Hej!
Nu har vi en fläkt på frånluften som inte längre fungerar och jag har satt pax fäktar på båda toaletterna och en köksfläkt men jag tycker att vi har fuktigt inomhus ändå (främst på toaletterna). den enda frånluften är från toaletterna (som ligger vägg i vägg) och köksfläkten men både rören ifrån toaletterna och ifrån köksfläkten går i hop innan de går ut genom yttertaket.
Bör man separera rören ifrån köksfläkten ifrån övrig frånluft?
Bör huset på ca:120m och tre sovrum ha fler frånluftsuttag?
Har någon erfarenhet från ombyggnation av köksfläkt med intern fläkt till styrning av takfläkten i stället?
Eller bör man satsa på FTX aggregat?
Och skall köksfläkten i så fall ingå i FTX aggregatet eller ligga separat?

MVH. Jörgen
 
Varför inte fixa fläkten?
Om den nu står stilla så hindrar den sannolikt luftflödet.
 
Jo jag har funderat på det men skall lägga om taket och funderar i samband med det och jag funderar hur jag på bästa sätt kan förbättra ventilationen som har några år på nacken.
Frånluftsrören är t.ex. inte isolerade och jag vill inte behöva göra håltagning i det kommande nya taket.
 
Hus från 75 är normalt inte särskilt täta, och ventilationen i dessa byggde ofta på konvektion, dvs en vanlig frånluftventil i badrum/grovkök var det enda som fanns.
Du pressar nu på med pax-fläktar mot en kanske stillastående fläkt, låter inte optimalt imho.
 
Byt den trasiga fläkten så e de löst, sluta fundera så mycket.
 
OK! Så ni ser inga problem med att rören ifrån köksfläkt och badrum går ihop eller att rören ej är isolerade?
 
A
Köksfläkt går till imkanalen.
Det är fett och matos som går i den kanalen dvs vid brand i kanalen vill man inte den ska kunna sprida sig vidare.

Så helt klart värt att hålla imkanalen separat från övriga kanaler.


Jag har bott i hus med självdrag, mekanisk frånluft och FTX. Ska jag flytta igen kommer jag välja bostad med FTX eller möjlighet att installera FTX, oavsett om kåken inte är helt tät så blir klimatet inomhus fantastiskt mycket trevligare!

Så om ekonomin finns där så är det perfekt tillfälle att se över vid takbytet!
 
OK!
Så om jag skall ha kvar endast mekanisk frånluft så bör jag skilja på toa/ badrums ventilation och köksventilation dvs två mekaniska fläktar, en med högre varvtal för köket och en med lägre för grundventilationen?
Och om jag skall investera i FTX så bör köksventilationen separeras där också?
 
Vent rören till badrummen bör väl isoleras med 100mm isolering och röret till köket bör alltså brand isoleras?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Tack för alla engagerade svar.

Med vänlig hälsning.
// J
 
A
Ja, kondensisolera och brandisolera.


Det finns FTX system som man placerar ovanför köksfläkten och det finns system som kan placeras på kallvind eller på annan lämplig plats.

vissa system har ingång där imkanal kan kopplas, andra inte. Det är bra om köksfläkten är hopkopplad med FTX systemet via elektronik så att det finns tillräckligt med tilluft om man maxar köksfläkt men det är inte ett måste!

Men även för FTX system ska imkanalen ha separata rör från spisfläkt och ut.


Så planera delning så att imkanalen kommer ut själv och se hur du kan få till ventilationen i ditt hus. Ibland är det enkelt och ibland ett rent helvete att få det snyggt och enkelt.
 
Ta ner fläkten. För ibland kan det räcka att byta lager eller något annat som exempelvis gummiupphängning som har släppt så att fläkten har stannat eller kondensatorn. Är fläkten aldrig bytt så är det bara att köpa ny och med lämplig kondensator för runt 4 tkr.
https://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/

Vad hade hon för lösning i köket. Är det bara ett reglage för att styra takfläkten eller fanns det en fläkt i köket. Då kan du köpa en Alliance fläkt istället som även styr takfläkten. Bara med att få igång Frånluftsfläkten så får ni bättre ventilation i huset.
 
Redigerat:
Det är en vanlig köksfläkt med trestegsmotor i köket utan styrning till takfläkten. Det har säkert suttit en takfläkt med bara ett spjäll tidigare men som styrde takfläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.