Har lagen förändrats när det gäller bostadsutrymme i källare? Jag vet att det inte var tillåtet förr i tiden att använda djup källare med små fönster uppe vid taket (=marknivå) som sovrum.
 
Oj nu lärde jag mig något nytt! *ler* Men man får (fick?) ha rum i källaren som "vanligt" rum alltså typ TV-rum eller?

Och visst räknas väl inte rum i källaren som bostadsyta? Hur är det med försäkringar, kan man försäkra rum källaren som bostadsyta? Anledningen att jag frågar är att när jag skulle försäkra vårt nya hus var det redan försäkrat i samma bolag som vi har, fast med ung. 150kvm som yta, inte de 128 som står i fastighetsregistret. Är det för att man försäkrat bostadsyta i källaren (och kan man det) eller har de bara gjort fel?
 
När det gäller försäkringen, Sophia, är det vettigaste att ta upp detta med försäkringsbolaget; även om man uppger viss yta vid försäkringen är det inte alls säkert att man får full täckning vid ev skada. Bäst att vara överens innan försäkringen tecknas.

Min fråga gällde enbart sovrum i källare, inte hobbyrum, mysrum e dyl. Det är möjligt att jag blandar ihop detta med källare inkl garage (dvs bensinångor får inte nå sovavdelning).
 
är inte ett mysrum och ett sovrum samma sak ;D
 
;D ok kalla mysrummet för gillestuga eller biorum då - det är inte alla som myser sovandes ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.