Danin Danin skrev:
Det låter ju otroligt bra och en bra sänkning. Ja tänkte efter råden göra detsamma och stänga av el i källaren, sänka ordentligt på övervåning och överlag enbart ha 20-21 grader på första våningen.
Hur stor var den totala golvytan i huset ? För detta huset är ju stort.
Har du el eller fjärrvärme i källaren?
 
L Låset skrev:
Har du el eller fjärrvärme i källaren?
Det är fjärrvärme, vi har inte flyttat in än. Men när vi var där så var det väldigt varmt i huset. Ca 24-25 grader på alla tre plan.

Det var tidigt på morgonen samt väldigt kall och blåsig dag ca 2-3 grader. Vilket får mig och tro de gasar på ordentligt.

Ja blev dock lite förvånad för huset verkade med de enorma väggarna väldigt välisolerat. Samt nyare treglasfönster på nedervåning. Samt ingen ventilation alls knappt. Då ja även såg lite kondens på vissa rutor.
 
Är det termostater på elementen?
Är dom gamla?
Från när är fjärrvärmecentralen?
Utetemperaturgivare?
Innetemperaturgivare?

Gamla termostater på elementen kan ha väldig hysteres (pendlar i temperaturen).
Reglercentralen för värmesystemet kan vara felinställd.

Det finns olika skolor om man ska använda innetemperaturgivare eller inte. Med innetemperaturgivare så kan man få mindre svängning på temperaturen inne, men det gäller att placera givaren på bra ställe.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det termostater på elementen?
Är dom gamla?
Från när är fjärrvärmecentralen?
Utetemperaturgivare?
Innetemperaturgivare?

Gamla termostater på elementen kan ha väldig hysteres (pendlar i temperaturen).
Reglercentralen för värmesystemet kan vara felinställd.

Det finns olika skolor om man ska använda innetemperaturgivare eller inte. Med innetemperaturgivare så kan man få mindre svängning på temperaturen inne, men det gäller att placera givaren på bra ställe.
Hej kommer gå igenom elementen, det är äldre element inte de platta moderna utan med hål mellan elementen. Jag har tänkt att eventuellt byta ut termostat? Ska man byta ut dem till något modernt som går kontrollera med app möjligtvis ? Eftersom de är stort hus vore de smidigt att kunna kontrollera värmen på det sättet.
 
Ska du fortsätta med fjärrvärme så finns det ingen anledning att byta elementen. Bevisligen räcker dom ju till för att få tillräckligt varmt... Däremot kan det vara en idé att se över regleringen så det inte är onödigt varmt där det inte behövs. Dock är det inte säkert att nya termostater ger någon besparing så länge dom gamla duger till att hålla en någorlunda jämn temperatur på den nivå man önskar.
 
  • Gilla
kolio
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska du fortsätta med fjärrvärme så finns det ingen anledning att byta elementen. Bevisligen räcker dom ju till för att få tillräckligt varmt... Däremot kan det vara en idé att se över regleringen så det inte är onödigt varmt där det inte behövs. Dock är det inte säkert att nya termostater ger någon besparing så länge dom gamla duger till att hålla en någorlunda jämn temperatur på den nivå man önskar.
Fjärrvärmen kostar 65 öre kwh, och 3500kr årskostnad. Bra eller dåligt?
 
Det är ett ganska bra pris. Även om värmepump är billigare i drift så är det ju en hyfsad investeringskostnad som ska betala igen sig.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ett ganska bra pris. Även om värmepump är billigare i drift så är det ju en hyfsad investeringskostnad som ska betala igen sig.
Ja tror också det är ett bra pris.

Hur mycket tror ni en effektiv insats kan påverka ? Jag köper den främst för jag tycker det är mysigt samt att jag gillar den torra luften av att elda. Det är sen ett plus om jag kan dra ner på fjärrvärmen. Sen gillar jag hugga ved så det är ju ett plus :)
 
Bara en kommentar till de tjocka väggarna. Ni har antagligen (som jag) två murade väggar med en luftspalt i mellan. Det var så man "isolerade" hus på den tiden i Skåne. Det är nästan som att inte ha isolering öht. Om jag lägger handen på väggen en kall och blåsig dag är väggen kallare än mina fönsterrutor.

Men att göra något åt det krävs stora ingrepp i fasaden (om man isolerar utifrån). Och det är inget man vill göra på ett gammalt hus där fasaden ofta har stor charm.
 
G Galten skrev:
Bara en kommentar till de tjocka väggarna. Ni har antagligen (som jag) två murade väggar med en luftspalt i mellan. Det var så man "isolerade" hus på den tiden i Skåne. Det är nästan som att inte ha isolering öht. Om jag lägger handen på väggen en kall och blåsig dag är väggen kallare än mina fönsterrutor.

Men att göra något åt det krävs stora ingrepp i fasaden (om man isolerar utifrån). Och det är inget man vill göra på ett gammalt hus där fasaden ofta har stor charm.
Hej, och där ser man. Så galet om det är som du säger. Gäller detta gamla stenhus då eller vad kallar man 1920 tals hus med tegel och puts på ?

Varför går det inte borra hål och spruta in isolering, typ som man gör på vindar ? Är det som du säger vad kan man annars göra för något ? Ny fasad med tilläggsisolering, eller vad är bästa sättet utan att riva huset :)
 
Det skall gå att spruta isolering i luftspalten, men det finns många som är emot det. Jag har inte vågat.

Jag tänker inte göra något åt min dåliga isolering. Nu är jag nere på en sån månadskostnad att det inte känns motiverat. Visst, en riktigt kall vinterdag orkar inte huset upp till mer än 17-18 grader. Men då kör jag braskaminen konstant istället. Och antalet riktigt kalla dagar i Skåne är väldigt begränsat..

Jag fattar det som att isolering utifrån är det bästa om man vill isolera. Och ni har putsad fasad så det kommer inte synas så mycket heller.
 
Räknade lite snabbt jämfört med vårt hus byggt på 70-talet (inte mycket isolering i väggar och /-glasfönster) och kompenserat för extra vindsisolering, uppvärmd yta och innetemperatur så stämmer förbrukningen nästan på pricken. Vi har samma klimat. Så förbrukningen är helt normal.

Du borde räkna hem byte till en luft/vattenvärmepump på 5-6 år.
 
G Galten skrev:
Det skall gå att spruta isolering i luftspalten, men det finns många som är emot det. Jag har inte vågat.

Jag tänker inte göra något åt min dåliga isolering. Nu är jag nere på en sån månadskostnad att det inte känns motiverat. Visst, en riktigt kall vinterdag orkar inte huset upp till mer än 17-18 grader. Men då kör jag braskaminen konstant istället. Och antalet riktigt kalla dagar i Skåne är väldigt begränsat..

Jag fattar det som att isolering utifrån är det bästa om man vill isolera. Och ni har putsad fasad så det kommer inte synas så mycket heller.
Varför vågar man inte isolera i luftspalten, är det för det blir väldigt många hål beroende av cc mått på reglar eller för fukt ?

Vad kan det kosta uppskattningsvis att isolera utifrån ? Antar det blir trähus då.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Räknade lite snabbt jämfört med vårt hus byggt på 70-talet (inte mycket isolering i väggar och /-glasfönster) och kompenserat för extra vindsisolering, uppvärmd yta och innetemperatur så stämmer förbrukningen nästan på pricken. Vi har samma klimat. Så förbrukningen är helt normal.

Du borde räkna hem byte till en luft/vattenvärmepump på 5-6 år.
Du menar jag kommer undan billigare med luft/vatten än fjärrvärme för 65 öre kwh ?

Det känns svårt om det är isoleringen som är problemet. Men kunde ja sänka förbrukning med hälften vore de värt en bra slant. 35.000kr ner till säg 20.000kr om året är en stor besparing. Då kan man räkna hem en 150.000kr investering på 10 år.

Men känns som elpriser kommer fortsätta öka iom elbilens inträde och elen är bristvara, särskilt i södra delarna av Sverige som inte ens har kapacitet att öppna upp större företag som slukar el.
 
Fjärrvärmepriserna lär knappast stå still heller och definitivt inte om kommunen säljer energibolaget, så jag antar att du vet hur du ska rösta? ;) :D

Men givetvis är första prio att få ner energiförbrukningen innan man räknar på uppvärmningsalternativ, det finns dock egentligen inget mer än att sänka inomhustempen. Isolera mer går bara inifrån vilket är ett gigantiskt jobb så det lär aldrig löna sig. Utifrån är det minst lika kostsamt. Byta fönster till mer energieffektiva lönar sig aldrig heller.

Så, sänker du inomhustemp till 21 grader så gör du istället av med c:a 37500 kWh. Med fjärrvärme så kostar det dig 27 tkr om året.

Min poäng var att det ibland är klokt att se över sina alternativ :).

Överslagsmässigt så borde du producera 1 kwh värme för c:a 30 öre med luft/vattenvärmepump vilket ger dig en besparing på c:a 16 tkr/år. En pump borde kosta runt 120 tkr att få installerad vilket ger en återbetalningstid på 8 år. En värmepump räknar man håller i c:a 15 år. Så på den tiden har du sparat runt 100 tkr. Även om elpriset ökar finnas det sannolikt pengar att spara.

Självfallet är det klokt att räkna lite noggrannare på det det, och det lustiga är att ju mer energi du förbrukar ju mer sparar du jämfört med fjärrvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.