Har någon här någonsin tagit upp ett klickgolv och använt det igen?

Min fru och jag kan inte komma överens om vi ska lägga in vattenburen golvvärme i källaren på det hus vi just köpt (byggt 1976, platta på mark, sutteräng). Det är nästan 50m2 yta på rummet och känns som för stort projekt just nu. Mitt förslag är att vänta med golvvärmen tills vi blivit klar med annat fixande på entréplan och i dagsläget lägga in Kährs 7mm Linnéa istället för heltäckningsmattan från 1976.

Om vi upplever golvet som för kallt i vinter så tar vi upp det nästa år och lägger in golvvärme - då med betydligt mer tid än idag.

Bra eller dålig idé?
 
Tja, golven är ju från början gjorda för att kunna plockas upp och läggas om (bortsett från att de ska vara mer lättlagda) så det borde funka. Jag har hört att man kan få problem med lite glipor efter att ha lagt om golvet, men att det ska gå att lösa om man limmar golvet vid andra läggningen (som vid "traditionell" laminatgolvläggning alltså).
Förhoppningsvis är det väl någon här med personlig erfarenhet som kan svara, annars borde de ha ett hum i golvbutiken – de brukar ju få höra om folk blir missnöjda.
 
Mycket bra idé Sollentunahuset, låter som det enda rätt. Kanske sparar Ni helt enkelt in kostnader på golvärme som kanske inte behövs. Finns desutom husets uppvärmning nere i källaren (oljepanna eller liknade) tror jag inte att Ni behöver golvärme under parketten.

Golvvärme är den nya inne grejen som alla installerar just nu, varken det behövs eller inte. Trägolv i sig brukar ju hålla ungefär samma värme som lufttemperaturen, och leder bort värme trögt. Tillskillnad mot stengolv.
 
Det är säkert stora skillnader mellan olika klicksystem, men alla går inte att ta isär. Vet inte hur Kährs Linnéa fungerar. Har själv lagt Forbos parkettgolv och deras klicksystem tycker jag ger ett mycket fint resultat. Tätt, rakt och snyggt, men det är inte lätt att få isär. Råkade lägga en bräda fel och den fick jag inte loss utan att åsamka den så stora skador att den blev oanvändbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.