Det är mer intressant hur mycket energi i form av ved man kan ladda pannan med än hur fort den brinner upp. En förugn brukar vara byggd för att kunna ta mycket ved med brinna med relativt låg effekt.

VVSfacit rekommenderar här 1000l inte1500l.
Men 1500l är nog vad många rörkrökare skulle rekommendera. Mer volym än så är ingen nackdel, mindre volym är en nackdel.
 
Staffans2000
V vvs facit skrev:
Så där ja Staffan
Va det verkligen det oförskämdares du kunde komma med :crysmile:
Du blir ingen skribent för komedi

Det finns en anledning till att jag inte behöver
Framställa mig i text som på en Akademi
Beklagligt att misslyckade Atga medelålders
Män måste som du på ett forum ska sitta och kritisera andra för att text inte framställs i exakt
Grammatik som passar ditt arga sinne
Har du inget annat att komma med
Kan du agitera med dina närmaste istället
Eller har dom också tröttnat och flytta ?

Håll dig till ämnet istället
Även en liten panna, stor tank kan ha.
Det tar helt enkelt bara lite längre tid att värma upp den helt. Det har alltså inget med att göra huruvida eldaren är pensionär eller inte eftersom en stor tank kan vid behov laddas till hälften. Det är väl här någonstans du tappar greppet. Eller hur?
 
Redigerat av moderator:
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
En förugn brukar vara byggd för att kunna ta mycket ved med brinna med relativt låg effekt.
Som fd. Förugneldare får jag komma med en annan uppfattning. För att en förugn skall komma till sin rätt, skall den eldas mot tankar, så att den kommer upp i temperatur. Väl där är den lika effektiv som vilken vedpanna som helst. Med tanke på den enkla konstruktionen fungerar den förvånansvärt bra. Att vedförrådet är stort, är ingen överdrift.
 
Jag har inte egen erfarenhet av förugn. Men de kom väl främst för att man skulle kunna elda med ved hyfsat effektivt i kokspannor utan tankar. Med relativt låg effekt menar jag under 30kW eller så. Jag är helt med på att de sannolikt brinner bäst när de går på en hyfsat hög effekt inom designat spann. Det funkar säkerligen bra att ladda en acktank den vägen.
 
V vvs facit skrev:
Ta en veden 3000 tex där är min volym
1500 liter
Så med 4500liter på en Vedex3000 så eldar man kl6:00 , jobbar hela dan, eldar kl 17 och 22.
Sen kan man vara borta fredag lördag och söndag och duscha varmt när man kommer hem.
Klart.
 
B Bjober skrev:
Så med 4500liter på en Vedex3000 så eldar man kl6:00 , jobbar hela dan, eldar kl 17 och 22.
Sen kan man vara borta fredag lördag och söndag och duscha varmt när man kommer hem.
Klart.
Det kan du säkert göra med 3 inlägg om dagen
Samt beroende på hur kallt det är ute
Är tanken full och du lyckas ta ut 40 g
Ur tanken 80-40 Har du lyckats ackumulera
209 kWh i tanken
Räcker det sen i 3 dagar är det inte stort Utah på ditt hus vid dom tillfällena
 
Staffans2000 [QUOTE="Staffan2000 skrev:
Jag är varken arg eller oförskämd, när jag frågar om du verkligen är en äldre rörläggare.
För dina inlägg är så slarvigt skrivna att det ibland är svårt att förstå vad du vill säga, samt att dina råd och förklaringar är fullständigt felaktiga. Du förstår dig inte ens på basal fysik. Lika tveksam hade jag blivit om en kirurg rekommenderat hålslev och slickepott till hypofystumöroperationer som jag är på dig. Därför undrar jag om du inte driver med oss.

Även en liten panna, stor tank kan ha.
Det tar helt enkelt bara lite längre tid att värma upp den helt. Det har alltså inget med att göra huruvida eldaren är pensionär eller inte eftersom en stor tank kan vid behov laddas till hälften. Det är väl här någonstans du tappar greppet. Eller hur?
Du kanske inte vet om det men när du skriver som du gör kallas det för förminskningstekniken . Det kan du utöva hemma i stället .

Sen undrar jag om du är ordblind när du läser

Jag ska upprepa vad jag skrivit och vad som gäller när man är hos kund.

Ved anläggningen anpassas efter fastighetsägarens behov och hur deras
Arbets scheman ser ut
Sen kommer begränsningarna
Den första är skorstenens area / höjd
Den andra är utrymmena .
Sen tittar jag på huset
Den vanliga villan på 140-150 m2
Beroende på skick och ålder 7 - 10 kW
I toppeffekt.
Klarar skorstenen en 40 kW vedpanna
Och det finns plats klart du får En 8000 l
Och elda. vart 36 timme även vid DUT tills tanken är full igen.
Tar ca 10 timmars konstan eldning och sen är det fullt igen .

Men är begränsningen tex en Alpha UB
Med en medeleffekt på 15 kW Ja då blir det inte mycket över till tankarna . Lägger du nu på ett momentant Utag i effekt på varmvatten
Som en familj tar på morgon och kväll
Cirka 12 kWh per dygn totalt

Det blir en helt annan typ av eldning för den kunden än om du har en fet pipa och en jätte vedpanna .

Så pläderar vi för Staffan
Ja jag kan fysik .ja jag kan räkna . Ja jag är
Dålig på skriva . Det ingår inte i mitt yrke att behöva kunna det .
Förtydligar åt Dig Staffan . Ditt tyckande är inte Guds gåva till alla vedeldare om vad dom är rätt och fel . Det är enbart rätt för dig och för din anläggning och efter ditt liv som du lever det .
 
Jag är fortfarande nyfiken på varför större tank är en nackdel?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Jag med.
 
Men grabbar
Visst jag skriver illa . Men inte så illa va

Det står beskrivet i texter ovan vilka parametrar man andvänder .
Hur en vettig dim går till och att det som beskrivits är räkne exempel
 
V vvs facit skrev:
Ja du är en av dom Daniel tyvärr
Så fort någon utgår från enbart deras egen anläggning är det som ovan beskrivet

Alla faktorer jag räknat upp måste tas i beaktning när ved system ska byggas

Om det vore så enkelt att det erfarenhetsmässigt räcker med 1 anläggning
Sen är man full lärd inom byggnation av ved system vore detta yrke en dröm
Men det är inte så tyvär
Varför tror du att jag enbart har erfarenhet av ett system? Jag har mer erfarenhet än det system jag har nu. Jag inbillar mig inte heller att det system jag har är optimalt. Jag har inte gjort just något mer än att byta panna i det här systemet. Det har definitivt fel och brister.

Mina kommentarer bygger mycket på att jag har hygglig koll på fysiken, och inser då vilka resultat förändringar i systemet leder till.
 
@Daniel 109
Du utgår fortfarande från dig själv
Ytterst få har chans att bli bättre en sin mentor
Inom det yrket man väljer.
Ska man lyckas med det måste man ha flera mentorer .
Är man sin egen mentor blir startsträckan lång
Och allt måste upptäckas på egen hand

En av mina mentorer som tyvär gått bort
Va en av Sveriges vassaste inom den här branschen .
Hade nöjet att få jobba parralelt med honom
I 26 år med delad kunskap
 
Facit. Jag har läst lite det du har skrivit. Jag ser inte riktigt var du nämner nackdelen med större tank i TS fall än den på 1000 liter du rekommenderar. Varför blir en på tex 1700 liter sämre eller t. om en på 2m3 om allt annat lika? Är det bara tiden att värma tanken eller är det något mer?

Jag tror att du kan säkert otroligt mycket, läste några värmepumpinlägg här av dig som jag tycker bevisar en del.

Men jag har lite svårt att hajja vad du skriver och menar...
Så gör ett försök.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
V vvs facit skrev:
Du kanske inte vet om det men när du skriver som du gör kallas det för förminskningstekniken . Det kan du utöva hemma i stället .
Det säger en som vet att han har fel, men inte vågar erkänna det! Eller som Palme sade -"snus är snus och strunt är strunt!

Att jämföra din polare med Paganini, var att hissa även mentorn till skyarna.

Glädjande nog noterar jag att det inte längre är något fel på din skrivförmåga.

Slutligen:
Ts. Bry dig inte om vad Facit VVS säger angående ackumulatortankens storlek, ty han veta icke vad han säga!

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.