Som texten lyder; Hur skulle ni beskära mitt äppelträd?
Trädet är köpt och planterad för tre år sedan. Höjden är ca 2.5 meter

Ett ungt äppelträd om kvällen utan löv, ca 2,5 meter högt, på en gräsmatta med en skjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skall väl vänta till jas månaderna, juli, aug,sept.

Sen inåtväxande grenar klipper jag bort.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klipp dom inåtgående och ta några av dom klenare som går utåt. Man ska ju tydligen kunna kasta en hatt igenom trädet.

Vänta inte JAS, slipa sekatören nu och klipp nära så att det inte blir en massa små ”hängare” i trädet.
 
  • Gilla
teklov
  • Laddar…
Personligen tycker jag att plantskolorna toppar träden på tok för lågt. Men det säljer väl bättre om det ser ut som små träd i handeln. Jag tycker att kronan hamnar på tok för lågt.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Jag kan hålla med, man ska kunna klippa gräset obehindrat under.
 
Jag retar mig otroligt på de lågt sittande grenarna på mina träd. Förra ägarna var småväxta och de lägsta grenarna har varit bokstavligt talat i knähöjd. De lägsta har jag kapat bort helt utan hänsyn till trädets utseende för att kunna röra mig runt stammen.
 
Det blir så om man inte stammar upp träden och bildar en ny krona.
 
Tycker att du ska vänta till JAS, det är inte bra att beskära på vintern, särskilt inte när det inte är riktig vinter som nu.

Sedan beror det ju väldigt mycket på hur högt och brett du vill ha trädet.
 
Förr klippte man altid på vårvintern. Det funkar det också.
 
D Daniel 109 skrev:
Förr klippte man altid på vårvintern. Det funkar det också.
Förr var det vinter på vårvintern, och trädgårdsmästarna hade fullt upp med annat på sommaren.
 
Glömde en viktig sak. Sekatörer sprider kräfta på träd. Ha en burk T-röd och doppa sekatören i mellan klippen, speciellt viktigt när du går från träd till träd, men du sprider även smittan från olika delar av trädet om du har smittan och klipper.
 
  • Gilla
Micke08 och 2 till
  • Laddar…
T teklov skrev:
Som texten lyder; Hur skulle ni beskära mitt äppelträd?
Trädet är köpt och planterad för tre år sedan. Höjden är ca 2.5 meter

[bild]
Börja med att slå ner en stötta och förankra trädet i så det kan växa rakt och ha bara ett toppskott och tre våningar med grenar på stammen klipp bort allt som är dåligt och som växer innåt
 
Ackmyren Ackmyren skrev:
Glömde en viktig sak. Sekatörer sprider kräfta på träd. Ha en burk T-röd och doppa sekatören i mellan klippen, speciellt viktigt när du går från träd till träd, men du sprider även smittan från olika delar av trädet om du har smittan och klipper.
Stämmer bara delvis tyvärr, kräfta är främst luftspridet och sprids under hösten. Så har man det i träd nära är det i princip lönlöst att hindra det. Syns tydligt på hur det uttrycker sig i trädet, sjukdomen kan inte spridas genom grenarna, bara mellan där det uppstått en skada på barken. Därför ser man det ofta mitt på vattenskott där grenen piskats av andra grenar. Sällan men ser det i ändar där det beskurits med sekatör.

För att besvara grundfrågan, vänta tills JAS med att beskära - trädet läker snabbare och skjuter färre skott då. Ta bort de nedre grenarna och de som växer inåt, kanske toppa trädet med om du inte vill ha det så högt. All beskärning som behövs kan du göra med såg, kan du använda sekatör ät det onödigt om kommer bara leda till att trädet skjuter massa vattenskott.
 
Unga träd ska man uppbyggnadsbeskära i flera år för att få ett kraftigt och bra träd. Detta görs bäst på vår/vårvinter för då lägger trädet all sin kraft på att "tjocka" till sig. JAS beskärning gör man som underhållsbeskärning på äldre fruktgivande träd, man ska helst inte få frukt på för unga träd då grenarna inte klarar tyngden.

Så till beskärning, toppskottet lutar lite åt vänster på bilden, hade det varit mitt träd skulle jag kapat den vid ett inåtgående skott för att räta upp kronan.
Man ska sträva efter 3 kanske 4 sidogrenar, resten kan man ta bort. Man ska inte ta bort mer än 50% på längden på grenarna och toppskottet ska vara ganska mycket högre än sidogrenarna vid beskärning. Klipp alltid vid ett utåtgående skott för att grenarna ska sträva utåt.

Detta är vad jag fått till mig när jag frågat på plantskolor och sökt information. :)

Detta klipp är bra tycker jag!
 
  • Gilla
Ullis73 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.