Hej!

Jag har precis köpt en ny taklampa som är en italiensk designklassiker från 50-talet. Lampan återgick till produktion år 2016 men på grund av dagens hets med att man bara får/ska använda LED-belysning så har lampan fått, i min mening, helt orimliga restriktioner på sig.

Lampan har totalt 5 stycken E14 socklar som är Max 12W vardera. I instruktionshäftet till lampan har de även skrivit att man inte ska använda glödlampor eller halogenlampor. Detta gör verkligen det hela problematiskt för mig som avskyr LED-lampor. Här är anledningen:

1. Jag tycker LED ger ett väldigt onaturligt ljus. Färgåtergivningen är inte alls bra. Klarar verkligen inte av det.

2. LED flimrar.

3. LED är problematiska att dimma. Framförallt avskyr jag hur majoriteten av LED-lampor inte ändrar färgtemperatur vid neddimning.

Kan det verkligen stämma att en så stor armatur med hela 5 stycken E14 socklar endast klarar av totalt 60W? Min flimsiga gamla bordslampa från IKEA med en E14 sockel tog 40W utan problem. Och kan det vara så att en lampa endast kan använda LED-lampor? Skulle det tex vara farligt att sätta in 5 stycken 10W glödlampor i den?
 
Effektbegränsningarna brukar vara relaterat till själva armaturens konstruktion och närhet till brännbart material.
Lampsocklarna i sig själv borde/ska klara mer än 12 W, detta sagt utan att ha sett din lampa eller någon länk till produkten.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Det är följande lampa. Hela lampan är gjord i metall, inklusive socklarna som lampan sitter på. Skärmen är någon form av hårdplast.

Metalltaklampa med hårdplastskärm som hänger från taket i ett modernt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk till manual: https://astep.design/support/model-2065/

Jag har svårt att acceptera att den bara klarar LED. Kanske bara är en rekommendation. Företaget själva kunde inte riktigt svara på frågan.
 
Det är sannolikt konstruktionen av själva lampskärmen som gör att effekten måste begränsas. Den innesluter ljuskällorna och tillåter inte luftcirkulation. För hög effekt riskerar att skada plasten. Du bör hålla dig till manualens anvisningar.
 
E etompau skrev:
Det är sannolikt konstruktionen av själva lampskärmen som gör att effekten måste begränsas. Den innesluter ljuskällorna och tillåter inte luftcirkulation. För hög effekt riskerar att skada plasten. Du bör hålla dig till manualens anvisningar.
Det låter vettigt. Men om nu manualen säger Max 12W per lampa, borde jag rimligtvis inte kunna använda mina 11W glödlampor som jag har hemma då istället för de hemska LED varianter jag fick med lampan trots att manualen säger LED? Det är ju ändå en design den 50-talet. LED-lampor fanns inte ens på kartan då. Det kan väl inte vara farligt på något sätt? Lampa som lampa så länge det är rätt volt och watt tänker jag.
 
Hur stor är den? Det är ingen stor kupa för att ha några större effekter i då den ser ut att vara helt sluten. Tillverkaren har varit tydliga med vad de anser. 60W halogen ger inte mer värme än 60W LED. Så däri kan jag inte se några problem. Men om du skall sätta i en högre effekt på lampa så blir det givetvis på egen risk. Är det plast eller glas i kupan? Om det är plast så kan det vara en skillnad mot förlagan som gör att den inte tål samma effekt.
 
A Avemo skrev:
Hur stor är den? Det är ingen stor kupa för att ha några större effekter i då den ser ut att vara helt sluten. Tillverkaren har varit tydliga med vad de anser. 60W halogen ger inte mer värme än 60W LED. Så däri kan jag inte se några problem. Men om du skall sätta i en högre effekt på lampa så blir det givetvis på egen risk. Är det plast eller glas i kupan? Om det är plast så kan det vara en skillnad mot förlagan som gör att den inte tål samma effekt.
Kupan är gjord av metakrylat, även förlagan var det. Jag kan köpa maxgränsen på 60W men inte att man endast ska använda LED. Blir nog 5x11W glödlampor i den istället.

PS, den är drygt 50 cm i diamanter.
 
Om det räcker med 12W glödljus så är det bara att köra på det.
Sen är det ju inte alla LED-lampor som flimrar, inte går att dimma eller inte ändrar färgton vid dimmning. Visserligen kan det vara svårt att hitta bra lampor, men å andra sidan ger inte en glödlampa på 12W särskilt mycket ljus i jämförelse.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Personligen hade jag köpt LED från någon märkestillverkare som Philips eller Osram. LED är vägen att gå.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
E etompau skrev:
Personligen hade jag köpt LED från någon märkestillverkare som Philips eller Osram. LED är vägen att gå.
Har testat allt från billiga till väldigt dyra varianter. Här om veckan tog jag hem en LED lampa till hallen som kostade nästan 200 kr som tydligen skulle vara väldigt bra men jag var så besviken. När LED når 100% färgåtergivning (Ra) som glöd/halogen så kanske jag överväger att gå över till LED.
 
Man kan inte jämföra all LED belysning och säga att all är dålig. Men just för E14 kan jag nästan hålla med dig. All drivelektronik har extremt liten plats i sockeln vilket leder till kompromisser. Jag skulle rekommendera Tala led https://www.tala.co.uk/product/porcelain-i/. Det finns som alltid en stark koppling mellan pris och kvalitet. T.ex Flos använder Tala till sina armaturer.
 
F Feffi skrev:
Har testat allt från billiga till väldigt dyra varianter. Här om veckan tog jag hem en LED lampa till hallen som kostade nästan 200 kr som tydligen skulle vara väldigt bra men jag var så besviken. När LED når 100% färgåtergivning (Ra) som glöd/halogen så kanske jag överväger att gå över till LED.
Ra är ett dåligt sätt att mäta ljuskvalitet och säger relativt lite om hur ljuset upplevs. RA är ett relativt mått som säger hur likt ljuset är en strålande järnkärna. Finns betydligt större utmaningar än högt RA för att få en E14 att kännas som en Filamentljuskälla.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Man kan inte jämföra all LED belysning och säga att all är dålig. Men just för E14 kan jag nästan hålla med dig. All drivelektronik har extremt liten plats i sockeln vilket leder till kompromisser. Jag skulle rekommendera Tala led [länk]. Det finns som alltid en stark koppling mellan pris och kvalitet. T.ex Flos använder Tala till sina armaturer.
Självklart är det så. Pratar bara ur personlig erfarenhet. Jag är väldigt känslig när det kommer till ljus. Har inga problem med LED när de använda i tex läslampor osv. Har tex en läslampa med ett integrerat led chip vid soffan. Tycker den är klockren när jag ska läsa. Men till andra saker som tex allmän belysning i hallen som är tänt väldigt ofta, eller tex som i det här fallet över matbordet där man vill ha både det krispiga vita vid full styrka och runt 2000k vid neddimmat läge så tycker jag inte riktigt LED har hållit måttet i någon av de varianter jag prövat.

Har du själv erfarenhet av den du länkat till? Hur är den vid dimning. Får man en glödig färg eller dimmar den bara ner ljusstyrkan i samma kelvin tills den släcks?
 
F Feffi skrev:
Självklart är det så. Pratar bara ur personlig erfarenhet. Jag är väldigt känslig när det kommer till ljus. Har inga problem med LED när de använda i tex läslampor osv. Har tex en läslampa med ett integrerat led chip vid soffan. Tycker den är klockren när jag ska läsa. Men till andra saker som tex allmän belysning i hallen som är tänt väldigt ofta, eller tex som i det här fallet över matbordet där man vill ha både det krispiga vita vid full styrka och runt 2000k vid neddimmat läge så tycker jag inte riktigt LED har hållit måttet i någon av de varianter jag prövat.

Har du själv erfarenhet av den du länkat till? Hur är den vid dimning. Får man en glödig färg eller dimmar den bara ner ljusstyrkan i samma kelvin tills den släcks?
Det du efterfrågar finns inte skulle jag vilja påstå med E14 sockel. När det gäller dimmer och E14 blir det ofta också en kompromiss. De jag provat fungerade bra, men det är ingen garanti tyvärr för din del. Du kanske kan prova att maila och fråga om de vet hur din dimmer fungerar med den här ljuskällan.
 
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.