17-18 KW per eldad timme under en 2 timmars period blir ungefär den energi som tillgodoses
Från pannan

Räkna en gång hur lång tid det tar att fylla magasinet mot mängden ved du får in i pannan och när huset tar dem kWh det behöver . Det är inte alltid 14 + ute och allt du eldar går till tank .
1500 liter har ett energi innehåll på dryga
63 kWh .
Det ska vara enkelt att elda . En tändsats
Som tar sig , fyll upp vedmagasinet en gång
Klart
Åk till jobbet och du vet om att tankarna klarar
Det pannan kan ge på ett inlägg
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Men alltså, jag förstår inte. Om tanken varje dag laddas till 100% är den ju för liten. Om den tappar all energi på 10 timmar är den för liten. Och hur lång tid det tar att elda upp det spelar väl ingen roll alls. Det är ju inte så att man sitter och tittar på pannan hela dagen.
Och att tankbotten skulle bli så kall så plåten rostar..... nej. Du har ju minst 20° på radiator returen och har du tappvattenslingor som kyler tankbotten mer ändå så har du dessa problem oavsett storlek på tanken.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vvs facit har sannolikt inte någon egen erfarenhet av vedeldning.

Tumreglerna ger en minsta praktisk volym. En större volym är att föredra. 1000l kommer att funka. Men i längden kommer man att önska att man satte in lite mer volym, om det får plats.
 
Du behöver inte ha mer tankar en vad vedpannan har effekt att kunna tillföra .

Och läste du nu vad jag skrev om medeleffekten på eldningen. slutet på
Eldningen ger den inga 17-18 KW

Det jag presenterat nu är ett exempel på
Hur. Det ser ut och erfarenheter på
Ett par hundra vedanläggningar genom åren
 
D Daniel 109 skrev:
Vvs facit har sannolikt inte någon egen erfarenhet av vedeldning.

Tumreglerna ger en minsta praktisk volym. En större volym är att föredra. 1000l kommer att funka. Men i längden kommer man att önska att man satte in lite mer volym, om det får plats.
Jag gjorde min första vedpanna för över 40 år sen
Långt innan det fanns laddomater och byggde
Skiten på självcirkulation och ejektor
 
Det är bättre att du räknar på energimängden än effekten. Om du dessutom lär dig enheterna blir det lättare att förstå.

Du eldar inte med ved, eller hur?
 
Vad har du en ejektor till i ett självcirkulations system? Eller ett värmesystem överhuvudtaget.
 
Pannans medeleffekt har just inget med behovet av tankvolym att göra. Medeleffekt per timme var övrigt en ny enhet...

Det är framförallt husets effektbehov och hur länge man vill att det ska kunna klara sig utan att elda. Man kan vara mer flexibel med större volym.

Uppenbarligen har du letat igenom mina inlägg för att försöka hitta något att kritisera. Jag har inget behov av ett blåsrör på min anläggning eftersom jag har andra skydd. Därav vakuumventilen.
 
Det är energin som är av intresse inte effekten.

Min nödkylning är i princip onödig, men det ska vara det enligt dagens normer. Jag har dubbla säkerhetsventiler som var för sig klarar effekten, men eftersom skvallerröret är öppet ska det mycket till om de ska öppna. Många system är inte öppna alls. Det funkar det med.
 
Staffans2000
V vvs facit skrev:
Det som är intressant att titta på är medeleffekten under en 2 timmars period när du har fyllt upp fullt och brasan är igång

Erfarenheten säger nyttjad av dina 23KW i märkeffekt kanske du har 17-18 KW per timme i snitt
En bra skiktad 500 liters tank som du tar ut 40g ur (80-40) har ett energie innehåll på
21.7 kWh .
Så i ditt fall om du inte ska elda ihjäl dig innan tankarna är fulla är 1000 l då du måste tänka på att
Huset också tar energie vid eldning
Vilket förlänger eldningen destokallare det är ute .
Det kan med andra ord ta vid 0 ute nästan 4 timmar hård eldning innan tankarna är fulla
Sen ca 10 timmar innan eldning måste igång igen om huset tar ca 4 KW vid 0 ute

Eldas inte tankar upp temp och det finns lite slinger för Vv i dom riskerar man kondens utfällningar i botten . Rost ! Många tankar
Har jag bytt och byggt om i gamla ved system

Det är förslaget du skulle fått av mig vid ett plats besök
Mvh

Det är kvalificerat struntprat att tusen liter är lagom! Själv har jag tvåtusen liter till en tjugofemkiloWatts panna, och jag önskar att jag hade en större tank. En normalvinter eldar jag var tredje dag i ungefär åtta timmar. Eftersom TS eldar i en förugn, som för övrigt är en riktigt bra mojäng. Däremot fungerar den riktigt bra först när den kommit upp ordentligt i temperatur. Att då sluta elda för att tanken är full, är en riktigt dålig lösning, såväl ekonomiskt som praktiskt. TS. Bry dig inte om vad Facit vvs skriver, för han vet inte vad han talar om. Skaffa en så stor tank du bara kan, så kan du om du vill, elda en hel dag. När det första inlägget brunnit ut, fyller du bara på igen och igen, utan mellanliggande upptändning, för att sedan vänta några dagar till nästa gång. Det är det som är bekväm eldning!
Att stora tankar ger rostproblem är ren rappakalja, eftersom problemet med en så kall botten aldrig uppstår.

Facit vvs må ha installerat vedpannor sedan Hedenhös, men begriper sig på dem, det gör han inte!!!

Tips från fd. Rörläggaren och sedan länge vedeldaren: Staffan
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
V vvs facit skrev:
Jag gjorde min första vedpanna för över 40 år sen
Långt innan det fanns laddomater och byggde
Skiten på självcirkulation och ejektor
Det här var däremot intressant. Vilken funktion hade ejektorn i en skit med termosifonisk cirkulation?
 
Du Staffan 2000 :crysmile:
Begriper sig inte på dom skriver du
Tänker inte ens kommenterar det
Ha en bra dag
Under tiden du får bo i pannrummet dom 4 timmar det tar att fylla 2000 liter utan att huset
Tar någon effekt .

Det är inte störst tankvolym som vinner
Det är den som är beräknad med comfort för utövaren gällande tid att elda och kunna ta hand om energin som tillverkas
:crysmile: Så det tar dig ca 5 timmar att elda upp magasinet helt från 40 g om du har till 80
När du har lite värme behov på huset samtidigt
Grattis till att du har den tiden
Mvvh
 
Redigerat:
V vvs facit skrev:
Om jag förstod din lösning rätt när ja skumma dina texter så släpper du KV rätt in i pannan och inte genom en kylslinga vid en eventuell kovkning .
Är det rätt tolkat
Det är rätt tolkat. Det är nämligen så det ska vara om man har enskilt vatten. Det är bara att läsa i BBR. Jag tycker att du borde veta det om du jobbar i branschen.
 
Det är inte om bara om du har enskilt vatten grabben
Den syr modell du skulle haft är framtagen
För alla ved pannor utan inbyggd kylslinga

Se typ av monteringsanvisning
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_27_5558038.pdf
Här får du en kontrollerad avkylning med en blandning på det cirkulerande vattnet om olyckan är framme .
Den spänning i pannan du utsätter den för vid för snabb avkylning är inte bra .

En fråga bara . Du som licens svetsare (ja för det är du väll när du svetsar i tryckklassade konstruktioner)
Kapa upp pannan och laga den , Varför la du inte in en kylslinga som är den bästa lösningen ?
Nej jag hoppas folk som läser förstår ordet Lagom . Finns ingen anledning att bo i ett pannrum om man har ett jobb att sköta också
Är man förtidspensionär /pensionär kan du väll sitta där och elda i 12 -14 timmar med 10 000 liter i ack och vara värst på ett Forum med en
Ved panna på 25 kW i märkeffekt

Ingen av er verkar förstå att det som presenterats är räkna exempel
En Riktig anläggning byggs på plats
Med önskemål från husägaren exakt efter
Den tid han/ hon vill lägga i pannrummet

Det ni har som preferenser är era egna anläggningar och sen verkar ni tro att
Alla fungerar exakt som ni tror i era huvuden
Släpp det . Alla system ska byggas efter nyttjaren och husägarens förutsättningar
Inte efter ditt Daniel eller Staffans
Ni bor inte där och alla har inte !
Dom timmar Perdag ni verkar ha hemma
 
Den ventilen bandar inte vattnet på något annat sätt än den ventil jag använder.
Om man har begränsat med vatten som tex med enskilt vatten så ska man inte använda kylslinga eftersom den kräver mer vatten.

Din oro för mina svetskunskaper tar jag inte seriöst. Du verkar verkligen gräva djupt i mina gamla inlägg för att hitta något att kritisera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.