Jag har som hobby att bygga slott/hus/broar m m i frigolit, som jag sedan målat ett par tre gånger med finbetong för att de ska hålla utomhus i regn och rusk. De blir hårda och håller i åratal, men jag tycker att finbetongen /köpt på Byggmax/ är för grov. Allteftersom jag blivit bättre på själva frigolitstommen, så skulle jag vilja få fram de fina detaljer man kan skulptera i frigoliten. Med finbetongen så försvinner dessa. Finns det något annat som är tunnare men som håller för ändamålet? Jag har testat t ex Powertex, som är fantastiskt, men det blir för dyrt.
 
Det finns ju mindre fraktioner i tex Cementbruk A eller ännu finare Lagningsbruk A.
 
Eller varför inte blanda cement och sand själv. Då kan du ju själv välja hur fin/grov du skall ha betongen.
 
Du kan använda lamineringsepoxy också. Då får man blanda i sand och färg enbart efter smak. Epoxy brukar funka direkt på cellplast men prova på en skräpbit innan för säkerhets skull
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Blanda själv är såklart det bästa. I princip skulle man kunna köra med bara cement och vatten där man vill få fram riktigt fina detaljer.
Ett annat alternativ är att köra med kakelfix som har betydligt finare ballast än färdiga betongblandningar.
 
Polymerbetong. I princip cement+sand+trälim. Används till slagtåliga saker som vattenrännor och fodertråg till djur.
Kolla med FinjaBetong.
 
Om jag får flika in en sido fråga, hur målar du cement/betong? Bygger ramper till fingerboard med sonen och behöver också en väldigt slätt yta.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det finns ju mindre fraktioner i tex Cementbruk A eller ännu finare Lagningsbruk A.
Tack, det ska jag kolla!
 
GoC GoC skrev:
Eller varför inte blanda cement och sand själv. Då kan du ju själv välja hur fin/grov du skall ha betongen.
Tack, det blir alternativ 2!
 
useless useless skrev:
Blanda själv är såklart det bästa. I princip skulle man kunna köra med bara cement och vatten där man vill få fram riktigt fina detaljer.
Ett annat alternativ är att köra med kakelfix som har betydligt finare ballast än färdiga betongblandningar.[/QUO
Tack, nu har jag flera alternativ, och ska testa, undersöka alla!
 
L Leif i Skåne skrev:
Polymerbetong. I princip cement+sand+trälim. Används till slagtåliga saker som vattenrännor och fodertråg till djur.
Kolla med FinjaBetong.
Tack, ska undersöka, visste inte att det fanns så många möjligheter!
 
T topmount skrev:
Om jag får flika in en sido fråga, hur målar du cement/betong? Bygger ramper till fingerboard med sonen och behöver också en väldigt slätt yta.
Jag brukar blanda acrylfärg, eller helt vanlig vit vattenbaserad färg, med vitt spackel, det har funkat för mig, men jag har inte så stora krav mer än att det ska hålla ute. Färgen har dock hållit.
 
Inga bilder på skapelserna? :D
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inga bilder på skapelserna? :D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inga bilder på skapelserna? :D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inga bilder på skapelserna? :D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inga bilder på skapelserna? :D
K Kristina J skrev:
Jag brukar blanda acrylfärg, eller helt vanlig vit vattenbaserad färg, med vitt spackel, det har funkat för mig, men jag har inte så stora krav mer än att det ska hålla ute. Färgen har dock hållit.
K Kristina J skrev:
Jag har som hobby att bygga slott/hus/broar m m i frigolit, som jag sedan målat ett par tre gånger med finbetong för att de ska hålla utomhus i regn och rusk. De blir hårda och håller i åratal, men jag tycker att finbetongen /köpt på Byggmax/ är för grov. Allteftersom jag blivit bättre på själva frigolitstommen, så skulle jag vilja få fram de fina detaljer man kan skulptera i frigoliten. Med finbetongen så försvinner dessa. Finns det något annat som är tunnare men som håller för ändamålet? Jag har testat t ex Powertex, som är fantastiskt, men det blir för dyrt.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inga bilder på skapelserna? :D
K Kristina J skrev:
Jag har som hobby att bygga slott/hus/broar m m i frigolit, som jag sedan målat ett par tre gånger med finbetong för att de ska hålla utomhus i regn och rusk. De blir hårda och håller i åratal, men jag tycker att finbetongen /köpt på Byggmax/ är för grov. Allteftersom jag blivit bättre på själva frigolitstommen, så skulle jag vilja få fram de fina detaljer man kan skulptera i frigoliten. Med finbetongen så försvinner dessa. Finns det något annat som är tunnare men som håller för ändamålet? Jag har testat t ex Powertex, som är fantastiskt, men det blir för dyrt.
Ser att bilderna har helt fel proportioner - det ska vara mera långsmalt - men jag vet inte hur jag fixar det.

KlmO5YxLSbiG7xFvKVoc5B1JGR94XJDEDVoBWyAjRdWy1bOKskAdDpdxGkfaVmTyjnRLIEbdd0sa2RUAV_4Flt_mmOgNf1o_U3W88aJ8aRjoRFkZiiJ1NSoFcqtsdKRxMlSzCEaWHdk5GG-NTngdxNALXMJUTnqWtp_Fbd1QVYNEHFJ29iEirQtcHewf4Py2pRkkwlsi22_pMfiGRU1Ki6NVwezoIlzCV1syieFI56AT-lIQTvWBAm4GEAZ0qwtHNtZ7JH892wCEfoGAsPSOlTA7whHEUGKbxlxVjuv5_MCGvW5CYmPnE1pszraOOmPgVy9zivZMQxVOq-xMK-5JcLdEt3tMYzfIl7s-8JudIRpYIzIFJvDHhXK5eBvdScPPHIhDWF6Oh4_55P3m5Evbyda6N-WVOUirJG4JocjGlKEOHDnFpd35USOcJC40RvPHlv5cjk4lyd7cCl1Ce1QBEEVdCkTptF3CIPVJwp3y7fGw_ytbV_KEEAJnuXI1RrBSQG-pYczd3FTOWWFrV9QTitb96tjYk5RanBGd3ZQDp2du9Le-tFY-xgtWS-1vHQvgI7w5CeWA2GfG0HdDlBmNPTO1YfOulgWgCrY3GoG7Q7Uk7Norz0xm1e_b_lZItPz0Nosb8ZlGmvZYk_naNFQOmaKQVpyjKB1iWMtPmxCwmj3yZmrcfgRnixJM=w1137-h640-no




K Kristina J skrev:
Jag har som hobby att bygga slott/hus/broar m m i frigolit, som jag sedan målat ett par tre gånger med finbetong för att de ska hålla utomhus i regn och rusk. De blir hårda och håller i åratal, men jag tycker att finbetongen /köpt på Byggmax/ är för grov. Allteftersom jag blivit bättre på själva frigolitstommen, så skulle jag vilja få fram de fina detaljer man kan skulptera i frigoliten. Med finbetongen så försvinner dessa. Finns det något annat som är tunnare men som håller för ändamålet? Jag har testat t ex Powertex, som är fantastiskt, men det blir för dyrt.
hcdQXTNO4Hba0WsQ7M1hBH5vYhFQ898DBr2k0vbEz-cgfxoBz0aj3Xb7pRS4Vmn1kc-5-CoxffHIL7fKPA-DWFP9w3OPjTCvz1dlrqpJiykZ6Pv9-tWkZ-i0fqt5TbMTinNl5b8PTIb-pnpAlGq5upKTpqNrAD-rJ7Se9ZUydKzSuKxBHfjgGFOOGIkMvQDaTA_01P6EAr1h0hltIcgpOaYY-LT9kteHI6j1cdnXYFZWoU9g5lbj3TKijR61thVMR9NyCitdyeEvt3o-Ikxto-K4tUTbB2jkLLwYjSsrnbtdEWQRhkp9AW5Cdy5TSl36ns6IJuhsh5rcbGGzpbMrGNB0gE4Nk_Cpj2KTsHy8pDnrSqTYNi6RdzB5wAiK3-ghh78fpXzrIIyop-np1VyjSVanvTpKNpHF01h4f_RqsOjZdfNEtAvWEkAJdTNmdHP6hCX4zMk5-jTPbB3-eVQ-JaOb_sSXvY1-WTz8fVq6RN5YAYmAPUtMFQoIHjfadDjI57mESLUuVd21cg_5QY-nS5Gwl_H1fgKv8m0wE5biRc5I4Xfc0rLEZHzlcOwORRH0iErKXtwdgzvgvDYL5aUxHPIoR6dcCv0HZdHjRhv-0uahwzSMCqmOwCimgYXR5WcP5vZhI4CNf-2sE8eSP4f_iY1hyVGbfcSa6YCpQNUrrslOwAWshKGPsjpd=w1137-h640-no
 
  • Gilla
Doson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.