Hej,
(insåg att jag lagt min tråd i fel forum tidigare samt att jag hade lite för många olika frågor i tråden, så lägger en ny här - admin får ta bort om det är fel)

Vi har köpt ett fritidshus från 1920 tal och håller på att renovera ett sovrum och undrar hur vi skall gå tillväga med taket.

Det har suttit spänd väv över, som vi rivit ner (och dragit ut en miljon småspik). Under ligger ett målat pärlsont tak som vi vill frächa upp med vit färg.

Hur går vi tillväga?

Jag tänker

1: slipa av ojämnheter
2: spackla ev större skador. spackla igen spikhålen med?
3 slipa hela taket lätt (rugga upp)
4: måla

Är det något specifikt vi behöver tänka på?
Vilken typ av färg?

Taket har även en del lite för kraftiga springor som ni ser på nedan bild. Har läst att man kan stoppa dessa med ulltråd exempelvis (fog rekommenderas inte pga risk att det spricker efter hand?). Är det rätt tänkt? Målar man taket innan eller efter man täckt igen springorna med ulltråd? tänker att innan så kanske man ser ulltråden då den kommer skilja i färg, efter kan det uppstå krackeleringar i färgen?

Tacksam för svar :)
 
  • Närbild på målat pärlsponttak med uppenbara springor och tecken på tidigare spikning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur breda springor, om dom inte är större än 1cm funkar målarfog? Målarfog eller spackel i spikhålen.
 
Vi har fixat upp vårt tak från slutet 1800 och då använt fog. Den är elastisk så det känns som att det kommer funka. Men vi vet inte hur det blir om 100år

Först spärrgrund och sen om man vill toppfärg.
 
Hallå,

och tack för mycket snabba svar!

De är väl ca 1 cm på de ställen som är värst. Kan det alltså fungera med målarfog? Var inne på det först då det är elastiskt men har läst på andra ställen att det kanske inte funkar optimalt.

Oskar - hur längesedan fixade ni ert tak?

hade inte koll på spärrgrund - låter som en mycket bra produkt :) Spelar märke någon större roll ?
 
Tack för länken! Den har jag missat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.