Tja!
Ni kunniga inom trägolv, vad händer med furugolvet om man väljer att inte göra någon behandling alls efter att det lagts?

/Niklas
 
Först är det snyggt (väldigt kort tid). Sedan är det slitet och repigt på ett fult och trist sätt (betydligt längre tid). Till sist blir det rustikt och charmigt slitet på ett sätt så att man får hemmahosreportage i Sköna Hem.

Tyvärr är den andra av faserna så lång att det blir dina barn som får vara med i tidningen.

Oavsett val av behandling - gör det direkt!
 
  • Haha
  • Gilla
wikpik och 2 till
  • Laddar…
Det slits väldigt snabbt, efter ett tag börjar det flisa vilket inte är så roligt att gå på. Men framförallt suger ett obehandlat furugolv i sig skit, det blir väldigt svårt att hålla rent.
 
  • Gilla
Kallsing
  • Laddar…
Aha..
Men hur gör jag då för att få det att se gammalt ut i förtid?
 
Obehandlat är det traditionella för trägolv. Det är först under 1900-talet som man börjat behandla dem i någon större utsträckning. Det fungerar fortfarande, men är inte det mest praktiska. Var försiktig så att du inte smutsar ner eller skadar ytan mer än vad som kan undvikas. När du ändå smutsat ner det så skurar du det rent med såpa och skurborste. Med tiden blir det mindre ömtåligt.
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Ja för förr i tiden så fanns det ju inga behandlingar så som idag och det är ju det som gjort det snyggt.
Men som sades tidigare så tar det ju tid..
Men det borde ju tendera blir mer och mer rustikt ju mer tiden går. Behandlar jag det så stannar ju tiden!
Man borde ju se skillnad för varje år som går.. skulle det bli så pass dåligt så får man väl ta ställning till om man ska slipa av det och göra på annat vis i framtiden. Det är ju det som är så bra med massivt trägolv att det går att slipa så många gånger.
 
Fast du stannar inte tiden med behandling. Du väljer hur det ska åldras med tiden och det är både bättre och mer kontrollerat.

Vi har en gammal gård. De trägolv som är över 200 år är härligt inslitna, lite skeva och krokiga och omöjligt att få stickor av. De obehandlade furugolv som någon lagt för tio år sedan i ett av de mindre och ”nyrenoverade” husen ser bara slitet och risigt ut. Och ger små stickor där slitaget är som störst.
 
Vi har 2 hus. I ena kör vi obehandlat men skurar med såpa då och då. I det andra huset vaxade vi med osmo hårdvaxolja med vit pigment. Något jag nu ångrar.

Osmo naturell är toppenbra för tex bänkskivor men jag kan inte rekomendera vitpigmenterad. Vårat golv har nu slitit igenom ytskiktet ochh vi har nednötta spår där vi oftast går.

Såpaskurade golvet är fortfarande superfint. Visst blir det fläckigt men efter en skurning så är det som nytt igen.
 
  • Gilla
wikpik
  • Laddar…
Fast att gamla golv inte behandlades är väll inte sant, de impregnerades och skurades i generationer vilket också är en form av behandling, ja menar drived är också behandlad på sätt och vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.