Hej
Har tagit bort en gammal dörrkarm mellan vardagsrummet och ett annat rum och ska sätta en dörromfattning där efter jag lagt golv imorgon men det finns ingen dörromfattning som är 25,5 cm. Jag måste också bygga ut med reglar 4 cm för det är den skillnad med väggen. Men hur gör jag med dörromfattningen?? Finns dom som max är 20 cm :thinking:

Bild och tips mottages gärna:D En avlägsnad dörrkarm med en synlig träregel och ojämn vägg som förbereds för en ny dörromfattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En avlägsnad dörrkarm med en synlig träregel och ojämn vägg som förbereds för en ny dörromfattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlägsnad gammal dörrkarm med synligt träregelverk intill en vägg med trägolv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivna träreglar och en borttagen dörrkarm i en husrenovering, krävande en anpassad dörromfattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör först grovjobbet, dvs bygg upp den bit som fattas så att väggarna hamnar jämnsmed varandra, eller såga bort den överskjutande biten på den vägg som sticker ut. Sätt därefter en lämplig avlång bit av t ex plywood, som du sågat till i rätt mått, över väggänden. Spackla och slipa den med snickerispackel så den blir slät.
Därefter sätter du dörrfoder runtom, spacklar och slipar eventuella glipor, och målar. Kan behövas flera strykningar med slipning emellan för att få det snyggt.

Om du är väldigt inne på att ha en slät yta så använd masonit istället för plywood.
 
  • Gilla
Mari91
  • Laddar…
Du kan använda vad du vill till dörromfattningen det måste inte vara något speciellt.
Det finns bredare dörromfattningat t.ex byggmax har även 130 och 155mm.
I äldre hus är dörromfattningar ofta av plankvirke eller spontat virke.
Det ser ut som om det är lite skevt om inte bilden lurar mig.
 
  • Gilla
Mari91
  • Laddar…
Om du är väldigt bra på att såga fint och rakt, eller har eller kan skaffa tillgång till exempelvis en bordscirkelsåg eller bandsåg, kan du helt enkelt köpa den dörromfattning du vill ha och sen klyva den på mitten. Den bit som du lägger in mellan halvorna behöver ju inte ens vara likadan; tvärtom kan du ju välja ett helt avvikande träslag eller färg för att få till en fin bindning. Är bara sågkanterna raka får du bra resultat om du limmar ihop bitarna med vanligt trälim, sätter dem i spänn med så många tvingar som du bara kan skramla ihop medan limmet torkar, samt slipar till och målar/lackerar ytan efteråt.

Har du inget bra sätt att såga så kolla med något snickeri/hyvleri där du bor.
 
  • Gilla
Tonito och 1 till
  • Laddar…
Masonite eller plywood låter i mina öron helt fel - Jag säger lite som övriga, bygg ut och få det jämnt men sedan skulle jag vilja påstå att ett besök på närmaste större byggvaruhus med måtten i hand och be dem remsa till en 16mm MDF skiva i dina mått. Passa på att fundera ut om du behöver några hyllplan eller liknande i förrådet eller i någon garderob och be dem remsa upp spillet i dessa dimensioner. 400-500kr för skivan + en slant per snitt.
Snyggare och slätare lösning är svårt att hitta som ger minst efterarbete - Masonite är ju böjligt som tusan och svårt att få rakt, plywood kommer du att få spackla dig less innan du har ett gott resultat.

MDF + Byggmarknad med väggsåg = Problemet löst med hyllplan på köpet!

Det är vad jag tycker och den variant jag kör/kört på, sågar förstås själv iofs...
 
  • Gilla
DaSo och 2 till
  • Laddar…
Ingen dum lösning det heller, men då TS skriver 25.5cm bredd så skall man upp till 300mm limträ x 3 = 600kr och så kvarstår kapning om TS inte har de möjligheterna själv, absolut lite spill men till högre pris om man får bonus på en större skiva.
Vill man ha trä-looken så är det helt klart ett bra alternativ!
 
slacker slacker skrev:
Masonite eller plywood låter i mina öron helt fel - Jag säger lite som övriga, bygg ut och få det jämnt men sedan skulle jag vilja påstå att ett besök på närmaste större byggvaruhus med måtten i hand och be dem remsa till en 16mm MDF skiva i dina mått. Passa på att fundera ut om du behöver några hyllplan eller liknande i förrådet eller i någon garderob och be dem remsa upp spillet i dessa dimensioner. 400-500kr för skivan + en slant per snitt.
Snyggare och slätare lösning är svårt att hitta som ger minst efterarbete - Masonite är ju böjligt som tusan och svårt att få rakt, plywood kommer du att få spackla dig less innan du har ett gott resultat.

MDF + Byggmarknad med väggsåg = Problemet löst med hyllplan på köpet!

Det är vad jag tycker och den variant jag kör/kört på, sågar förstås själv iofs...
Eftersom där redan är masonit i väggarna föreslog jag det, trots att du har rätt om dess egenskaper i övrigt. MDF tänkte jag också på, men det är tungt, svårbearbetat, svårt att måla, och väldigt känsligt för fukt, så själv använder jag det med stor urskiljning. Men alla material har sina för- och nackdelar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.