24 662 läst · 62 svar
25k läst
62 svar
Garage, fortsätter på förra ägarens projekt
Antar att du ska regla ut 45mm med träreglar? Svårt att veta hur man ska göra egentligen. Vore ju bra om lecan kunde torka både inåt och utåt (av utifrån inträngande fukt) men samtidigt så riskerar ju insidan av lecan att bli ganska kall med 45mm isolering mellan den och insidan. Således stor risk för kondens.D Diablito skrev:En fundering, I taket har jag satt ångspärr eftersom det är nästan 300 mm isolering. I väggarna blir det 200 lecablock med 45 mm glasull på insidan, behövs det en ångspärr då? I kåken har vi följande system utifrån och in: 20 mm puts, 300 mm tegel, luftspalt, 200 mm leca, 20 mm puts. Ingen ångspärr mer än i taket.
Vad tror ni?
Jag hade nog valt en mellanväg och sett till så att det blir helt luftätt från insidan men inte ångtätt. Alltså satt vindduk på insidan av isoleringen.
Japp det blir träreglar med distanser för att inte ha direktkontakt med lecan. Det låter som en bra idé med vindpapp!
Anna, jag vill helst inte vänta till vintern med att putsa sista väggen. Vinrankor beskärs väl bäst i Januari? Ska försöka böja ner den mot marken med ett rep.
Anna, jag vill helst inte vänta till vintern med att putsa sista väggen. Vinrankor beskärs väl bäst i Januari? Ska försöka böja ner den mot marken med ett rep.
Håller med om resonemanget med kondensbildning ovan. Vi har teglad vägg (300 mm från år1849) + puts utsida (från 2007) samt 45 mm tilläggsisolering på insidan. Vindpappen är lagd direkt mot insida tegelvägg och spikad upptill, tejpad vertikalt med åldersbeständig Seal Flex. Därefter trä-regling, isolering och skivmaterial. Jag tror mer på denna typ av konstruktion om du vill åstadkomma en fuktvandring inifrån rummet och ut, tänk isf på att inte välja en tät färg på utsida eller insida, utan en som "andas". (Vid en högre temperatur inne i garaget jmf. med utomhus blir det en fuktvandring per automatik iom naturlagarna). Med byggplast på insidan kommer ev. fukt av typen kondens, som nämns ovan, att bildas och stanna kvar i väggen, du riskerar då mögel och uppruttnade reglar, främst de på golvet, på norrsidan, ex. hörnet väster/norr som inte får soluppvärmning på höst/vinter.V vectrex skrev:Antar att du ska regla ut 45mm med träreglar? Svårt att veta hur man ska göra egentligen. Vore ju bra om lecan kunde torka både inåt och utåt (av utifrån inträngande fukt) men samtidigt så riskerar ju insidan av lecan att bli ganska kall med 45mm isolering mellan den och insidan. Således stor risk för kondens.
Jag hade nog valt en mellanväg och sett till så att det blir helt luftätt från insidan men inte ångtätt. Alltså satt vindduk på insidan av isoleringen.
Skall du ha en byggplastlösning bör du isf regla lite djupare, ex 70 mm. I varje fack fäster du 20x20 mm lister längs med sidorna, vertikalt, närmast lecan. Mellan dessa monterar du en 5-6 mm masonitskiva, du släpper c:a 30 mm upptill och nedtill och mellan dessa. Därefter isolering, plast och skivmaterial. Dock kräver denna lösning att du sätter ventiler nedtill på utsidan av väggen och anordnar ventilering upp mot tak, då kan fuktan närmast lecan själv-ventilera enl. samma princip som ovan. Det är lite mer jobb, möjligen får du en effektivare uppvärmning i ett garage samt du kan välja ett billigare färgsystem på putsen och i rummet.
I ett boningshus av äldre typ skulle jag personligen välja vindpapplösningen, inneklimatet blir lite behagligare om huset i övrigt är "tätt" med normal ventilering i varje rum, den lilla fuktan som finns i luften kan då vandra ut. I ett garage ev. byggplast-lösningen. Det finns även en isolerande "halm-platta" som man fäster direkt mot lecans insida och putsar in, bygger på att väggen då kan andas, dvs. viktigt att välja rätt färgsystem. Har inte erfarenhet av denna, men sägs fungera. Någon som har erfarenhet av den? Lycka till.
Tack för utförligt svar!
Tänkte måla med silikatfärg på utsidan som är diffusionsöppen. På insidan blir det troligtvis vanliga brädor, gliporna emellan bör säkerställa att även insidan är ventilerad (inanför vindpappen)
Tänkte måla med silikatfärg på utsidan som är diffusionsöppen. På insidan blir det troligtvis vanliga brädor, gliporna emellan bör säkerställa att även insidan är ventilerad (inanför vindpappen)
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 217 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 217 inlägg
Jag kan rekommendera vanlig vit stående väggplåt på väggar och även i taket.
Det går fort, det är enkelt att montera upp både saker och el. Det är även billigt speciellt med tanke på att den är färdigmålad.
Pris från 50kr/m2 om man letar lite.
Det går fort, det är enkelt att montera upp både saker och el. Det är även billigt speciellt med tanke på att den är färdigmålad.
Pris från 50kr/m2 om man letar lite.
Det har hänt en del sedan senaste uppdateringen.
Putsat klart utvändigt, förutom runt två fönster
Satt in alla fönster, ytterdörr och garageport
Målat putsen
Installerat utebelysning
Grävt ner dränering, rör för dagvatten samt elmatning
Dragit all el invändigt (inkoppling kvar)
Monterat och målat alla ytskikt
Monterat LLVP
Monterat belysning
En del inredning
Slipat, målat och lackat golvet
Putsat klart utvändigt, förutom runt två fönster
Satt in alla fönster, ytterdörr och garageport
Målat putsen
Installerat utebelysning
Grävt ner dränering, rör för dagvatten samt elmatning
Dragit all el invändigt (inkoppling kvar)
Monterat och målat alla ytskikt
Monterat LLVP
Monterat belysning
En del inredning
Slipat, målat och lackat golvet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning från Pela
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VP från Samsung
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Port från garagexperten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kombinerat 3-fas och 1-fas uttag. Ett inne och ett ute
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Framdragen matning för framtida elbilslladdare, 5x10 mm2. Samma matning in i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillfällig inkoppling i väntan på att elektrikern kan komma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skåpet som ska kopplas in
Jag valde tillslut att regla ut 90 mm från väggarna med brickor emellan för att undvika direktkontakt med lecan. 90 mm för att kunna dra elen närmast väggen och inte riskera att träffa dem med spik/skruv.
Det blev sedan herrgårdspanel 145x22 mm spikad med 65 mm spik.
Invändig belysning
10 st av dessa som allmänbelysning
4 av dessa över arbetsytan
Lutningen på armaturerna har korrigerats med kilar
Det blev sedan herrgårdspanel 145x22 mm spikad med 65 mm spik.
Invändig belysning
10 st av dessa som allmänbelysning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4 av dessa över arbetsytan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutningen på armaturerna har korrigerats med kilar