Är det någon som har en robust lösning på en länspump 12 V med antingen inbyggd elektronisk nivåvakt eller separat sådan. Jag har behov under grunden där vatten tränger in underifrån i sprickor som behöver pumpas bort. Pga fukten under är nästan alla golvbjälkar och all blindbotten utbytt och jag vill hålla så torrt som möjligt. Har kört med Whalesub 12 V https://www.watski.se/whale-lanspump-med-inbyggd-nivavakt-115JJ.
Funktionen har varit OK men hållbarheten sämre. Jag har fått reklamer hos Watski som jag köpte den från och hittills har de hanterat detta bra.
Men det är inte hållbart på sikt att det håller i 1-2 år och sedan lägger av. Är det någon som har fått till en bra lösning. Jag evakuerar vattnet via en 3/4 tums slang för att inte få för mycket vatten tillbaka. Backventilen funkar inte helt 100 %
/Per
 
L
Har länspumpen något filter på insugssidan? Tänker att i och med att du inte har den i en båt utan istället under huset finns väl risken att den suger i sig sand och mindre partiklar. Borde inte en 12V pump för dammar funka lika bra?, då är i alla fall tillämpningen något mer lik. AQ-serien har något filter vad jag sett på min AQ-1000. Biltema har enkel nivåvakt man kan koppla emellan en dammpump så den stänger av i tid.
 
Jag har kört med biltemas billigaste variant i många år i källaren. Styrning via en nivågivare från kjell.com och ett tidrelä för avstängning.

I båten, där miljön är betydligt jävligare än i källaren, så kör jag med en Rule, motsvarande den modell som idag verkar heta ruleauto 500. Alla varianter på flottörstyrningar ger ganska snabbt upp på grund av att det fastnar smuts i flottören. Rulen testar att pumpa varannan minut och fortsätter om det blir motstånd, annars stannar den igen.

Båda har hållit över fem år nu och visar inga tecken på att ge upp. Mycket enkla konstruktioner i båda fallen. Men jag vet inte om dessa länspumpar av "burkmodell" går in under ditt krav på att de ska vara lågbyggande.

Jag har också testat en annan modell på länspump med inbyggd flottör i en annan av källarens pumpgropar. Den gav upp mer eller mindre omgående. För komplicerad funktion för en så rapplig plastprodukt. Det få bli givare från kjell där också på sikt, eller kanske en rule. Priset är lite trist bara på rule.

https://www.kjell.com/se/produkter/...rytare/nivabrytare/nivastrombrytare-nc-p36037
 
L Lenza skrev:
Har länspumpen något filter på insugssidan? Tänker att i och med att du inte har den i en båt utan istället under huset finns väl risken att den suger i sig sand och mindre partiklar. Borde inte en 12V pump för dammar funka lika bra?, då är i alla fall tillämpningen något mer lik. AQ-serien har något filter vad jag sett på min AQ-1000. Biltema har enkel nivåvakt man kan koppla emellan en dammpump så den stänger av i tid.
Den har ett filter, visserligen enkelt, men det fungerar nog hyggligt. Jag har gjort såpass rent att det inte kommer så mycket partiklar. Watski tog hand om reklamationen föredömligt. Jag mailade på kvällen, på morgonen fick jag ett svar om att fylla i via en webbsida och 10 min senare kom svaret, Pengarna tillbaka eller en ny pump. Jag tog pumpen så jag kan komma igång snabbt igen. Händer det på nytt finns ju lite uppslag nu. /Per
 
Lite mer beskrivning. Jag har en power supply ej IP klassad som jag har stoppat in i en IP21 kapsling. Därifrån går 12 V till en box där jag via en display kan se hur mycket pumpen har gått de senaste 24 timmarna. (Som mest har den gått 3 tim och 45 minuter) En indikatorlampa lyser när den går. Info om aktuell strömstyrka, max och varningar finns också. Sedan går matningen ned i grunden till pumpen. Därför vill jag ha en inbyggd nivåvakt. Rule:en verkar kunna vara intressant. Det är bra att den är torrkörningssäker. /Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.