Hej.

I mitt nya kök tänkte jag lägga in parkettgolv och läste att många brukar hårdvaxa det, vissa lackar det, andra oljar in det.

Jag vet inte riktigt vilka för- och nackdelar det för med sig att göra sånt och undrar om ni kan hjälpa mig.
Undrar även om man måste behandla ytan på detta vis eller om det går bra att bara köpa golvet, lägga det och sen låta det vara (tills man nån dag vill slipa det igen)?

Stort tack på förhand!
 
BirgitS
Parkettgolv är ju normalt behandlade redan när man köper det så inte behöver man göra det själv utan man köper det golv som har den ytbehandling man vill ha.

Lackade golv har god motståndskraft mot vatten och fläckar eftersom allt hamnar ovanpå lacken, så länge som vattnet inte rinner ner i skarvarna mellan brädorna. Men det är svårt att reparera skador. Kräver inget underhåll.

Oljade och vaxade golv får lättare fläckar men är lättare att åtgärda genom att lokalt rengöring, slipning och ombehandling. Måste då och då oljas resp. vaxas om helt eftersom det nöts bort t.ex. vid rengöring.
 
  • Gilla
enriktignovis
  • Laddar…
I just kök slits golvet väldigt t.ex framför diskbänk där man både står ofta på samma plats och dessutom skvätter vatten.
Har tidigare haft oljat golv i kök, det blir fläckar av varje vattendroppe som får torka på golvet.
Har nu hårdvaxolja som slitits och blivit ful och som inte heller vaxats om i tid
Nästa köksgolv blir lackad parkett
 
  • Gilla
enriktignovis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.