D Dilato skrev:
Köpare av en fastighet har ingen undersökningsplikt när det gäller frågor om så kallade svartbyggen. Som köpare ska man kunna utgå ifrån att det finns bygglov för sådant som är bygglovspliktigt. Det slår hovrätten fast och river därmed upp en dom från tingsrätten där köparna hade förlorat.
[länk]
Spännande! Den måste jag beställa hem å läsa! Så får man se vilken tolkning man själv gör. om man inte behöver kolla bygglov så behöver man inte heller kolla andra saker. Dock vore det mer intressant med en dom från HD. Men innan dess får man hålla tillgodo med denna.
Bra tips!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T_rsten T_rsten skrev:
Tack för alla svar på min fråga ang reningsverk eller inte.

Jag kan säga att det klassas som en hög skyddnivå där huset står tack vare en (ursäkta språket) jäkla bäck i närheten.
Du ser .. jag såg en finsk fabrikant av reningsverk som inte behöver en massa kemikalier och som verkar effektivt jämfört med andra system...
Var noggrann med researchen för det finns många som tjänar pengar på filterpåsar o kemikalier

Många här på forumet har ”sitt” avlopp som de tycker är det ”ända”!
 
Berätta gärna vart du såg att trekammarbrunn inte är tillåtet idag.
 
useless useless skrev:
Berätta gärna vart du såg att trekammarbrunn inte är tillåtet idag.
Det var i kontakt med Norrtälje kommun ...
Hela Roslagen är ett ställe där avloppsfusket brett ut sig....
 
useless useless skrev:
Berätta gärna vart du såg att trekammarbrunn inte är tillåtet idag.
Södertälje har det varit tvärstopp från ca 2010 men folk har lyckat peta hål på idiotin om att man enbart skulle få anlägga vakuumtoaletter då kommunen fått eu pengar för att bygga en bajsmottagningsanläggning eller va det nu va för just sådant avloppsystem. Riktiga svin va det som styrde den biten. Vem fan vill ha finlandsfärjetoa hemma
 
Jonas Persson
Som många redan sagt är det en djungel med många olika fabrikat och lösningar att välja bland.

Förra hösten åkte vi på att byta vår gamla infiltration från 1992 då den hade slam i spridarrören, eller på ren svenska, vattennivåerna har varit för höga så att anläggningen dränkts och slam kunnat passera fällorna. Hur den anläggningen kunnat bli godkänd 1992 är för mig en gåta då den översvämmades varje vår.

Claes Sörmland skriver att det kan vara svårt att anlägga en markbädd pga markförhållanden. Något jag fick uppleva när jag skulle byta ut infiltrationen.

Det finns en detalj i regelverket som säger att grundvattennivån max får komma en meter under infiltrationen, i praktiken får det därför aldrig stå vatten i marken mer än någon meter ner under markytan. Vi har vanlig åkermark som sluttar, ingen lerjord. men trots detta står vattennivån en halvmeter ner i backen på våren när snön smälter. Lite problematiskt med tanke på att en vanlig infiltration går ner mer än två meter i marken.

Vi löste det hela genom att anlägga en tät markbädd, hela anläggningen ligger i en gummiduk som isolerar den från omgivande vattennivåer. Bara regn och snö som ligger på markbädden kan tränga ner. Infiltrationen dräneras i botten med ett dräneringsrör.

I mitt fall blev anläggningen inte så djup då vi även använde BAGA biomoduler som innebär ett hela anläggningen blir grundare. Vi hade berg mindre än två meter ner. Vi fick till ett fall, men det går även att pumpa vattnet till infiltrationen. Vet inte om jag vill kalla vår bädd förhöjd, den ligger så långt ner i sluttningen att den kunde placeras grundare samtidigt som totala höjden gjorde att den bara sticker upp 20-30 cm ovanför den vanliga markytan.
 
Claes Sörmland
B byggarätt skrev:
Det var i kontakt med Norrtälje kommun ...
Hela Roslagen är ett ställe där avloppsfusket brett ut sig....
Du måste ha missförstått vid kontakten. Här är från en informationsskrift på Norrtälje kommuns hemsida:

Illustration av avloppssystem klassificerade som grönt, gult och rött avlopp med instruktioner och exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Jonas Persson
Glömde tillägg att vi bara bytte infiltrationen, fördelningsbrunn och allt annat uppströms inklusive trekammarbrunn är kvar. Detta är i Vallentuna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du måste ha missförstått vid kontakten. Här är från en informationsskrift på Norrtälje kommuns hemsida:

[bild]
Ja så ser det ut på papperet ja...
Prata med dom ....
Jag blir förbannad bara jag tänker på det
 
B byggarätt skrev:
Ja så ser det ut på papperet ja...
Prata med dom ....
Jag blir förbannad bara jag tänker på det
Vilket då betyder att det inte är förbjudet för i så fall hade de inte skrivit som de har gjort. Men däremot så är det antagligen någon eller några starka personer på kommunen som har den åsikten att det borde vara förbjudet och då lyckas driva den bilden utåt mot invånarna. Men det betyder inte att det är förbjudet
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Lite problematiskt med tanke på att en vanlig infiltration går ner mer än två meter i marken.
Vår infiltration ligger på ungefär en meters djup där spridarrören ligger ca 70-80 cm under mark och sen är det 20-30 cm makadam under och ungefär lika mycket ovanför har jag för mig. Så det enda som sticker upp ovanför marknivå är brunnslocken och luftningsröret. Men då har vi helt otroligt nog så bra mark just där att de inte ens brydde sig om att ta prover för det hade hällregnat dagen innan och inget vatten alls syntes i provgropen. Men i en annan grop på andra sidan huset så hade vi mer än 50 cm vatten för att det bara är lera på hela tomten förutom tydligen bakom huset där infiltrationen ligger.
Men grannen några hus bort fick bara lägga ner reningsverk om han dessutom kopplade det till ett gammalt dräneringsnät som går genom större delen av byn. Detta för att det var för mycket lera hos honom så jag hade väldigt stor tur att det råkade vara så sandig och perfekt mark på enda stället där jag kunde lägga avloppet.
 
H hjulia skrev:
Vilket då betyder att det inte är förbjudet för i så fall hade de inte skrivit som de har gjort. Men däremot så är det antagligen någon eller några starka personer på kommunen som har den åsikten att det borde vara förbjudet och då lyckas driva den bilden utåt mot invånarna. Men det betyder inte att det är förbjudet
Japp därför kallar jag dom miljödårar... jag gjorde ett försök med trekammarbrunn och antroposof metod för luftning och rening.... jag blev bortmotas direkt
Det har vi aldrig sett sa dom och gav order om förhöjd markbädd och bara berg o träsk på tomten!
Nej kommuner bryr sig inte om renheten på vattnet utan vad dom brukar ha
 
Förhöjd markbädd men ingen slamavskiljare? Hur funkar det?
 
Jonas Persson
Så var det det där med nomeklatur. Markbädd och infiltration är inte samma sak, jag skrev fel och menar i mitt fall markbädd.

Denna bild visar tydligt schaktdjupet två meter och hur långt ner högsta grundvattennivå får vara.

https://vaguiden.se/2017/12/galler-...dvatten-for-markbadd-som-for-en-infiltration/

Detta går som sagt var att lösa genom att använda biomoduler som innebär att det går åt mindre sand och grus.

Sektionsillustration av en markbädd för avlopp med angivet schaktdjup, biomoduler, sand- och gruslager samt geotextil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonas Persson
Vi behövde inte skicka den gamla infiltrationen på deponi utan placerade bara den nya markbädden en bit bort. Totalt var kostnaden ca 70 000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.