Jag äger två tomter i ett område med detaljplan. Det är ett område med mycket fritidshus nära en sjö. Planen är att bygga ett fritidshus på den ena tomten först, bygglov sökt och det drar igång till våren. Tomt två ska bebyggas först om ca 2 år, men jag är säker på husets placering och storlek. Vi kommer göra så mycket som möjligt själva och vill ha en stuga att bo i under bygger 2..

Jag tar in en entreprenör för att gjuta platta. Det blir betydligt billigare att gjuta två plattor nära varandra än att göra den ena senare.

Min fråga: Är det enligt reglerna att gjuta platta på denna tomt utan bygglov?

Fråga 2: finns det någon anledning att inte göra detta av teknisk anledning? Gör det något om plattan står ute i ett par år?
 

Bästa svaret

Mikael_L
Fråga 1: Nej.
Fråga 2: Nej, i princip. En betongplatta ska nog klara sig rätt bra utomhus i några år, men jag tycker dock att man gärna garderar sig lite och väljer en betong med lite lägre VCT (dvs större andel cement) och/eller luftporbildare, för att minimera risken för frostsprängning eller rost i armering.
Betongstationen är experter, och kan guida dig om du berättar om förutsättningarna. Du kan gärna dubbelkolla det de säger, här på forumet, det finns flera här som är väldigt kompetenta inom betong.

2: Det kan ju också bli lite påväxt på den öppna plattan, inget som inte går att fixa, men lite merjobb blir det. Och när du börjar bygga så är den rätt så fuktig, kan ev betyda någon extra månads torktid.
 
  • Gilla
Staraction och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med Mikael men tänk också på att om du använder kantelement så måste frigoliten skyddas för UV-ljus för att inte brytas ner (om du har sån synlig).

varför inte söka båda byggloven samtidigt?
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Mikael_L
Sen kan man kanske försöka hävda att betongplattan är någon altan eller typ så (man får väl först kolla ifall det är tillåtet att anlägga en altan utan att ha ett hus på fastigheten), ifall kommunen börjar krångla.

Men det är ju bara att inse att de på byggnadskontoret är ju inte korkade (även om man kan tro det ibland), så det är ju genomskinligt.
Och hur mycket bråk orkar man med?, Och vad kan kommunen tänkas komma att jävlas med sen, ty det kanske inte glömmer det hela?

Frågeställningen växer snabbt, så fort man börjar grunna på genvägar samt vad som kan hända sen ... :)

Det finns kanske något smartare sätt? ...
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
richardtenggren
Vår handläggare sa att vi kunde gjuta, då vi i värsta fall fick använda den som uteplats. :)
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det verkar vara en krånglig process detta.. Jag har hört tidigare från någon, men kom inte ihåg vem, att det räknas som en uteplats och därmed inte är bygglovspliktigt. Men sen kollade jag på information om startbesked osv när jag sökte för tomt 1 och blev väldigt osäker på om detta egentligen är tillåtet. Jag vill undvika strul med kommunen så långt det är möjligt och att chansa och bryta mot reglerna och försöka komma undan med detta är nog inte rätt väg att gå.

Att det dessutom verkar ställa till tekniska problem... nä, skippar nog detta i nuläget.

Varför har jag inte sökt bygglov för båda samtidigt? Helt enkelt för att vi inte kommer bygga samtidigt. Bygglov löper ju efter en tid ut och eftersom vi är självbyggare och inte har bråttom med bygge 2, så ser jag inget skäl att ha stressen med ett bygglov som ev löper ut hängande över huvudet. Jag vill att det ska vara kul och lustfyllt istället! Jag vill bygga på min fritid, men det gör inget om det tar lite tid. Räknar med att hus 1 blir ganska svårt (har mycket att lära såklart!), vill hellre bygga bra och rätt än snabbt och med misstag. Två byggen samtidigt blir mer än jag och familjen mäktar med tror jag!
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Det blir nog lite hårklyveri... Att gjuta en platta mitt på gräsmattan är inte förbjudet (så länge man håller sig inom tillåtna höjder för marklov etc), men har du sökt bygglov för et hus och gjuter plattan så räknas det som att bygget är påbörjat och det får man inte göra utan startbesked.

I det här fallet finns det inget bygglov vad jag förstår, så rent tekniskt borde du kunna gjuta en 'uteplats' och sen av en ren tillfällighet går den att återanvända när du kommer på att det är en bra idé att bygga ett hus där... Men en bra början är nog att fråga kommunen vad dom tycker.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir nog lite hårklyveri... Att gjuta en platta mitt på gräsmattan är inte förbjudet (så länge man håller sig inom tillåtna höjder för marklov etc), men har du sökt bygglov för et hus och gjuter plattan så räknas det som att bygget är påbörjat och det får man inte göra utan startbesked.

I det här fallet finns det inget bygglov vad jag förstår, så rent tekniskt borde du kunna gjuta en 'uteplats' och sen av en ren tillfällighet går den att återanvända när du kommer på att det är en bra idé att bygga ett hus där... Men en bra början är nog att fråga kommunen vad dom tycker.
Ja, det är nog en bra idé att prata med kommunen om detta. De kan nog ge sin syn på saken och svara på om de går med på denna idé.

Svaren i den här tråden ger dessutom att det finns risker med att lämna plattan under ett par år. Jag funderar på om detta går att avhjälpa genom att helt enkelt täcka plattan med en tjock pressening för att undvika UV-ljus. Påväxt.. Handlar det om mer omfattande jobb än några timmars skrubbande med en högtryckstvätt?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vår handläggare sa att vi kunde gjuta, då vi i värsta fall fick använda den som uteplats. :)
Verkar vara lite olika i olika kommuner! Lämnade du plattan under längre tid? Fick du några problem?
 
richardtenggren
En apelsin En apelsin skrev:
Verkar vara lite olika i olika kommuner! Lämnade du plattan under längre tid? Fick du några problem?
Jag inser när jag kollar på bilder att vi troligen bara hade schaktat ur innan vi fick beskedet. Det var nog en hypotetisk fråga jag hade till bygglovshandläggaren när vi träffade honom. Tiden sprang väl i väg då jag även bytte jobb i samma veva.

Men vet att en bekant gjöt sin platta till garaget ett tag innan.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag inser när jag kollar på bilder att vi troligen bara hade schaktat ur innan vi fick beskedet. Det var nog en hypotetisk fråga jag hade till bygglovshandläggaren när vi träffade honom. Tiden sprang väl i väg då jag även bytte jobb i samma veva.

Men vet att en bekant gjöt sin platta till garaget ett tag innan.
Tack för svar! Lutar åt att helt enkelt betala mer för att gjuta på tomt 2 när vi ska bygga där.
 
Mikael_L
En apelsin En apelsin skrev:
Svaren i den här tråden ger dessutom att det finns risker med att lämna plattan under ett par år.
Vi ska inte överdriva riskerna, de är helt hanterbara, så just det tycker jag inte ska stoppa dig. Men visst, man får ju väga samman alla faktorer inför beslut, och då kan det på marginalen stupa på detta.

Jag kom på ytterligare en sak, ska det gjutas in GV-slingor så måste även detta tänkas på, att skydda synlig slang mot uv-ljus och mekanisk påverkan samt slangen måste vara tom eller ha frysskyddsmedel i sig.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi ska inte överdriva riskerna, de är helt hanterbara, så just det tycker jag inte ska stoppa dig. Men visst, man får ju väga samman alla faktorer inför beslut, och då kan det på marginalen stupa på detta.

Jag kom på ytterligare en sak, ska det gjutas in GV-slingor så måste även detta tänkas på, att skydda synlig slang mot uv-ljus och mekanisk påverkan samt slangen måste vara tom eller ha frysskyddsmedel i sig.
Det är ett enklare fritidshus, så ingen golvvärme. Däremot vatten/avlopp.
 
Egentligen får man inte påbörja bygget på något sätt alls, utom möjligen avverka träd o buskar. Det är först när startbeskedet kommer som du säkert vet alla villkor runt bygget. Har du gjutit en betongplatta, och sedan får krav i kontrollplanen på att du borde protokollfört detaljer om provning av stabiliteten på schaktbotten, så blir det ju problem att ordna i efterhand. Eller krav på radonventilation under plattan...
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Att du sparar på att göra två grunder samtidigt är självklart men med merjobbet med skydd mm och inte att förglömma kapitalbindning så kan det sluta med förlust snarare än besparing.
Ta också i beaktande att du vill lära dig under resans gång och då kanske vill göra någon annan teknisk lösning på platta två. Tycker mao att du bör fokusera på hus 1 nu och ta hus 2 när tiden är mogen.
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.