Hej. Har hängt på forumet ett tag och nu kommer mitt första inlägg.

Jag misstänker att vi har ett läckage av varm eller kallvatten någonstans i huset. Misstanken har jag nu fått i och med att det verkar som vattentrycket sjunker när vattenlåset/vattenfelsbrytaren brytit vattnet (det gör den när vi larmat). När den kopplar på sedan så låter det som att det fylls på vatten. Har ingen aning var det kan tänkas vara.
Hur ska jag gå till väga nu för att kolla upp detta? Ska jag kontakta något firma för skadeutredning eller börjar jag med försäkringsbolag?
Jag hoppas helst att jag slipper dra in säljarna av huset; det blev tvist om takläckage förut. Vi har bott i huset cirka 4 år och huset är från 2011
 
Har du sett något läckage?
 
Immobil Immobil skrev:
Har du sett något läckage?
Nej, jag har inte sett något läckage. Inte nu... hade en läckande duschblandare förut, som jag åtgärdade men sådan är väl inte relevant i sammanhanget, eller??
 
A
Nu skriver du inte om det är 10 min eller 3 timmar senare men...

Om all utrustning är avslagen (ej tvätt eller disk igång), alla kranar stängda och ingen som duschar osv så bör du snabbt kunna se en läcka om räkneverket på inkommande fortsätter snurra.
 
mathiash77 skrev:
Nu skriver du inte om det är 10 min eller 3 timmar senare men...

Om all utrustning är avslagen (ej tvätt eller disk igång), alla kranar stängda och ingen som duschar osv så bör du snabbt kunna se en läcka om räkneverket på inkommande fortsätter snurra.
Det är ett flertal timmar senare, några dagar ibland. Räkneverket står helt stilla.
 
Men står alltså räkneverket still om alla förbrukare är avstängda, men du har fullt tryck inkopplat?

I så fall har du ingen läcka.

En variant man kan tänka sig, är att du släpper ut liiite vatten genom säkerhetsventilen till varmvattenberedaren, när den värmer vatten.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.