Hej, då jag går i lite byggtankar och olika värmesystem/tekniker, så är jag nu lite nyfiken att höra från er som har solceller, hur mycket detta producerade under November som var extremt solfattigt i Sverige i år? (gärna om någon har jämförelsesiffror med en mer normal november månad med). Så man får en hum om hur effektivt det är.

Tack på förhand
 
A Arnodt skrev:
Det finns specialforum för solceller med ofta mycket detaljerade info över fungerande anläggningar, se t.ex.
[länk]
Skall kika lite där då
 
Rent tekniskt spelar det ingen större roll hur mycket eller lite som produceras under en dålig vintermånad - Det viktiga är den totala produktionen under ett normalt år. Det är ju det man får betalt för och/eller kan kvitta mot köpt el när det behövs.

Undantaget är väl om man har solcellerna som sin primära energikälla i en off-grid-lösning, men då är det en helt annan lösning med egna energilager etc.
 
Har en anläggning på 10kWp November ca 100kwh riktning söder i Skåne sämsta månad December ca 60kwh
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent tekniskt spelar det ingen större roll hur mycket eller lite som produceras under en dålig vintermånad - Det viktiga är den totala produktionen under ett normalt år. Det är ju det man får betalt för och/eller kan kvitta mot köpt el när det behövs.

Undantaget är väl om man har solcellerna som sin primära energikälla i en off-grid-lösning, men då är det en helt annan lösning med egna energilager etc.
För mig handlar det om ett sommarställe, därav är det lite av intresse för mig. För det skulle kunna innebära att jag när jag bor där (sommarmånader) kanske inte behöver betala så mycket, och dels när jag inte bor där om det är tillräckligt för att driva en underhållsvärme i det fallet. Så därav är jag intresserad att veta vad den ger under dåliga förutsättningar.

Sen förstår ju även jag att det är "årsproduktionen" som utjämnar det hela
 
Min årsproduktion matchar kwP på mitt läge och lutning får ut 10MWh på 10 kwp.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Solceller för värme på vintern fungerar tyvärr väldigt dåligt. För att få ut så mycket som möjligt ska man i så fall inte gå omvägen via elektricitet, utan låta solen värma det som ska värmas direkt. Är syftet bara att hålla huset torrt och lite varmare än omgivningen så skulle jag satsa på en luftsolfångare med cirkulation av inneluften.
 
  • Gilla
leifa.k och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.