Hej,

har tänkt bygga en pool ca 6x4 m + sidotrappa genom att gjuta en platta 100 mm betong, sidoelement och sedan mura med 250 mm leca block på detta- Tänkte sedan sätta 100 mm frigolit på utsidan av lecablocken.

Lecablocken putsas på insidan.

Nu frågan.

Har någon erfarenhet av om det fungerar att på detta sätta fuktspärr (speciell för pooler) och sedan kakla med mosaik. Håller kakling även om det inte är en vatten betonggjuten pool.

Alterantivet är att köpa in en svetsad linerinsättning.

Det förstnämnda alternativet blir billigare då jag gör mesta jobbet själv och har hittat hyfsat billig mosaik.

Jag får litet motstridiga besked från olika håll om vilket som är det bästa.
 
Hej,

Vi byggde våran pool -97 ungefär som du vill.
Dock slopade jag kakeln då några grannar hade problem vid vintertid att dessa släppte.

Använde leca 25 cm, gjuten bottenplatta 20 cm och sedan en specialputs för vattencisterner (thoroseal) i flera lager. Funkat perfekt och brosan byggde en likadan -98.

Idag finns säkert andra lösningar men detta var det bästa alternativet då vi byggde på frihand med murad trappa och "vågmaskin"

Sten
 
Det finns en ny produkt som heter X-liner.
Det är en sprutbar poluretan baserad plastmatta som är väldigt lätt att hålla ren och den är dessutom lite elöastisk om det skulle röra på sig lite och kanske spricka.

www.novoma.com
 
Är det andra som har erfarenheter av att bygga med Leca. Jag skulle vilja ha en stor bred trappa som är lekbar för barnen och när man tittar på de färdiga paketen så är det både rätt små trappor samt relativt dyrt i förhållande till poolen i övrigt.

Tömmer man dem på vintern? Om kaklet lossnade, var det för att den inte var tömd och frös? Skulle man kanske kunna använda en luftpump och hålslang för att hindra frysning?

Stelin, vad var det för "Vågmaskin"? Låter spännande :D
 
Ofta är anledningen till att kaklet lossar att man tömmer poolen för fort. Kapilärkraften gör att plattorna lossnar, eftersom vattnet ligger bakom plattorna och måste få tid att rinna undan. Detta gäller iaf för inomhuspooler och borde också gälla pooler ute.
 
Gammalt men bra inlägg!
Så THOROSEAL FX 100 är det jag kommer att använda i stället för "Chlorinated rubber paint" eller Internationals 2 komponent färg. :)

(För övrigt då fler undrar varför plattor lossnar så kan en anledning också vara att man tömmer polen på vintern. En vägg som är dåligt dränerad utvändigt har hög fukthalt och kan få frostskador vid minusgrader som resulterar i att skador i ytskikt oavsett plattor eller ej).
Poolen mår förmodligen bättre av några få plusgrader vintertid om man har råd med det.

stelin skrev:
Hej,

Vi byggde våran pool -97 ungefär som du vill.
Dock slopade jag kakeln då några grannar hade problem vid vintertid att dessa släppte.

Använde leca 25 cm, gjuten bottenplatta 20 cm och sedan en specialputs för vattencisterner (thoroseal) i flera lager. Funkat perfekt och brosan byggde en likadan -98.

Idag finns säkert andra lösningar men detta var det bästa alternativet då vi byggde på frihand med murad trappa och "vågmaskin"

Sten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.