan jag började slipa.. Färghandeln har mycket! Vill du laga hålen är det ju plugg och lim. Svårt att få samma färg över hela efteråt, inte minst med tanke på den ljusare biten. Men färgat antikvax kan ju jämna ut något.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Toppen är fanerad, det är inget faner på ljusare delen. Fiberriktningen där går 90 grader mot vad den gör på resten av skivan. Det är väl ett litet steg i höjdled mellan mörkt o ljust område?

Vill du ha en hel jämn topp eller det ska fortfarande sitta något på ljusare partiet även efter din renovering? Ska du ha en hel jämn topp utan urtag blir det till att fanera om....eller...det är nog betydligt enklare att göra en helt ny fanerad skiva. Inte så lätt att göra på egen hand det heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Toppen är fanerad, det är inget faner på ljusare delen. Fiberriktningen där går 90 grader mot vad den gör på resten av skivan. Det är väl ett litet steg i höjdled mellan mörkt o ljust område?

Vill du ha en hel jämn topp eller det ska fortfarande sitta något på ljusare partiet även efter din renovering? Ska du ha en hel jämn topp utan urtag blir det till att fanera om....eller...det är nog betydligt enklare att göra en helt ny fanerad skiva. Inte så lätt att göra på egen hand det heller.
Ytterst lite som skiljer mellan det ljusa och mörka, i nivåskillnad. På den ljusa delen har det stått en skåpsöverdel.
Trodde inte den skulle vara fanerad.

Jag vill ha en helt jämn topp men ska prova att slipa ner allt och sen se hur jag ska gå vidare
Stort tack för svar.
 
Karlia Karlia skrev:
Vackert! Har det varit någon form av skrivbordsinlägg där träet är ljusare? Jag skulle nog börjat med ordentlig rengöring innan jag började slipa.. Färghandeln har mycket! Vill du laga hålen är det ju plugg och lim. Svårt att få samma färg över hela efteråt, inte minst med tanke på den ljusare biten. Men färgat antikvax kan ju jämna ut något.
Det har stått en skåpsöverdel på den ljusare biten men ska börja med att slipa så får vi se hur vi går vidare
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Ah, förklarar det hela. Trodde nog också på faner och håller med om att det då vore enklare med ny skiva. Nu kan du ju försöka, den kan bli finare.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ytterst lite som skiljer mellan det ljusa och mörka, i nivåskillnad. På den ljusa delen har det stått en skåpsöverdel.
Trodde inte den skulle vara fanerad.

Jag vill ha en helt jämn topp men ska prova att slipa ner allt och sen se hur jag ska gå vidare
Stort tack för svar.
Var medveten om att när du slipar ner allt till samma nivå kommer du inte ha något faner kvar alls på toppen. H
Hela skivan kommer då se ut som det ljusa området gör nu med kvistar, små hål och andra skavanker som tidigare doldes.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Enklast är nog om det går att få lös skivan att limma på nytt faner. Det blir såklart bäst om skivan går att få in i en limpress.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
@Pappa1986, om nu möbeln är från tidigt artonhundratal, har du någon koll på hur värdet förändras på den beroende på om/hur du renoverar den? Det är ju faktiskt en antikvitet med ca tvåhundra år på nacken det handlar om och ibland är det viktigt att väga bruksvärde mot marknadsvärde och det senare kan stiga eller sjunka beroende på vad du gör eller låter göra.

Jag kan inte värdera möbeln men det kan ju vara så att det är bättre att låta en möbelkonservator restaurerara den om den ens bör åtgärdas ur ett antikvitetsvärdesperspektiv.
//Ronnie
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr står inte dylika möbler särskilt högt i kurs. Oftast mest värd för den som har nå kopplingar till själva möbeln och kan tänka sig använda den också. Saknas det dessutom en överdel så faller nog allt ganska platt.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
@Pappa1986, om nu möbeln är från tidigt artonhundratal, har du någon koll på hur värdet förändras på den beroende på om/hur du renoverar den? Det är ju faktiskt en antikvitet med ca tvåhundra år på nacken det handlar om och ibland är det viktigt att väga bruksvärde mot marknadsvärde och det senare kan stiga eller sjunka beroende på vad du gör eller låter göra.

Jag kan inte värdera möbeln men det kan ju vara så att det är bättre att låta en möbelkonservator restaurerara den om den ens bör åtgärdas ur ett antikvitetsvärdesperspektiv.
//Ronnie
Hej Ronnie

Tack för din feedback om möbeln.
Vi har fått den värderad av Bukowskis. På en auktion skulle utgångspriset vara 6000:-
Möbeln har en gång i tiden stått i Lindholmens slott, tidigt 1800 tal.

Ska se om jag kan hitta en konservator som kan fixa till skivan.
Frågan är om det finns någon nära Småland?
Annars åker slipmaskinen fram
 
BirgitS
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med det värdet ska man nog undvika att göra något själv om man inte är mycket kunnig och erfaren.
Hör med dessa ställen: [länk]
om de inte gör det själva kanske de känner till någon.
Jag ska absolut ta det vidare med en konservator
Tack för länken
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.