useless useless skrev:
Ni borde få göra om taket och lägga en ny falsad skiv- eller bandtäcknig. Såvida det inte är något unikt handknackat tak med någon utdöd falsningsmetod...
Det är ju normalt sett inte takplåten i sig som är skyddad, utan själva utseendet.

Dock är det ganska dyrt med riktig skivtäckning, så finns det alternativ kanske de är bättre.
Ja alltså, vår budget är 700 000kr. Och vi ska göra allt själv förutom elen är planen. Så ska det börja bana iväg på en plåtknackare så har vi lite trubbel :oops::crysmile:
Kyrkan är från 1921 och plåtarna torde vara original sägs det
Jag lyckas inte ladda upp filmen så lägger upp lite print screens från filmen
 
  • Inuti ett vindutrymme med synliga träbalkar och ett mörkt plåttak redo att isoleras, text i bild nämner att det är plåttaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Print screen från video som visar gammalt plåttak och isolering under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompletterar
 
  • Insyn till ett plåttak underifrån med synliga takbjälkar och isolering samt en persons hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm.. Plåt utan papp under kommer aldrig att bli bra. Det är stor risk att det blir kondens under plåten som gör att takstolar och isolering blir fuktig.
 
useless useless skrev:
Hmm.. Plåt utan papp under kommer aldrig att bli bra. Det är stor risk att det blir kondens under plåten som gör att takstolar och isolering blir fuktig.
Jo, det är därför det ska göras om. Inifrån.. På nåt vänster. Tips? :poop:
 
Jag kan förstås fråga herr Expert som vi betalar för att komma med tips sen också. Om någon berättar vad herr Expert har för titel, så jag kan googla.
 
Hiréns Hiréns skrev:
Jag kan förstås fråga herr Expert som vi betalar för att komma med tips sen också. Om någon berättar vad herr Expert har för titel, så jag kan googla.
Det där går inte att lösa utan att montera ned plåten. Jag förstår nog inte riktigt vad ni köpt. Är det där på vinden? Dom kan väl inte ha värmt upp huset ändå upp till den där plåten? Snacka om att elda för kråkorna. Ett tält vore billigare att värma upp.
 
V vectrex skrev:
Det där går inte att lösa utan att montera ned plåten. Jag förstår nog inte riktigt vad ni köpt. Är det där på vinden? Dom kan väl inte ha värmt upp huset ändå upp till den där plåten? Snacka om att elda för kråkorna. Ett tält vore billigare att värma upp.
Jo, det har bott en sk "runristare" i kåken sedan 1994. Det var ett kapell. En missionskyrkan. Runristaren vet hur man bygger fint, men inte hur man bygger rätt. De vintrar han eldat som mest har han lyckats få upp värmen till 14 grader inomhus, och då hade han även fjärrvärmen på högsta. Han har ju isolerat en liten del men inte allt, som synes på bilderna. Och jag tror, med min spetskompetens och kunnighet (har alltså ingen jävla aning vad jag pratar om när det kommer till isolering), att problemen uppstod när han isolerade ena sidan av väggen så att kondensen från plåten inte hade någonstans att ta vägen.
Men de ca 2 meter bred vind vi står på i filmen är ju alltså oisolerat ner till salen och köket
 
V vectrex skrev:
Det där går inte att lösa utan att montera ned plåten. Jag förstår nog inte riktigt vad ni köpt. Är det där på vinden? Dom kan väl inte ha värmt upp huset ändå upp till den där plåten? Snacka om att elda för kråkorna. Ett tält vore billigare att värma upp.
Och det där är inte vinden. Det är andra våningen bara.
 
  • Rödmålad träfasad på hus med spetsigt tak och ovanliga fönster som visar andra våningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har googlat på liknande och fått intressanta resultat med sökordet "byggnadsvård", både företag och föreningar, t.ex. https://byggnadsvard.se/
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.